Skip to main content
  • Nieuws
  • De coronabalans van Ganda Ham: “Niets is nog als normaal”

De coronabalans van Ganda Ham: “Niets is nog als normaal”

  • 06/04/2020

Eten moet je altijd, ook in crisistijd. “Maar door de dalende koopkracht zullen mensen minder eten”, zegt Dirk Cornelis, CEO van Ganda Ham. Zelfs als voedingsbedrijf deelt het in de coronaklappen.

Welke impact heeft de coronacrisis op je bedrijf?

“Niets loopt nog als normaal. Er zijn voortdurend vragen van medewerkers. Constant moet je op zoek naar oplossingen om alles draaiende te houden, want wij hebben hammen hangen en die moeten verwerkt worden. Zelf slaap ik niet meer door alle ellende: ik lig hier echt wakker van.”

Heel wat mensen hamsteren en eten moeten we allemaal. Zien jullie daar een effect van?

“De eerste twee weken van de lockdown waren erg druk en is onze verkoop met 15 procent gestegen. De verkoop in de warenhuizen gaat tamelijk goed. Maar alles wat out of home is, is weggevallen: restaurants, hotels, broodjeszaken … Die hebben we niet meer als klant.”

“De slagerijen draaien goed als het aankomt op vers vlees. Maar voor broodbeleg? Boterhammen meegeven aan de kinderen voor op school of meenemen naar het werk, dat gebeurt bijna niet meer. Het resultaat: minder verkoop van sommige vleeswaren bij de slagers. Ook de delicatessenzaken hebben het lastig.”

Hoe schatten jullie de nabije toekomst in?

“We hopen dat onze verkoop niet zal zakken tot onder het niveau van voor deze coronacrisis. Mensen blijven thuis. Bovendien daalt hun koopkracht omdat ze ziek zijn of tijdelijk werkloos zijn . Anderzijds zijn er consumenten die wel hun koopkracht behouden en die nu hu aan weinig andere zaken geld besteden dan aan voeding. Mensen zullen eten blijven kopen, maar de vrees dat de totale bestedingen lager zullen zijn, is reëel.”

Valt het mee om iedereen van het personeel de social distancing-regels te laten naleven ?

“Dat is moeilijk. Op de werkplek zelf zit die reflex er intussen goed ingebakken. Maar zodra het pauze is of de shift erop zit, durven medewerkers al eens staan drummen om snel de deur uit te geraken. Ook bij het handen wassen, durven sommigen al eens te dicht te staan. Hierover wordt dagelijks gecommuniceerd om dit te voorkomen.”

“Die zaken zijn des mensen: gedrag pas je niet zo makkelijk aan. Maar het is onze verantwoordelijkheid en we kijken hier dan ook strikt op toe. Zo wordt er alternerend gewerkt en  alternerend pauze genomen. We werken ook met video conferencen en thuiswerk waar dat kan. Als bedrijfsleider ben ik, samen met de arbeiders,  het managementteam en de kwaliteitsverantwoordelijken zelf uiteraard dagelijks aanwezig in het bedrijf.”

Moeten jullie ook al eens naar creatieve oplossingen grijpen?

“Zeker. Zo hebben we gezichtsmaskers in plexiglas besteld via bol.com en mondmaskers verkregen. Die zijn zeer belangrijk voor de bescherming en verhogen het veiligheidsgevoel van onze mensen als ze aan het werk zijn.”
“We doen er alles aan dat onze collega’s in alle veiligheid kunnen werken. Medewerkers zijn daar uiteraard bezorgd over, maar met alle voorzorgsmaatregelen valt dat bij ons op de werkvloer over het algemeen wel mee.”

Contactpersoon

Katrien Stragier

Adviseur Strategische Communicatie

De coronabalans van andere ondernemers?

Lees het hier

Vragen over het coronavirus en de impact op uw onderneming?

Raadpleeg hier de FAQ
VZW_IMU_GROUPS
IMU - Sport Vlaanderen
IMU - Altez 0110
Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat