Skip to main content
  • Nieuws
  • De coronakracht van Blue Moon: “Ook in ons grootste crisisjaar ooit blijven we investeren”

De coronakracht van Blue Moon: “Ook in ons grootste crisisjaar ooit blijven we investeren”

  • 01/12/2020

Als zaakvoerder van Blue Moon bevindt Gregory Buytaert zich in het midden van de meest getroffen sector: de eventsector. Maar zich bij neerleggen bij een jaar vol verliezen? Ze veroverden de markt van online events en realiseerden in oktober zelfs een groeimaand: “Er is veel onzekerheid in crisistijd, maar als je gaat wachten op zekerheid om initiatieven te nemen, dan ben je te laat.”

In welke mate en op welke manier stelt deze coronacrisis jou als ondernemer op de proef?

“Als 80% van de omzet zéér plots en voor langere tijd wegvalt, dan word je op de proef gesteld. Je gaat van de ene dag op de andere over op crisismanagement om de cashpositie te beschermen: investeringen uitstellen, kredietaflossingen bevriezen en het minst leuke maar meest noodzakelijke: driekwart van onze 26 medewerkers op tijdelijke werkloosheid zetten”. 

“Parallel zijn we beginnen werken aan een nieuw businessmodel. We beseften snel dat de impact van de  coronacrisis zeer ingrijpend zou zijn, en een lange tijd zou duren. Vandaag - meer dan acht maanden later - zijn de activiteiten die 80% van onze omzet vertegenwoordigden nog zo goed als niet teruggekomen.”

Wil je initiatief blijven ondernemen, maar weet je niet goed hoe? Ga gesprekken aan, luister naar collega’s, klanten en leveranciers, maar ook naar andere ondernemers.

Wat is het mooiste voorbeeld van veerkracht dat je tot nu toe hebt gezien, bij jezelf en bij anderen?

“We zijn gaan praten met onze klanten. Niet om te verkopen, wél om te luisteren. Toen werd al snel duidelijk dat we moesten gaan inspelen op nieuwe noden. Evenementen zijn verboden, maar daarmee verdwijnen de communicatiebehoeften van organisaties niet. Integendeel: nu we elkaar minder fysiek zien, zijn deze nog belangrijker geworden. Lege expohallen bouwden we om tot streaming- en opnamestudio’s. Het resultaat: 11 studio’s verspreid over Gent, Edegem en Brussel.”
 
“De veerkracht van onze medewerkers was indrukwekkend. Ze moesten zich heruitvinden door razendsnel nieuwe toepassingen aan te leren, maar ze moesten ook klanten overtuigen van dit verhaal. En of ze dat deden. We zagen ons omzetverlies maand na maand kleiner worden. In oktober kenden we zelfs onze eerste groeimaand sinds de start van de crisis. Bijna alle medewerkers zijn momenteel terug voltijds aan de slag. Een investering van bijna 400.000 EUR en de inzet van ons hele team, zorgen ervoor dat we op omzetvlak het jaar niet op -75% maar op -20% eindigen en dat maakt me bijzonder fier.”
 

Hoe hou je jezelf gemotiveerd en welke tips heb je voor andere ondernemers om ook in deze uitdagende tijden te blijven doorgaan?

"Niet alles wat we hebben geprobeerd is uiteindelijk succesvol gebleken. Sommige zaken mislukten ook, maar zodra je merkt dat een van de plannen begint te werken, geeft dit de motivatie een enorme boost.”

“Wat ons geholpen heeft, is om meteen snel te schakelen. Als je niets onderneemt, zal er ook niets gebeuren. Weet je niet meteen welke initiatieven je kan ondernemen? Ga gesprekken aan, luister naar collega’s, klanten en leveranciers maar ook naar andere ondernemers. Een laatste tip: zorg in goede tijden voor financiële discipline. Dit heeft ons een goede startpositie gegeven, en laat ons nu toe om in het grootste crisisjaar ooit te blijven investeren.”
 

VZW_IMU_GROUPS
IMU - Altez 0110
IMU - Sport Vlaanderen
Gosselin
Welt white paper
CapitalAtWork
Customer Collective
Deloitte
De Ridder
facilicom
GSJ Advocaten
ING
Logo Mensura
Proximus
Recrewtment
SD  Worx
Tormans