Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Communiceren met de pers volgens Frédéric Petit (Infrabel)
  • 26/11/2020

Communiceren met de pers volgens Frédéric Petit (Infrabel)

Sinds 2005 werkt hij als perswoordvoerder bij Infrabel, de Belgische spoorinfrastructuurbeheerder. Frédéric Petit weet als geen ander hoe om te gaan met de pers. Maar wat zijn nu zijn concrete ervaringen? En heeft hij daardoor specifieke tips voor bedrijven? Naar aanleiding van het communicatie-event Versgeperst vroegen we het hem.

Wat zijn de vragen die steeds terugkeren?

Dat is een beetje afhankelijk van de situatie en het onderwerp en het medium. Of het nu via tv, radio, de krant of online gebeurt: elk kanaal heeft zijn invalshoek en andere prioriteiten. Het is een kwestie van aan à la carte journalistiek te doen. Je speelt best in op het type van journalist die je voor je hebt. Kunnen anticiperen en ervaring opbouwen helpt natuurlijk ook, hé.

"Variatie is de key, ook in je antwoorden."

Maar het belangrijkste is dat je correct, snel en objectief het verhaal vertelt. De feiten, maar wel eenvoudig. Verstaanbaar. Maar verleg daarbij zo snel mogelijk de focus van het probleem naar de oplossing, het positieve. Bridging, om het in vaktermen te zeggen. Je moet over de feiten vertellen, maar ook onmiddellijk meegeven welke maatregelen er worden genomen. Bovendien is variatie de key, ook in je antwoorden.

Frédéric Petit

 

Wat zijn je ervaringen met de pers?

Wel, ik draai al meer dan 15 jaar mee als woordvoerder. In mijn huidige job bij Infrabel, en dus ook de Belgische Spoorwegen, weet je dat je in de kijker loopt en mensen hun mening klaar hebben over de spoorwegen. Het is een beetje zoals supporteren voor de Rode Duivels: iedereen heeft een eigen mening over de speelstrategie en waant zichzelf dé bondscoach van het elftal. Dat geldt eigenlijk ook voor ‘de trein’ in onze maatschappij. Je moet dus goed kunnen relativeren. Afstand nemen om alles in zijn perspectief te plaatsen.

Als woordvoerder moet je bovendien flexibel en altijd bereikbaar zijn. Een goed evenwicht tussen werk en privé is een must om het vol te houden. Mijn dochtertje, familie en sporten zijn mijn uitlaatklep. Maar in geval van een crisis of incident moet ik thuis wel alles onmiddellijk laten vallen. Snel de knop omdraaien dus. Want bijvoorbeeld tijdens grote crisissen vertrek je, maar weet je vaak niet wanneer je terug thuis bent. Het zijn dan lange dagen met weinig slaap.

Heb je tips waar communicatieverantwoordelijken tijdens deze crisis best rekening mee houden?

In je communicatie is het heel belangrijk om geloofwaardig te zijn en ook te blijven. Journalisten waarderen correcte, tijdige en to the point antwoorden. En zeker dat je rekening houdt met hun deadline. Probeer je dus in de plaats van de reporter te stellen en heel menselijk en concreet te zijn in je antwoorden. Gericht en à la carte inspelen op de media zijn een noodzaak. En een extra troef! Creatief uit de hoek komen en out of the box denken zijn heel belangrijk in deze niet evidente coronatijden.

"Zomaar blijven communiceren in deze tijden zonder je daarbij vragen te stellen is nefast voor de geloofwaardigheid van je onderneming en dus ook voor het imago en reputatie van je bedrijf."

Wees ook menselijk. Je moet de situatie en context aanvoelen want wat vroeger nieuws was, is dat nu soms niet meer gezien de huidige omstandigheden. Sommige communicatie kan je echt niet uitstellen, andere communicatie zet je even on hold omdat het op dit moment minder belangrijk is. Dat is een uitdaging want zomaar blijven communiceren in deze tijden zonder je daarbij vragen te stellen is nefast voor de geloofwaardigheid van je onderneming en dus ook voor het imago en reputatie van je bedrijf.

Weet jij hoe om te gaan met de pers?

Frédéric Petit deelt zijn ervaring en vertelt sappige anekdotes tijdens het online communicatie-event Versgeperst op 2 december. Ook reiken onze lokale media die dag jou de nodige tips & tricks om jouw verhaal om te toveren tot een relevant nieuwsitem.
     

Op zoek naar meer info omtrent dit event of wil je meteen inschrijven? Surf dan naar www.voka.be/limburg/versgeperst.

versgeperst

 

Contactpersonen

Elien Wuestenberghs

Coördinator events

Valerie Vanherle

Coördinator marketing & communicatie

ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
alk
Logo JAM
Ethias
Trixxo