Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • De coronabalans van St-Luc Labels & Packaging: “We produceren zelfs ’s nachts om aan de vraag én social distancing te voldoen”
St Luc
  • 16/04/2020

De coronabalans van St-Luc Labels & Packaging: “We produceren zelfs ’s nachts om aan de vraag én social distancing te voldoen”

Terwijl heel wat bedrijven stilliggen, is het bij St-Luc Labels & Packaging net drukker dan ooit. Samen met broer Niko loodst Fanny Dhondt het Oost-Vlaamse verpakkingsbedrijf door de coronacrisis. “We zijn fier op ons personeel, zeker in de productie, dat ze in deze unieke omstandigheden toch elke dag blijven komen werken”, vertelt ze. En soms is dat momenteel zelfs ’s nachts.

Wat is de impact van de coronacrisis op jullie bedrijf?

Niko: “In de cijfers sinds de crisis zien we qua omzet een deftige groei. Wij produceren allerlei
verpakkingen (labels, kartonnen dozen, pouches, shrinkfilms en bedrukte folie) voor de
farmaceutische en de voedingsindustrie, sectoren die momenteel heel hard draaien. Daarnaast
werken we voor klanten in de chemische industrie en de vraag naar desinfecterende middelen –
handgels maar ook reinigingsproducten – neemt toe. Wij hebben daardoor meer omzet dan anders,
ook al liggen andere segmenten, zoals de olie-industrie en automotive, bijna helemaal stil.”

Is het door die grote vraag dat jullie ook ’s nachts produceren?

Niko: “Daar zijn twee redenen voor. Ten eerste hebben we inderdaad meer orders en die krijgen we
niet rond binnen de 15 uur van het 2-ploegenstelsel. Maar ten tweede kunnen we zo makkelijker de
social distancing garanderen want er is minder personeel tegelijk op de werkvloer.”

Fanny: “Ook in vroeger piekperiodes werkten we al af en toe ’s nachts, dus onze mensen zijn daar
vertrouwd mee. Nachtwerk gebeurt op vrijwillige basis. Sommige medewerkers kiezen ook bewust
voor nachtwerk.”

Valt het mee om te verzekeren dat er genoeg personeel aan de slag is en blijft?

Niko: “In het begin van de crisis hadden we daar schrik voor, want het werk nam toe en het
personeel nam af. En op interims kunnen wij geen beroep doen. Wij werken met hightech machines,
die goed opgeleide en gespecialiseerde mensen vergen.”

“Maar we hebben geluk met ons personeel. Die eerste week van de crisis waren er heel wat vragen
en bezorgdheden bij hen. Maar ze kwamen ook met suggesties, zoals bijvoorbeeld met open deuren
werken waar mogelijk zodat je geen klink moet vastnemen. Veel suggesties hebben we intussen
ingevoerd. Op dit moment heeft alles zich genormaliseerd en is er een absenteïsme als voor de
crisis. Het stelt onze medewerkers in deze barre tijden bovendien gerust om tewerkgesteld te zijn in
een bedrijf dat er financieel goed voor staat en waar ze dus aan de slag kunnen blijven, nu en in de
toekomst.”

Fanny: “We hebben veel maatregelen genomen om de veiligheid van de medewerkers te garanderen
en hen zo gerust te stellen. Ook in onze sites in Frankrijk en Nederland trouwens. Nochtans zijn de
voorschriften en restricties van de overheid niet in elk land gelijk en is grondig overleg nodig om bij te
blijven met de nationale verschillen. Dat overleg doen we meerdere keren per week, over alle
vestigingen heen, met ons directieteam en lokale mensen.”

“Zo zetten wij in op minimum 1,5 meter afstand houden en handen wassen. Medewerkers kleden
zich niet meer om in gemeenschappelijke ruimtes. Elke machine wordt van een speciale afdekfolie
voorzien die na elke shift verwijderd wordt. Medewerkers die veel met anderen in contact komen,
dragen een mondmasker. En we zetten heel hard in op telewerk, op kantoor maar ook in zuiver
grafische afdelingen zoals de prepress waar het op het eerste gezicht minder evident was, omdat
daar met heel specifieke computerprogramma’s gewerkt wordt. Om zo te kunnen telewerken,
hebben we een veertigtal laptops aangekocht en onze IT-mensen hebben het beste van zichzelf
gegeven om alles snel en goed te doen draaien. Het onmogelijke werd gerealiseerd dankzij de
creativiteit en flexibiliteit van onze medewerkers.”

“We proberen daarnaast de sfeer en moraal binnen het bedrijf hoog te houden. Zo hebben we vorige
week bij een artisanale chocolatier uit Gent handgemaakte paashaasjes laten maken om
aan alle personeelsleden te geven als uitdrukkelijke bedanking voor al hun inzet. Wij zijn dan ook erg
fier op hen en het geeft ons als directie een bijzonder gevoel dat iedereen zich zo engageert om de
werking van ons bedrijf te garanderen.”

Hoe is het om een bedrijf te managen in deze omstandigheden?

Fanny: “Niko en ik wisselen af zodat er elke dag wel iemand van ons fysiek aanwezig is op de
werkvloer. Zo hebben onze medewerkers altijd een aanspreekpunt. Ook onze operationele
leidinggevenden zorgen voor een dagelijkse permanentie op de productievloer. Voor de rest is er
elke ochtend digitaal een coronacrisisoverleg met een vast team. Daar bekijken we onder meer de
werkdruk, het aantal zieken, praktische vragen uit de productie en eventuele nieuwe maatregelen.”

“En dat werkt wel goed. Nu thuiswerken verplicht is, begin je er ook de opportuniteiten van te zien.
Na deze crisis gaan we zoeken naar een nieuw evenwicht tussen home-office en op kantoor aanwezig
zijn. Het is ecologischer en vaak efficiënter, want minder files. En home-office geeft ook wel
ontwapenende situaties, zoals mijn 3-jarig zoontje die midden een call binnenloopt en vol
enthousiasme roept: ‘Mama, ik moet pipi doen’ ( lacht ).”

Hoe kijken jullie naar de nabije toekomst?

Niko: “Gematigd positief. Onze business blijft goed draaien. Maar dat geeft een dubbel gevoel want
het is bij velen anders. We hebben heel veel respect voor die bedrijven waar het heel wat minder
gaat. Bij ons is de hamvraag of we genoeg personeel blijven hebben en of we elk order tijdig klaar
krijgen, maar andere bedrijfsleiders bekijken elke dag opnieuw wie ze nu weer naar huis moeten
sturen. Hopelijk kunnen zij ook snel terug opstarten.”

Fanny: “Daarnaast denk ik dat er echt een mindset van social distancing zal blijven, ook nog na de
lockdown. Fysiek contact, zoals een hand geven na een vergadering of tijdens een rondje in de
drukkerij, zal niet snel meer gedaan worden. Ik mis dat echt, ook het praatje met een medewerker
tussendoor, en kijk uit naar het moment dat dat wel weer kan. Maar voorlopig zijn we nog wel voor
een tijdje vertrokken met deze nieuwe manier van werken. We maken er het beste van.”

Contactpersoon

Katrien Stragier

Adviseur Strategische Communicatie

IMU_DegroofPetercam
IMU Salesforce
IMU Workero
Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat