Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Chris Pietermans & Daniël Ciccodemarco (BME): “Digitaal afwezig zijn is geen optie meer”
  • 01/09/2020

Chris Pietermans & Daniël Ciccodemarco (BME): “Digitaal afwezig zijn is geen optie meer”

Bij de oprichting van BME in Genk dachten Chris Pietermans en Daniel Ciccodemarco eraan om bedrijven te begeleiden met de opstart en werking van hun webshop. Dat verhaal mondde al snel uit in een bedrijf met 20 medewerkers dat e-fulfilment oplossingen aanbiedt en zo klanten begeleidt naar alle plekken waar zij hun consument kunnen vinden. De reeds stijgende internetverkoop kwam in een stroomversnelling terecht door de coronacrisis. Wat zijn de uitdagingen voor deze logistieke speler in deze steeds veranderende markt?

Daniel en Chris BME

BME biedt e-fulfilment oplossingen aan voor e-commerce. Wat wil dat zeggen in mensentaal? 

Chris: “E-fulfilment betekent dat het proces van een bestelling op een webshop, marktplaats of ERP-systeem digitaal tot bij de logistieke partner geraakt. Daar gepickt, verpakt en verzendklaar gemaakt wordt voor levering door de gekende koerierdiensten.  Het is met andere woorden een end-to-end-proces dat veel sneller is dan de traditionele logistiek. De belangrijkste reden is dat de consument zijn levering snel verwacht na de aankoop. Ook in de B2B omgeving begint dit meer te spelen en wordt de voorraad laag gehouden omdat ze kunnen genieten van een snelle aanlevering.

Bedrijven verkopen graag hun producten online, maar niemand heeft kennis van het logistieke proces er achter. Laat staan dat men weet met welke spelers, integraties of softwaresystemen ze aan de slag moeten gaan. Zo zijn we geëvolueerd van een bedrijf dat enkel de logistiek voor webshops onder handen nam, naar een bedrijf dat deze manier van e-commerce in de breedste zin van het woord aanbiedt voor alle verkoopkanalen, zowel B2B als B2C.”

Jullie zitten in een marktsegment dat constant in verandering is. Hoe houden jullie de vinger aan de pols om mee te zijn met digitale technologieën?

Daniel: “Door bij klanten langs te gaan en te kijken hoe zij zaken aanpakken, worden we steeds geconfronteerd met hun noden. Onze klanten zijn vaak met hele andere technologieën bezig dan wijzelf. Zo worden we constant uitgedaagd en getriggerd om onze kennis bij te schaven. Kennis delen is bij BME heel belangrijk. Ook onze deelname aan de Business Club Smart Warehousing is een voorbeeld van hoe we graag ‘over het muurtje kijken’. Kopiëren van anderen mag nooit het doel zijn, maar scherp blijven en weten wat er reilt en zeilt is de boodschap.”

Dankzij de coronacrisis was er een stijgende internetverkoop waar te nemen. Hoe hebben jullie dat ervaren?

Chris: “De afgelopen maanden zijn voor ons allesbehalve rustig geweest (lacht). Wij zijn een groeibedrijf en hebben dus bewust voor een groeiverhaal gekozen. Gemiddeld groeien we 30%, maar de afgelopen maanden liep dat op tot wel 80%. In het begin van de coronacrisis zaten we wel met de handen in het haar. De winkels gingen overal in Europa toe, dus ook de logistiek kreeg zware klappen, zowel in de B2B als in de B2C.

"Tijdens de crisis zagen we dat klanten zonder B2C-ambities zichzelf heruitvonden en voluit voor een webshop als bijkomende verkoopkanaal gingen."

Maar onze angst was van korte duur. Sommige van onze klanten in de B2C gingen plots maal drie. Daarnaast zagen we dat zelfs klanten zonder B2C-ambities zichzelf heruitvonden en voluit voor een webshop als bijkomend verkoopkanaal gingen. Dat was heel typerend voor deze periode.

Bij grote bedrijven, zoals bijvoorbeeld bij Jupiler, waren we voor kleinere projecten al langer aan het pingpongen. Tijdens de crisis kozen zij ervoor om hun volledige aanbod in twee weken tijd integraal online aan te bieden. De consument kon niet terecht op café voor een biertje, dus daarom gingen wij aan huis leveren.

Daniel: Iedereen is wakker geschoten door de coronacrisis. Digitaal afwezig zijn is geen optie meer. Ook de B2B-sector is enorm aan het digitaliseren. Onze taak is om klaar te staan zodat we antwoord kunnen bieden aan deze veranderingen en onze e-fulfilment diensteverlening op maat blijft van de wensen van onze klant. Ook de lokale ondernemer mag deze trein niet missen. Acties zoals ‘koop lokaal’ zijn mooi, maar daar ga je het op lange termijn niet mee redden. Wij geloven alvast dat het antwoord een en-en verhaal zal zijn.”

Wat is dan volgens jullie de ideale omnichannel strategie?

Chris: “Onlangs kocht ik online verf  bij webshop X, maar het product kon niet geleverd worden omwille van een probleem met de stock. Het geld voor die aankoop wouden ze na een paar weken nog niet terugstorten. Toen ik naar de fysieke winkel ging, zag ik honderden potten van de verf staan die ik nodig had. Da’s pijnlijk natuurlijk. Belangrijk is dat de beleving van de consument gelijk blijft op eender welk punt dat hij of zij contact zoekt met jouw bedrijf. Of het nu in de winkel is of via de webshop, jouw DNA, jouw customer experience moet een bepaalde constante bevatten. Als je die kwaliteit niet kan handhaven, blijf je beter weg van de omnichannel strategie.

"De beleving van de consument moet gelijk blijven op eender welk punt dat hij of zij contact zoekt met jouw bedrijf."

Blijf ook flexibel in je digitale structuur en je strategie, want deze markt is constant in beweging. Vandaag zijn webshops en zeker marktplaatsen zeer belangrijk in de online verkoop, straks misschien facebook en Instagram. Die revolutie kan je niet tegenhouden. Zorg ook daar voor een constante customer experience. Je kan enkel als bedrijf en ondernemer zorgen dat je flexibel genoeg bent om deze veranderingen, die gedicteerd worden door de consument, te volgen en te implementeren in je businessmodel.”

Geïnspireerd door dit innovatieve bedrijf?

  • De Business Club Smart Warehousing brengt op 15 oktober een bezoek aan BME in Genk. Krijg een zicht op de werking van deze logistieke speler. 
     
  • In de Business Club Smart Warehousing bundelen we de voornaamste trends en innovaties die een impact (zullen) hebben op de logistieke keten. In 10 sessies bezoeken we innovatieve gastbedrijven die hun state-of-the-arte warehouse openstellen. Meer info? Klik hier!

Contactpersoon

Filip Vanderhoydonks

Adviseur innovatie & digitalisering

ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
alk
Logo JAM
Ethias
Trixxo