Skip to main content
  • Nieuws
  • De consument hecht net meer belang aan goede marketing in onzekere tijden

De consument hecht net meer belang aan goede marketing in onzekere tijden

  • 12/05/2020

Elke dinsdag en donderdag geeft Gutzandglory, onze communicatiepartner, strategische en bruikbare tips om uw onderneming te ondersteunen in tijden van corona.

Zowel externe als interne communicatie ondervinden grote impact in coronaperiode en de nood eraan is des te groter. Laat je vooral niet lijden door wat anderen doen, maar laat je leiden door je gezond verstand. Blijf vooral trouw aan wie je bent als bedrijf of als ondernemer. Een moeilijke tijd, maar een tijd om gedreven door waarde, waarde te geven.

In deze bijdrage proberen we elke dag wat inzicht en advies te delen over communicatie, en over hoe je met communicatie betekenisvol kan zijn voor anderen: je klanten, je medewerkers, je partners, je doelgroep.

Besparen op marketing- en communicatiebudget is een veelvoorkomende reflex in crisistijd, maar een erg gevaarlijke. Denk eraan: de consument bekijkt het net omgekeerd. In onzekere tijden biedt communicatie, een sterk merk en een fijn verhaal net extra houvast voor de consument. Uit een onderzoek van de Britse Advertising Association blijkt zelfs dat 42% van de ondervraagden gelooft dat advertenties de wereld kunnen veranderen. Deze coronatijden bieden je dus misschien waardevolle mogelijkheden om je bedrijf een stevige duw in de rug te geven. Hieronder lees je waarom.

Consumenten zijn veel thuis

De afgelopen weken bleven veel werknemers gedwongen thuis. Dat zorgt ervoor dat ze vaker de kans krijgen om reclame bewust op te pikken. Mensen kijken namelijk meer televisie, ze hebben meer tijd om een krant of tijdschrift te lezen en ze scrollen eindeloos door op hun smartphone. Er valt nu eenmaal niet zo veel te doen. Men kijkt niet alleen meer, maar ook langer en aandachtiger. Een gewoonte die misschien zal blijven hangen? Houd daar ook rekening mee bij je retailmodel en je productontwikkeling. Onthoud wel dat velen getroffen zijn door deze crisis. Blijf dicht bij je merk, maar breng zeker geen harteloze boodschap.

Je concurrenten spenderen mogelijk minder

Niet elk bedrijf heeft voldoende reserves om toch door te gaan met marketingcampagnes wanneer ze dreigen verlies te leiden. Uiteraard is dat een spijtige zaak, maar het biedt anderen dan weer mogelijkheden. Mogelijkheden om er tussenuit te springen, want er is minder competitie. Tegelijk zien we daardoor ook meer flexibiliteit bij de media: van een dalende CPM bij Facebookadvertenties tot bijvoorbeeld meer branded content mogelijkheden bij tv.

Mensen zoeken meer dan ooit merken met een meerwaarde

In onzekere tijden zoeken mensen naar houvast. Naar steun, geruststelling. Ja, zelfs naar afleiding. Een merk zit in een ideale positie om die rol te vervullen. Toon dat je merk relevant is. Dat je anders bent dan je concurrenten. Dat je een positieve boodschap naar buiten brengt. Enkel dan creëer je een emotionele band en zal de consument jou verkiezen boven een ander merk.

Deze rol vervullen is natuurlijk een arbeidsintensieve job. Een sterk merk bouw je niet uit op 1-2-3, merkvoorkeur al helemaal niet. Handel niet overhaast. 

Een voorbeeld uit de oude doos

Throwback naar de jaren twintig van de vorige eeuw. In de Verenigde Staten waren zowel Post als Kellogg’s sterke merken van ontbijtgranen. Wanneer de Grote Depressie de kop op steekt, beslist Post om hun reclamebudget drastisch te verminderen. En rivaal Kellogg’s? Die doet er net een schepje bovenop. Het verdubbelt zijn reclamebudget en investeert massaal in radio en de lancering van een nieuwe soort ontbijtgranen. De winst van Kellogg’s groeide met maar liefst 30%. Daardoor veroverde het de nummer 1 plek op het podium van de ontbijtgranenmerken. Een gedurfde zet kan lonen! 

    Wolf GutzWolfgang Florizoone

    Managing Director Gutzandglory

Adverteren bij Voka Oost-Vlaanderen

Kom meer te weten
Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat