Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • De coronakracht van Hubert De Backer nv: “Durf te ondernemen”
Stijn De Backer
  • 08/12/2020

De coronakracht van Hubert De Backer nv: “Durf te ondernemen”

Geen tijd verliezen en snel in actie schieten is iets wat Stijn De Backer andere ondernemers alleen maar kan aanraden en dat hij ook zelf in zijn bedrijf steevast toepast: “Toen de vraag binnenkwam voor de productie van mondmaskergespen heeft ons team zeer snel geschakeld. Na amper vijf werkdagen rolden de eerste exemplaren uit onze spuitgietmachines.”

In welke mate en op welke manier stelt deze coronacrisis jou als ondernemer op de proef?

“De plastic componenten die wij produceren voor de farma-industrie waren ook tijdens de lockdown noodzakelijk. We hebben er dus alles aan gedaan om de continuïteit van ons productieproces te garanderen. We zijn geen enkele dag moeten overschakelen op technische werkloosheid, maar ondanks alle maatregelen merk je dat er toch een vorm van angst heerst onder de werknemers. Het is dan ook een uitdaging om iedereen te motiveren om te komen werken en om alle neuzen terug in dezelfde richting te krijgen.”

“Ondanks het feit dat we continu aan het werk gebleven zijn, is de impact van de crisis toch voelbaar in onze resultaten. Sommige klanten hebben hun gemiddelde jaarafname op één maand afgenomen, anderen hebben voorlopig geen enkele bestelling geplaatst. Dit veroorzaakt serieuze schommelingen in de omzet.”

Laat problemen niet aanslepen, maar probeer ze meteen op te lossen. Snel in actie schieten is mijn boodschap!

Wat is het mooiste voorbeeld van veerkracht dat je tot nu toe hebt gezien, bij jezelf en bij anderen?

“Een collega-ondernemer kwam op het idee om mondmaskergespen te maken. Via 3D-printing is dit een zeer tijdsintensief proces, hij kon de vraag niet bijhouden. Met onze spuitgietmachines daarentegen kan dit sneller en goedkoper geproduceerd worden. Met veel enthousiasme stortte ons team zich op dit project. Op 14 dagen tijd hebben we een matrijs gebouwd, de stukken geproduceerd en een webshop gemaakt: een traject waar we normaal vier maanden over zouden doen. Het recordtempo waarop onze medewerkers dit alles gerealiseerd hebben, is voor mij het mooiste voorbeeld van veerkracht.”
 

Hoe hou je jezelf gemotiveerd en welke tips heb je voor andere ondernemers om ook in deze uitdagende tijden te blijven doorgaan?

“Ik ervaar tijdens de crisis een ander soort druk dan de dagdagelijkse druk die ik ervaar om bestellingen tijdig buiten te krijgen. Je wordt met je rug tegen de muur gezet en dat leverde mij net heel wat nieuwe inzichten op.”

“De tijd die je verliest, ben je kwijt en haal je nooit meer in. Snel in actie schieten is de boodschap die ik dus wil meegeven aan andere ondernemers. Blijf niet bij de pakken zitten en durf te ondernemen. Komen er problemen op je pad? Laat ze niet aanslepen en probeer ze meteen op te lossen. Als de crisis ervoor gezorgd heeft dat je tijdelijk meer tijd vrij hebt, is dit het ideale moment om te werken aan jouw organisatie. Wees niet bang om out of the box te denken en nieuwe dingen te ondernemen. Als je niet mee evolueert met wat de economie nodig heeft, dan word je op termijn buitenspel gezet.”

IMU Salesforce
Gosselin
IMU_DegroofPetercam
Welt white paper
IMU Workero
CapitalAtWork
Customer Collective
Deloitte
De Ridder
facilicom
GSJ Advocaten
ING
Logo Mensura
Proximus
Recrewtment
SD  Worx
Tormans