Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • De coronakracht van Aqtor: ‘Wees zelf een bron van zekerheid in onzekere tijden’
Filip Hoornaert Aqtor
  • 08/12/2020

De coronakracht van Aqtor: ‘Wees zelf een bron van zekerheid in onzekere tijden’

Hoewel ze dagelijks de nadelen van de coronacrisis ondervinden, proberen ze toch positief te blijven: “We zijn nu opnieuw van dichtbij betrokken bij dagelijkse processen en nemen de tijd om dingen in vraag te stellen. Onze oude vastgeroeste patronen zullen niet noodzakelijk de patronen van de toekomst zijn,” zegt Filip Hoornaert, zaakvoerder van Aqtor.

Ondernemen in coronatijden: dat is trial and error. En de kracht vinden om door te gaan. In welke mate en op welke manier stelt deze coronacrisis jou als ondernemer op de proef?

“Als producent van orthopedische hulpmiddelen waren wij sterk afhankelijk van de maatregelen. Toen tijdens de eerste lockdown enkel nog urgente ingrepen konden doorgaan en er geen niet-dringende consultaties waren bij artsen, namen onze activiteiten af met 80%. Nu, tijdens de tweede lockdown, merken we op dat de impact kleiner is maar blijft het een uitdaging om het beoogde niveau van dienstverlening te behalen.”

“Als ondernemer heb je een plan en streef je naar zekerheid en duurzaamheid. Allemaal zaken die niet matchen met de huidige coronacrisis. We worden dus stevig uit onze comfort zone gehaald. Het is voortdurend zoeken naar de juiste balans tussen wat de klant en medewerker wil en wat het bedrijf aankan.”

We stellen huidige processen in vraag om sterker uit de crisis te komen

Wat is het mooiste voorbeeld van veerkracht dat je tot nu toe hebt gezien, bij jezelf en bij anderen?

“Onze capaciteit om ons aan te passen aan nieuwe omstandigheden is heel groot, dat merk ik zowel bij medewerkers, klanten als andere ondernemers. Het komt er op neer om goed te communiceren en verbondenheid te creëren tussen je medewerkers, dan kom je al een heel eind.”

“De managers zijn door de crisis terug sterker betrokken bij de uitvoerende taken, waardoor processen sneller in vraag worden gesteld. Een dergelijke crisis toont dus aan dat oude vastgeroeste patronen niet noodzakelijk de patronen zijn voor morgen. Ons bedrijf is nu leaner en alerter dan voor de lockdown. Onder het motto: never waste a good crisis, hebben we dat alvast meegenomen.”
 

Hoe hou je jezelf gemotiveerd en welke tips heb je voor andere ondernemers om ook in deze uitdagende tijden te blijven doorgaan?

“Ik zou andere ondernemers willen aanraden om in tijden van crisis geen uitdagingen uit de weg te gaan. Wees aanwezig op kantoor als de situatie het toelaat of plan regelmatig online meetings in met je medewerkers, klanten en leveranciers. Wees zelf een bron van zekerheid in onzekere tijden, maar verlies daarbij ook jezelf niet uit het oog. Een goede balans tussen werk en privé zorgt voor stabiliteit. Zoek de natuur op en beweeg, maar breng ook regelmaat in je tijdsschema.”
 

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat