Skip to main content
  • Nieuws
  • “Chili is een fascinerend land met tal van zakelijke opportuniteiten”

“Chili is een fascinerend land met tal van zakelijke opportuniteiten”

  • 29/11/2021

Al meer dan 50 jaar is Veldeman Group uit Bree de referentie voor de ontwikkeling, productie, verhuur en verkoop van tijdelijke (zeil)structuren. Met internationale vestigingen in Noord- en Zuid-Amerika is het bedrijf ook internationaal een topspeler. Met name in Chili is Veldeman erg actief. Voor Ludo Ost, commercieel directeur bij de groep, heeft zakendoen met dit Zuid-Amerikaanse land nog maar weinig geheimen. Welke tips heeft hij als Global Ambassador Chili voor collega’s uit andere sectoren?

global ambassodors

 

Veldeman Group in beeld

Wat in 1950 startte als de bescheiden verhuur van tenten voor markten, trouwerijen en kleine evenementen, is anno 2021 uitgegroeid tot een internationale wereldspeler in de productie, verkoop en verhuur van zeilstructuren in alle vormen en formaten. Oprichter Pol Veldeman had wellicht niet kunnen voorspellen dat het bedrijf vandaag actief zou zijn in 35 landen – met onder meer Japan, Rusland, Zuid-Korea en Maleisië – en een brede waaier van marktsegmenten bedient: naast de (voor de hand liggende) eventsector komen ook industriële bedrijven, asielcentra, sportcentra en scholen aankloppen voor totaaloplossingen. Zelfs het Belgische leger rekent op de expertise van Veldeman voor de aanlevering van tijdelijke structuren, in binnen- en buitenland. Wist je trouwens dat het bedrijf de helft van de tijdelijke structuren aanleverde voor de recente Olympische Spelen in Tokio?

“Zakendoen in Chili verloopt steeds erg correct. Er is nauwelijks corruptie aanwezig.”

Ludo Ost geeft extra tekst en uitleg: “Onze vestiging in Bree is onze uitvalsbasis. In 2004 namen we in de Verenigde Staten onze concurrent Universal Fabric Structures over, die op dat moment in financieel moeilijke papieren zat. En in 2012 openden we een vestiging in Santiago, de hoofdstad van Chili. Als commercieel directeur stuur ik de verkoop aan internationale klanten aan en leid ik – samen met onze CEO – de commerciële activiteiten in de VS en Chili mee in goede banen.”

Op verkenning in Chili

Waarom besliste Veldeman om te investeren in een Chileense vestiging en activiteiten op de Zuid-Amerikaanse markt? Ludo licht toe: “Zo’n vijftien jaar geleden namen we binnen de groep de strategische beslissing om ons op de BRIC-landen te richten. Ik ging op verkenning in Brazilië, maar al snel bleek dat zakendoen met dit land geen wandeling in het park zou zijn, met maar liefst 62 verschillende invoerrechten en onberekenbare zakenpartners. Via contacten vanuit onze Raad van Bestuur richtten we ons vizier op Chili. Ook in dit land deed ik enkele verkennende reizen. Onze deelname aan een prinselijke missie, georganiseerd door Flanders Investment & Trade, leverde meteen een eerste bestelling op. Niet lang daarna richtten we Veldeman Chili op.” 

Chili in cijfers

Na tien jaar zakendoen in Chili kent Ludo dit land door en door. Hij schetst een fraai beeld van dit Zuid-Amerikaanse land. “Chili is het meest democratische land in Zuid-Amerika, met een stabiel politiek en economisch klimaat. Er heerst weinig corruptie (met een score van 7,0 op een tienpuntenschaal), maar jammer genoeg is er wel een grote kloof tussen rijk en arm. Het enorme land – met een oppervlakte van ruim 750.000 vierkante kilometer, ofwel 25 keer België – telt amper 18 miljoen inwoners, waarvan de helft in de hoofdstad Santiago woont.”

“Het land is maximaal 188 km breed en ligt geprangd tussen de Grote Oceaan en het Andes­gebergte. Met gematigde winters en droge, hete zomers zijn de omstandigheden ideaal voor landbouw. Avocado’s, kersen en appelen zijn belangrijke exportproducten. Ook de visserij en wijnbouw bezorgen het land welvaart. De belangrijkste economische activiteit is echter de mijnbouw, met de ontginning van koper en goud als belangrijkste niches. En die mijnbouw is voor Veldeman een belangrijke bron van omzet.”

Tijdelijke zeilstructuren als totaaloplossing

“Omdat het land in de zogenaamde Ring van Vuur ligt, is de kans op vulkaanuitbarstingen en aardbevingen erg groot. Met onze tijdelijke structuren bieden we klanten in het land totaaloplossingen om hun activiteiten in alle veiligheid en comfort uit te oefenen. Anderzijds is de mijnbouw goed voor 95% van ons omzetcijfer in Chili. Een aantal mijnen zijn eigendom van de staat. Voor het vervoer van ontgonnen ertsen zijn onder meer megatrucks nodig. Die enorme trucks van ruim 640 ton moeten uiteraard in de beste omstandigheden gestationeerd en onderhouden worden. Met onze tijdelijke structuren creëren we de nodige afscherming tegen de weerelementen – zon, wind, regen, sneeuw,… – die in het land meedogenloos kunnen toeslaan. Onze structuren zijn berekend op sneeuw- en windlasten, en uiteraard ook op aardbevingen.”

“Voor Chilenen komen de familie en een gezonde werk-privébalans op de eerste plaats.”

Tips bij het zakendoen met Chileense partners en klanten

Hoe ervaart Ludo, op basis van zijn jarenlange professionele ervaring in het land, zakendoen met Chili? Na ruim tien jaar is hij nog steeds erg enthousiast over de ingesteldheid en correctheid van zakenpartners en werknemers. “Chilenen zijn een erg trots volk. Tegelijk zijn ze heel wat hiërarchischer en legalistischer ingesteld dan Europeanen. Dit vergt enig geduld bij het zakendoen. Houd er ook rekening mee dat Chilenen nogal gesloten van karakter en gereserveerd kunnen zijn, waardoor uitbundigheid en extravagantie weinig ruimte krijgen.”

“Zakendoen met Chileense zaken­partners gebeurt vaak op een correcte manier. Zoals ik al aangaf, is er duidelijk minder corruptie dan in andere landen. Dit is uiteraard positief, maar als keerzijde moet je met de nodige bureaucratie rekening houden. Ook op het vlak van stiptheid moet je soms het nodige geduld hebben, al valt dit bij zakelijke contacten vaak best mee.”

“Een belangrijk aandachtspunt bij zakendoen is dat Chilenen erg veel belang hechten aan een gezonde werk-privébalans, met veel aandacht voor het gezin en de familie. Zondagen worden standaard gereserveerd voor de familie, en werkweken – bijvoorbeeld in de mijnbouw – stoppen al op donderdagavond.”

“Last but not least is het cruciaal om maximaal te investeren in persoonlijk contact met partners en klanten. In Chili is het opbouwen van een vertrouwensrelatie een wezenlijk onderdeel van een zakelijke relatie. Communicatie via brief of mail is te afstandelijk. Een goed gesprek blijft de beste manier om het vertrouwen van Chilenen te winnen!” 
 

Global Ambassadors


Onze global ambassadors hebben een uitgebreid buitenlands netwerk en/of inspirerende ervaring. Hierdoor zijn ze een ideaal klankbord voor ondernemers die zaken willen doen over de landsgrenzen. Benieuwd naar hoe onze global ambassadors jou kunnen inspireren?

Meer info: 
www.voka.be/limburg/global-ambassadors

Contactpersoon

Laura Michielsen

Coördinator marketing & communicatie

Artikel uit publicatie