Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • De coronakracht van Advanced Machinery: “Zelf terug naar de rol van service technieker om de werkdruk te verlichten”
Wim Buyle Advanced Machinery
  • 01/12/2020

De coronakracht van Advanced Machinery: “Zelf terug naar de rol van service technieker om de werkdruk te verlichten”

Voor Advanced Machinery werd duidelijk dat de coronacrisis zowel voor- als nadelen kan hebben: “We ervaarden een hogere vraag door de toenemende drukte in supermarkten, tegelijkertijd werd samenwerken met business partners uit Italië een stuk moeilijker en blijken nieuwe opportuniteiten zich minder spontaan voor te doen”, zegt zaakvoerder Wim Buyle.

Ondernemen in coronatijden: dat is trial and error. En de kracht vinden om door te gaan. In welke mate en op welke manier stelt deze coronacrisis jou als ondernemer op de proef?

“Als business partner van vijf machinebouwers in Italië, het land dat in Europa als eerste hard getroffen werd, merkten wij al heel snel een impact. Op onze tweewekelijkse reizen, waar we de machines tonen aan klanten, kijken we momenteel eerder nostalgisch terug. Met virtuele bezoeken proberen we dit op te vangen, maar klanten willen het liefst van al de machines zien en voelen. Ook het culturele aspect valt weg. We behandelden zaken vaak tijdens etentjes in de prachtige Italiaanse wijnstreek. Probeer die charme maar eens over te brengen via een scherm.”

“Als je jezelf niet fysiek op de markt vertoont, mis je ook sneller opportuniteiten. Normaal kom ik op veel plaatsen en vang ik zo heel wat op over nieuwe projecten. Nu, met het virtuele aspect, kunnen we dat wel vergeten. Maar ik realiseer me dat we tijdens deze crisis ook geluk hebben gehad. Onze klanten zijn hoofdzakelijk producenten van flexibele verpakkingsmaterialen. Toen supermarkten niet konden bijhouden met het aanvullen van toiletpapier, was het ook voor ons een hele job om de machines aan het werk te houden bij onze klanten.”

Wie zich vasthoudt aan het verleden, mist de trein naar de toekomst.

Wat is het mooiste voorbeeld van veerkracht dat je tot nu toe hebt gezien, bij jezelf en bij anderen?

“Wat bij onze Italiaanse collega’s gebeurde, werd hier twee weken later ook telkens de realiteit. Hierop gingen we anticiperen. Het was voor ons een soort glazen bol. Toen beslist werd om thuiswerk verplicht te maken, was dit al meer dan twee weken de norm bij ons.”

“Maar deze situatie had ook nadelen. Italianen waren al sneller beperkt door de crisis waardoor de werkdruk bij ons toenam. Dan zit er maar één ding op en spring je zelf bij om spoedherstellingen tot een goed einde te brengen. Back to the roots, in een rol als service technieker.”

Hoe hou je jezelf gemotiveerd en welke tips heb je voor andere ondernemers om ook in deze uitdagende tijden te blijven doorgaan?

“De wereld is veranderd na 9/11, ik ben ervan overtuigd dat de wereld zal veranderen na Covid-19. Is dat negatief? Neen, integendeel. Maar wie als ondernemer beter uit deze crisis wil komen, zal zich flexibel moeten opstellen. Wie zich vasthoudt aan het verleden, mist de trein naar de toekomst. Blijf niet stilstaan, maar ga op zoek naar  alternatieven en tot slot: wees positief. Al wordt dat laatste de dag van vandaag al snel anders geïnterpreteerd.”

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat