Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • De coronakracht van Illocare: “Bundel je krachten”
  • 17/12/2020

De coronakracht van Illocare: “Bundel je krachten”

Kort na de aanvang van de covidcrisis in ons land vonden Bewel en Illochroma elkaar. Begin mei was Illocare geboren: een samenwerking tussen een sterk merk en grote logistieke speler voor de productie en distributie van kwalitatieve mondmaskers, Made in Belgium. Tom Ketels (Bewel) en Daniel Defrenne (Illochroma) vertellen over hun uitdagingen en geven tips. 

Illocare
Daniël Defrenne (Illochroma) en Tom Ketels (Bewel) slaan de handen in elkaar.


In welke mate en op welke manier stelt deze coronacrisis jou als ondernemer op de proef?

Daniel Defrenne, Illochroma: “Het moeilijkste voor ons was hetzelfde als voor de rest van de wereld: iedereen werd getroffen, en niemand had de nodige ervaring. Samen met Bewel hebben wij op korte termijn een samenwerking opgezet, puur uit nood van de samenleving en de mensen. Het was absoluut niet gemakkelijk om uit het niets mondmaskers beginnen te produceren, zonder enige voorkennis. Maar we voelden aan dat lokale productie van mondmaskers kwalitatief, snel en transparant zou zijn, dus zijn we daarvoor gegaan.”

Tom Ketels, Bewel: “Tijdens de lockdown zijn wij zelf maskers beginnen naaien. Illochroma was op zoek naar lokale productie van kwalitatieve maskers, dus daar lag een opportuniteit om samen iets goeds te creëren voor de Belgische markt. Het is vooral een uitdaging geweest om alles snel doch goed op poten te zetten. Begin mei hebben we de beslissing gemaakt om samen te gaan produceren en distribueren, en daarna heeft Illochroma de nodige investeringen  gedaan. Nu beschikken we over zo’n tien verschillende productielijnen.”

Daniel: “De grootste uitdaging was dat alles een nieuwe aanpak vergde. De beslissing nemen is één ding, maar het realiseren is een ander verhaal!”

Probeer niet alles alleen te doen, maar bundel je krachten.

Wat is het mooiste voorbeeld van veerkracht dat je tot nu toe hebt gezien, bij jezelf en bij anderen?

Tom: “We zijn gestart met het basisproduct, maar zijn al snel beginnen experimenteren met andere modellen en kleuren. Het eerste uitgangspunt was de medische markt, maar dit kon uitgebreid worden naar retail. En dat vergt weer een andere aanpak, een andere creatieve blik. We zijn van puur gebruiksproduct naar een modieus én functioneel product geëvolueerd, en dat in het heetst van de strijd.” 

Daniel: “Daar ben ik wel echt trots op. We zijn vertrokken vanuit de hoogste medische standaard en beschermingsgraad, maar dan hebben we nog verder gewerkt op de uitstraling van het masker, want dat bleek nodig. Men wil graag iets moois dragen, iets wat de juiste veiligheid biedt én iets dat goed past en comfortabel is. Want ook dat laatste was niet altijd het geval.” 

Tom: “De samenwerking die we hebben opgezet, is zeer goed, met vertrouwen en om elkaar te helpen. We hebben dezelfde visie voor het label Made in Belgium. Onze productiecapaciteit is momenteel 100 miljoen maskers op jaarbasis, en we stellen zo’n 70 mensen te werk. Als dit goed blijft gaan, zijn er wellicht ook mogelijkheden om in de toekomst nog verder samen te werken. Want de basis is er nu.”
 

Hoe hou je jezelf gemotiveerd en welke tips heb je voor andere ondernemers om ook in deze uitdagende tijden te blijven doorgaan?

Tom: “Ook al is ons verhaal sterk - lokaal geproduceerd, kwalitatief en sociaal (productiemedewerkers met beperking) -, in het begin was het zeer moeilijk om onze maskers verkocht  te krijgen. Maar dan boek je een kleine vooruitgang, en begint het vuurtje te lopen. We kregen ook goede feedback, wat zeker een motivator is. Daarnaast zijn de rationele berekeningen belangrijk. Al die zaken tezamen geven wel vertrouwen in de toekomst.”

“Mijn tip is: probeer niet alles alleen te doen, maar werk juist samen waar mogelijk. Kijk om je heen naar de sterktes van anderen, zet je netwerk in en bundel de krachten om samen iets nieuws te ontwikkelen.”

Daniel: “Kijk naar wat je lokaal kunt doen. Als alles afhankelijk is van een aanbod op afstand, dat is vragen om moeilijkheden, zoals we nu gezien hebben. En maak je verhaal kenbaar.”

Tom: “Deel je ervaringen, en blijf dat ook doen. Ook nu wij al een half jaar samenwerken, ontdekken we soms nog nieuwe zaken waarbij we elkaar kunnen helpen. Wees open !”
 

Contactpersoon

Kenneth Stulens

Aanspreekpunt corona

ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
alk
Logo JAM
Ethias
Trixxo