“Creatieve starters moeten niet vies zijn van commerciële doelen”

09/03/2018 , joeri.stoop@voka.be

Creatieve beroepen staan of vallen met goede, innovatieve en eigenzinnige productideeën. Maar ook het gevoel en de persoonlijke toets van de bedenker spelen een belangrijke rol. Hoe kan je als starter die factoren eigenlijk rijmen met een goed businessplan? Joeri Stoop van Voka – KvK Limburg helpt je op weg aan de hand van vier GIFs.

Creatieve beroepen associëren zich niet altijd even graag met de hedendaagse, koude bedrijfsvoering. Akkoord, klinkt als een karikatuur maar creativiteit en zakelijkheid laten zich niet altijd even goed rijmen.

Van creatief DNA naar businessplan

“Het is een kunst om je creatief DNA om te zetten in een concreet businessmodel en businessplan. Wil je van je passie jouw beroep maken, dan is dat een absolute noodzaak”, vertelt Joeri Stoop, coördinator van de starterswerking bij Voka – Kamer van Koophandel Limburg.

“Als creatieve ondernemer heb je een missie, waarden en een visie. De “why” van jezelf als ondernemer en, bij uitbreiding, van je zaak moet je op papier zetten en van daaruit zoeken naar je sterke en zwakke punten. De kunst is vervolgens om te kijken hoe je hier een markt en een verdienmodel aan kan koppelen.”

Zakelijk denken

“Creatieve starters moeten heus niet vies zijn van commerciële doelen. Die staan nooit op zichzelf, maar gaan samen met een creatieve mindset”, gaat Joeri Stoop verder.

"Het gebrek aan een gemeenschappelijke taal en een gemeenschappelijk denkpatroon tussen de creatieve wereld en de zakenwereld kan tot wederzijds onbegrip leiden."

“Het zakelijk denken en het jargon dat daarmee gepaard gaat zijn een noodzaak om je creatief verhaal te vertalen voor een zakelijke publiek. We merken dat het gebrek aan een gemeenschappelijke taal en een gemeenschappelijk denkpatroon tussen de creatieve wereld en de zakenwereld tot wederzijds onbegrip kan leiden met betrekking tot het risicoprofiel van de creatieve onderneming en dus de zakelijke opportuniteiten.”

Klant is koning

Als creatief ondernemer mag je nooit jouw klant uit het oog verliezen. Bied je wel een goede klantenervaring aan en kan dit nog beter? “Met een tool als de customer journey map breng je het perspectief van de klant in beeld en creëer je impact”, zegt Stoop. 

“Je klantennoden maken ook een belangrijk deel uit van business design thinking, een methode waarmee je nieuwe opportuniteiten ontdekt. In dit proces primeert de creatie van waarde voor een doelgroep waarvan je duidelijk de behoeften in kaart hebt gebracht. Dat is mogelijk volgens verschillende methodieken."

Zoek feedback

Je staat er als starter nooit alleen voor en waarschijnlijk ben je niet de eerste die met bepaalde problemen of vragen zit. “Wees niet bang en durf je netwerk te vragen naar feedback. Bereid eens een pitch voor en breng die aan mensen die je kent. Iedereen kan vanuit eender welke professionele ervaring wel nuttige feedback geven, wat aanleiding kan geven tot het iteratief herzien van je waardepropositie en businessmodel”, besluit Joeri Stoop.

Wil je jouw creatieve hoogstandjes omzetten in een zakelijk plan? Dan is het begeleidingstraject CreativeXChange misschien wel iets voor jou.