Skip to main content
  • Nieuws
  • De coronakracht van Ovidias: "We ontdekten de échte sterkte van ons team en ons product"

De coronakracht van Ovidias: "We ontdekten de échte sterkte van ons team en ons product"

  • 23/12/2020

Voor pralinefabrikant Ovidias bracht 2020 heel wat uitdagingen: een tweede lockdown in het hoogseizoen, geen bestellingen meer uit de event- en horecasector, weinig contact tussen medewerkers,… 

Zaakvoerster Miet Vangertruyden: “De reacties op ons product, die deden het meest deugd. Mensen gaven aan dat onze chocolade troost bracht in deze moeilijke tijden. We zullen dus blijven investeren in ons product en in onze mensen, om nog daadkrachtiger vooruit te gaan.”  

Ovidias Hoeselt

 

Op welke manier stelde de coronacrisis jou als ondernemer op de proef?

Toen corona opdook, moesten we heel snel de juiste balans vinden: onze medewerkers beschermen én onze klanten blijven bedienen. Je moet weten, op een bepaald moment werden ook onze pralines gehamsterd in de supermarkten vanwege de (hygiënische) individuele verpakking.   

We schakelden snel en konden de continuïteit verzekeren. Onze kantoormedewerkers mochten telewerken en onze collega’s uit de productie beschermden we met de strengst mogelijke veiligheidsmaatregelen. Maar in die omstandigheden verbonden blijven met elkaar, dat was een uitdaging. Nu nog trouwens, want we leven in een kleine wereld: onze thuisomgeving enerzijds en de werkvloer anderzijds.   

Wat gaf jullie de kracht om door te gaan?  

We hebben gehandeld naar onze waarden. Meer nog, we hebben ze nog verder uitgebouwd. We zijn een familiebedrijf, dus zorgzaamheid was al sterk aanwezig in ons DNA. Dat bewezen we meteen tijdens de eerste lockdown: een thuisbureau in elkaar zetten, leren werken met digitale tools, … Iedereen hielp elkaar.   

Ook verbondenheid is enorm belangrijk voor ons. Ik zou zelfs zeggen: het houdt ons recht. Daar hebben we dus sterk op ingezet de afgelopen maanden, al moesten we wat creatiever zijn. We wandelden bijvoorbeeld samen van Hoeselt naar Ivoorkust (de plek waar onze chocolade vandaan komt). Niet écht natuurlijk: de medewerkers legden in hun eigen omgeving kilometers af, ze bezorgden ons die aantallen en wij telden de afstanden centraal op. Ik durf te stellen dat die initiatieven ons nog sterker hebben gemaakt dan vóór de crisis.   

Zijn er zaken in jullie bedrijf die jullie aangenaam hebben verrast de voorbije maanden?   

Ik zag een enorm sterke wil bij de medewerkers. Ze redeneerden: we zitten allemaal in hetzelfde schuitje, dus welke uitdaging er ook komt, we gaan ervoor met respect voor de maatregelen.   

Daarnaast ontdekten we de échte kracht van ons product. De afgelopen maanden draaiden niet alleen rond onze business en onze verkoop. De reacties op ons product, die deden het meest deugd. Mensen gaven aan dat onze chocolade troost bracht in deze moeilijke tijden. Al die berichtjes hebben we gedeeld met de collega’s. Om te tonen dat ook wij in zekere zin een verschil maken in de maatschappij.  

Wat is het mooiste voorbeeld van veerkracht dat je tot nu toe hebt gezien?  

Toen stilaan meer medewerkers naar kantoor mochten komen, zaten sommigen van hen met vragen. Begrijpelijk, want ze hadden wekenlang in hun ‘beschermde’ thuisomgeving gewerkt.   

We hebben daar heel open en in alle vertrouwen over gesproken. Ik verzekerde hen: wij zullen ervoor zorgen dat je je prettig en veilig voelt in je ‘tweede bubbel’. Wat bleek? De bereidwilligheid was er bij iedereen, van bediende tot productiemedewerker. Iedereen draaide de knop om, met veel enthousiasme en vanuit de passie voor ons product. Eigenlijk zijn wij heel dankbaar dat we kúnnen werken, want je hoort nu heel andere verhalen uit de zwaar getroffen sectoren. Kortom: 2020 was ook voor ons een gek jaar, maar we zijn vooral dankbaar voor de kansen die we kregen.  

Laten we toch even kijken naar de toekomst. Wat brengt die voor jullie?  

We willen graag verder groeien als team. Toen ik het familiebedrijf heb overgenomen, stelden we een aantal strategische doelen. Die veranderen niet door corona. Oké, de bestellingen uit de horeca- en toeristische sector vielen bijvoorbeeld weg, maar we wijken niet van ons pad. We blijven investeren in ons materiaal en in onze mensen, om met ons team en ons product volle kracht vooruit te gaan. Nóg daadkrachtiger en nóg slagvaardiger.   

Wat is jullie concrete hoop voor de komende maanden?  

Ik kijk er heel hard naar uit om elkaar weer in het echt te ontmoeten. Netwerken met andere ondernemers, successen vieren, teamactiviteiten doen, … Laat maar komen!  

Contactpersonen

Kenneth Stulens

Adviseur Duurzaam Ondernemen

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo