Skip to main content
  • Nieuws
  • "De businesswereld is een mannenwereld, als vrouw moet je tegen die stroom ingaan"

"De businesswereld is een mannenwereld, als vrouw moet je tegen die stroom ingaan"

  • 03/12/2019

Marleen Vaesen is één van de weinige vrouwelijke top CEO’s in België. Enkele jaren geleden kwam ze aan het roer te staan van van het beursgenoteerde lingeriebedrijf Van de Velde, producent van merken zoals Marie Jo en Prima Donna. Vandaag vertelt ze haar verhaal tijdens het Inspiratieontbijt van Voka – KvK Limburg.

marleen vaesen; voka limburg
Vlnr. Kris Claes (directeur belangenbehartiging en talent Voka - KvK Limburg), Marleen Vaesen (CEO Van de Velde) en Karin Van de Velde (ondervoorzitter Voka - KvK Limburg).


Lingeriegroep Van de Velde bestaat 100 jaar. Ze halen een omzet van bijna 200 miljoen euro en hebben geen schulden. Hun grootste uitdaging van het moment is vooruit kijken. “Onze klant werd veeleisender en weet beter wat ze wil. Daardoor komen we als modebedrijf in een stroomversnelling van verandering. Retailwinkels staan onder druk en e-commerce opent dan weer nieuwe deuren,” klinkt het bij Vaesen.

Bij Van de Velde houden ze vast aan enkele prioriteiten. Hun absolute topprioriteit blijft de kwaliteit van het merk. “Grotendeels worden onze bh’s met de hand gestikt. Dit omdat we met meer dan 250 fittings per bh werken. We hebben dan ook een patent gekregen op de beugels die alleen wij gebruiken,” vertelt ze. Verder zijn de retailpartners nog steeds van groot belang. “In de paskamer wordt het verschil pas gemaakt. Onze klanten hebben amper 10 seconden nodig om te weten of dit de bh is die perfect bij hen past.”

Vijfentachtig procent vrouwen

Maar liefst vijfentachtig procent van de medewerkers bij de lingeriegroep zijn vrouwen, dat zijn bijna ongeziene cijfers. Vaesen probeert dit dan ook op alle vlakken door te trekken. “Het directieteam binnen Van de Velde bestond tot voor kort uit drie mannen en drie vrouwen. Balans is belangrijk, maar het mag geen vertekend beeld geven. Momenteel hebben we de verhouding recht getrokken tot drie mannen en vijf vrouwen.

"Onze retailpartners blijven van groot belang, want in de paskamer wordt het verschil pas gemaakt"

“Als bedrijf ben je daar mede verantwoordelijk voor,” gaat Vaesen verder. “Het bewust opstellen van KPI’s en deze ook correct opvolgen kan hierbij helpen. Hetzelfde bij het rekruteringsproces. Voor elke mannelijke kandidaat bij een topfunctie, proberen we er steeds een vrouwelijke tegenover te stellen. Op die manier creëer je niet alleen volharding, maar je krijgt ook dynamiek." 

Contactpersoon

Valerie Vanherle

Coördinator marketing & communicatie

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo