Skip to main content
  • Nieuws
  • De coronakracht van Painting With Light: “Door verschillende scenario’s uit te werken, kunnen we snel anticiperen”

De coronakracht van Painting With Light: “Door verschillende scenario’s uit te werken, kunnen we snel anticiperen”

  • 24/12/2020

Dat de entertainment sector hard getroffen werd door de coronacrisis verbaast niemand, de manier waarop Luc Peumans, CEO van Painting With Light, hiermee omgaat verbaast je ongetwijfeld wel. Luc: “Door verschillende scenario’s uit te werken kunnen we snel schakelen. We anticiperen, blijven in contact met klanten en hechten veel belang aan onze cashplanning.”

In welke mate en op welke manier stelt deze coronacrisis jou als ondernemer op de proef?

“Als bedrijf actief in de live entertainment sector was de afgelopen periode een hele beproeving. Al sinds de tijd van de Romeinen hechten mensen veel belang aan ontspanning, denk maar aan taferelen zoals brood en spelen. Ik was er dan ook van overtuigd dat we samen met de begrafenisondernemers van grote crisissen gespaard zouden blijven, maar niets is minder waar. Van de ene op de andere dag viel een groot deel van onze activiteiten weg. Dat komt heel hard aan.” 

“Gelukkig hebben we binnen onze activiteiten nog een diversiteit, daardoor zijn we deels kunnen blijven doorwerken. Medewerkers die werken voor theaters, concerten en tv-programma’s stonden op tijdelijke werkloosheid. De freelancers waarmee we al jarenlang samenwerken, kunnen we nu ook geen opdrachten meer geven. Enkel ons team dat instaat voor de projecten, kon blijven doorwerken. Terwijl we hier vroeger ruimte lieten om nieuwe zaken uit te testen, ligt de focus nu op efficiëntie. Projecten die onmiddellijk cash genereren, geven we voorrang.” 
 

Door continu te monitoren in welke fase je zit, is het eenvoudiger om je organisatie bij te sturen.

Wat is het mooiste voorbeeld van veerkracht dat je tot nu toe hebt gezien, bij jezelf en bij anderen?

“Op een korte tijd is er veel veranderd, voor mezelf, het bedrijf en de medewerkers. Tijdens drukke periodes spendeer ik zo’n 200 dagen per jaar op hotel. Sinds februari is dat niet meer het geval. Ik heb me dan ook meer op de werking van het bedrijf kunnen focussen. Dan stel je processen in vraag en valt het op met welke teamleden je naar de oorlog kan en met welke niet. Dit heeft toch wel een transformatie teweeggebracht.” 

“Door grondig te analyseren hoe we onze klanten in deze tijden kunnen helpen, is er een nieuwe business ontstaan rond virtuele events. We doen dingen die we normaal ook deden, namelijk live events, maar nu brengen we de events naar de mensen in plaats van de mensen naar de events. De technologie en de kennis hadden we al, de uitdaging om met nieuwe klanten in contact te komen hebben we met beide handen gegrepen. Dit heeft voor ons veel opgelost: we konden onze mensen uit tijdelijke werkloosheid halen en financieel betekent dit dat we niet op -60% maar op -30% landen dit jaar. Een van onze teamleden die vlak voor de coronacrisis ervoor koos een andere weg in te slaan, heeft in deze nieuwe business volledig zijn ding gevonden. Hij is ondertussen nog steeds bij ons. Grappig hoe de dingen kunnen evolueren.”
 

Hoe hou je jezelf gemotiveerd en welke tips heb je voor andere ondernemers om ook in deze uitdagende tijden te blijven doorgaan?

“Als er weinig perspectief is, is het niet altijd evident om jezelf te motiveren. We hebben verschillende scenario’s gemaakt waarop we onze strategie aanpassen: worst case, best case en alles daartussen. Door continu te monitoren in welke fase je zit, is het eenvoudiger om je organisatie bij te sturen. Het contact behouden met je klanten is ook enorm belangrijk. Vraag hen waar ze mee bezig zijn. Zo kan je je business aanpassen waar nodig en eventueel je pipeline vullen met opportuniteiten. Een goede cashplanning heeft ons heel veel gemoedsrust gegeven. Als je exact weet hoe je er financieel voorstaat: nu, over een half jaar en later helpt dit om de rust te behouden in je hoofd. Je gaat merken dat er dan snel weer ruimte is om creatief om te gaan met problemen.”
 

IMU - Altez 0110
VZW_IMU_GROUPS
IMU - Sport Vlaanderen
Propaganda
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo