Overslaan en naar de inhoud gaan

Navigatie

Terug naar het overzicht

"De award 'De Fakkel' was een mooi lichtpunt in een jaar vol pittige uitdagingen."

Op 18 mei 2022 organiseerde Voka – KvK Limburg voor de zesde keer op rij de Family Business Happening. Tijdens dit event sleepte het familiebedrijf Hegge uit Hamont-Achel de Voka-award ‘De Fakkel’ in de wacht. De onderneming wordt al bijna een kwarteeuw gerund door de broers Marc en Luc Hegge van dit vierdegeneratiebedrijf. Marc blikt terug op een pittig jaar vol uitdagingen en opportuniteiten.

Strenge deelnamecriteria

“Met ‘De Fakkel’ willen we jaarlijks een Limburgs familiebedrijf met een uitzonderlijke staat van dienst in de bloemetjes zetten”, zegt Ellen Olislagers, directeur eigenaars ondernemers bij Voka – KvK Limburg. “We leggen de lat hoog: de onderneming moet minstens twee generatiewissels hebben doorlopen, met een actieve rol van de familie in het bedrijf en een meerderheid van de aandelen in eigen handen. Ook elementen als financiën, innovatie en maatschappelijke betrokkenheid nemen we grondig onder de loep.”
 

Marc en Luc Hegge, Ellen Olislagers


Verdiende winnaar

Drie sterke familiebedrijven gingen in 2022 de strijd aan met elkaar: bouwbedrijf Houben, tegelspecialist Impermo en metaalverwerkingsbedrijf Hegge. De awardjury riep Hegge uit als winnaar. Tot grote tevredenheid uiteraard van Marc en Luc Hegge. “Deze award was een fantastische bekroning voor al het harde werk van de afgelopen jaren én een bevestiging dat we als familiebedrijf het verschil maken in onze sector”, aldus Marc. “We konden ons helemaal vinden in de jurymotivatie dat we met Hegge innovatie, langetermijndenken en crisisbestendigheid combineren met ijzersterke familiale waarden. Als zaakvoerders van de vierde generatie blijven mijn broer en ik keihard werken om samen met onze fantastische medewerkers een gezonde bedrijfsgroei te realiseren.”

Ijzersterk familiebedrijf

Het was overgrootvader Andries Hegge die als dorpssmid in 1893 de kiemen zaaide van het familiebedrijf. Marc stapte in 1990 in het bedrijf. Broer Luc volgde zeven jaar later. “Sinds 1999 runnen we samen de volledige groep, die vandaag is samengesteld uit drie werkvennootschappen: Hegge nv, Aluwing nv en Hegge Toelevering nv”, schetst Marc. “Vanuit Hegge nv produceren en monteren we al meer dan 40 jaar aluminium ramen, deuren, gevelwanden, koepels en decoratieve wandbekleding. Met Aluwing zijn we op 20 jaar tijd uitgegroeid tot Europese marktleider in de productie van aluminium spatschermen voor vrachtwagens en trailers. En sinds 1988 verwerken we vanuit Hegge Toelevering nv aluminium en roestvrijstalen platen tot onderdelen voor vrachtwagens, trailers, landbouwmachines en bouw.”

"Het voorbije jaar hebben we het gaspedaal stevig ingeduwd om onze nieuwe bedrijfsstrategie uit te rollen."
- Marc Hegge, Hegge

Alle hens aan dek

Dankzij die gediversifieerde aanpak is het orderboekje van Hegge vandaag meer dan goed gevuld. “Dit was ook vorig jaar zo. Maar tegelijk staan onze marges stevig onder druk, omdat 2022 een zeer pittig jaar was op het vlak van kostenbeheersing”, blikt Marc terug. “Voor ons bedrijf was en is het immers niet evident om die gestegen kosten door te rekenen aan onze klanten. Gelukkig merken we dat de prijzen van materialen en grondstoffen stilaan normaliseren, al liggen ze nog altijd hoog ten opzichte van vorig jaar. De stijgende loonkosten blijven echter een heikel punt.”

Reset bedrijfsstrategie

“Als familiebedrijf met stevige fundamenten zijn we sterker uit de voorbije crisisperiode gekomen”, geeft Marc aan. “De coronacrisis zette enkele aandachtspunten qua bedrijfsvoering op scherp, zoals het aanhouden van voldoende financiële buffers, het nauwgezet opvolgen en bijsturen van KPI’s en het investeren in een solide bedrijfsstrategie, met voldoende aandacht voor innovatie en digitalisering. Een geluk bij een ongeluk: net op het moment dat de coronapandemie doorbrak, hadden we intern op de reset-knop van onze bedrijfsstrategie gedrukt. Zo willen we in 2024 onder meer een paperless office realiseren, en in 2026 zelfs een paperless factory.”

Ondernemen is vooruitzien

Volgens Ellen bewijst die feilloze timing hoe vooruitziend Marc en Luc als zaakvoerders zijn. “In het kader van onze awarduitreiking merkten we dat de broers een klare kijk hebben op de richting die ze met Hegge willen uitgaan. Ze laten niets aan het toeval over. In hun presentatie voor de awardjury beklemtoonden Marc en Luc dat ze al ruim tien jaar geleden de voorbereiding opstartten om het familiebedrijf klaar te stomen voor een eventuele generatiewissel.”

Marc bevestigt dit: “Met een familiecharter, familieforum en raad van advies in ons plan van aanpak willen we onze onderneming zo toekomstbestendig maken. Ons familiecharter was zelfs al afgewerkt voor de oudste van onze kinderen haar keuze van studierichting maakte. “De komende jaren blijven we trouwens voluit investeren in een warme, familiale cultuur en duurzaam ondernemen.”