Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • De coronakracht van Aqualex: “Ook in tijden van crisis maakt ons team het verschil”
Alexander Vanlerberghe
  • 15/12/2020

De coronakracht van Aqualex: “Ook in tijden van crisis maakt ons team het verschil”

Dat de huidige coronacrisis de werking van deze innovatieve speler in leidingwatersystemen beïnvloedt, maakt hen niet minder gemotiveerd, in tegendeel zelfs: “Flessenwater vervoeren van de ene kant van Europa naar de andere, dat is niet meer van deze tijd. Het is niet duurzaam. Geen enkele coronacrisis gaat daar iets aan veranderen”, zegt  Alexander Vanlerberghe, CEO en oprichter van Aqualex.

In welke mate en op welke manier stelt deze coronacrisis jou als ondernemer op de proef?

“Als bedrijf denk je vooruit: je budgetteert, bekijkt hoeveel je kan groeien en hoeveel mensen je daarvoor nodig hebt. We realiseren al tien jaar een groei en investeren hier ook bewust in. Op een bepaald moment denk je: het enige wat ons nog kan tegenhouden is een oorlog. Niemand denkt aan een pandemie die van dag één op dag twee de hele wereld platlegt. Totaal onverwachts zakt de grond onder je voeten weg en maakt die positieve trend plaats voor onzekerheid. Als je ziet dat je vijftig medewerkers hetzelfde voelen, is het aan jou om de rust te bewaren.” 

“Het vooropgestelde budget gaan we niet halen, maar ondanks de situatie blijven we wel groeien met meer dan 35%. Vorig jaar hebben we zeer grote investeringen gedaan in nieuwe producten en in nieuwe mensen. Op het ene moment staan er vijf vacatures open en eigenlijk zelfs klaar om in te vullen, terwijl we een week later moesten overschakelen naar tijdelijke werkloosheid. Dat was zeer confronterend."
 

Benut je netwerk nu het zo belangrijk is. Ga te rade bij andere ondernemers én bij je medewerkers.

Wat is het mooiste voorbeeld van veerkracht dat je tot nu toe hebt gezien, bij jezelf en bij anderen?

“De waarden waar we zo sterk op focussen in ons recruteringsbeleid, hebben nu enorm in ons voordeel gespeeld. Alles draait om je team. Met mensen die positief en optimistisch ingesteld zijn, kan je heel wat overwinnen. Maar als je elk jaar 40% groeit, vraagt dit van hen ook een enorme flexibiliteit, dat kan ik je garanderen. Doordat ons team zo sterk opgebouwd is rond deze pijlers, hebben we gemerkt dat iedereen die drive had om het bedrijf terug op de rails te krijgen. We creëerden een online showroom en in amper één week tijd ontwikkelden we een nieuw product. Het touchless principe waardoor mensen hun toestellen niet meer moeten aanraken, is een echte gamechanger in de sector.”
 

Hoe hou je jezelf gemotiveerd en welke tips heb je voor andere ondernemers om ook in deze uitdagende tijden te blijven doorgaan?

“Wij hebben steeds verder kunnen werken, een reden om niet gemotiveerd te zijn hadden we dus niet. Als je volledig moet sluiten en je jezelf continu moet heruitvinden, is dat een heel ander verhaal.”

“Ik heb veel gehad aan de communicatie met andere ondernemers. Een tip die ik zeker kan meegeven: benut je netwerk nu het zo belangrijk is. Vraag andere ondernemers hoe ze met bepaalde situaties omgaan en wees bereid om hiervan te leren. Ga daarnaast ook ten rade bij je medewerkers. Op de eerste dag van de lockdown hebben we iedereen gevraagd om een aantal vragen te beantwoorden over ons bedrijf. Heilige huisjes werden ingetrapt, met veel nieuwe ideeën tot gevolg. Alles valt terug op je mensen, die kunnen het verschil maken. Geef ze dan ook het vertrouwen en de vrijheid die ze verdienen. Ik geloof niet in het tot op het bot controleren van medewerkers. Natuurlijk kan niet iedereen daarmee omgaan, maar dan is het een kwestie van zoeken naar mensen die dat wel kunnen.” 
 

ING
Proximus
SD  Worx
CRM Group