Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • "CEO's mogen nooit in een ivoren toren kruipen"
  • 22/01/2020

"CEO's mogen nooit in een ivoren toren kruipen"

Je wordt niet zomaar voorzitter van een werkgeversorganisatie. Karin Van De Velde kan met andere woorden een aardige track record voorleggen. Maar hoe kijkt zij naar ondernemerschap? “Ondernemer worden was nooit het plan, maar op het einde van de rit is dat hetgeen me gelukkig maakt.”

Karin Van De Velde
Voorzitter Karin Van De Velde over haar parcours als ondernemer.


Een ondernemerparcours verloopt zelden vlekkeloos en dat mocht ook Karin Van De Velde ondervinden. Zij koos ervoor om haar manager-functie bij een contactcenter achter haar te laten en als zelfstandige te beginnen. “Ik deed een interim-opdracht, maar voelde me eigenlijk niet comfortabel in die rol. Ik had geen team en moest veel rapporten schrijven. Geef mij maar veel mensen
rond mij en laat me maar netwerken en connecteren. Daar ben ik goed in,” zegt ze over de periode voor Callexcell.

Een vriend van de nieuwe voorzitter suggereerde dat een eigen onderneming haar misschien gelukkiger zou maken. “Dat heeft me aangezet om een missie, visie en strategie te formuleren. Gewapend met die informatie ben ik in 2009 naar Carglass en Telenet gestapt. Ik wou polsen of mijn plannen levensvatbaar waren,” herinnert ze zich. “Tot mijn verbazing hebben ze meteen toegezegd, maar ik had niets: geen collega’s, geen software, geen infrastructuur. Nochtans zou het contract nog  geen twee maanden later ingaan.”

Belang van startkapitaal

Toch slaagde de Callexcell-CEO er in om een succesvolle opstart te garanderen. “Op langere termijn kwam ik er weliswaar achter dat mijn startkapitaal veel te klein was om een optimale start te maken. Uiteindelijk had ik mijn businessplan maar berekend op basis van wat ik er zelf aan kon betalen,” klinkt haar grootste obstakel.

“Later is Roland Duchâtelet ingestapt in het bedrijf en dankzij een kapitaalsverhoging hebben we dat wel rechtgetrokken. We hadden ook nooit zo’n sterke groei voorzien. Na twee jaar telden we 150 medewerkers, hoewel er in mijn plan 70 genoteerd stonden. Dat was
geen eenvoudige oefening als je weet dat je alle lonen steeds moet voorfinancieren,” lacht de immer goedgezinde onderneemster.

"Je moet met beide voeten op de grond staan en realistische plannen maken"

De snelle groei heeft ze te danken aan haar uitgebreid netwerk in de contactcenterwereld. “Dankzij mijn gunfactor kreeg ik zo heel wat opdrachten binnen. Als je dat werk kwalitatief uitvoert, gaat de bal vanzelf aan het rollen. Binnen het wereldje kregen we snel een goede naam,” verklaart ze de snelle lancering van Callexcell.

Volgens haar is groeien inherent aan iedere succesvolle onderneming. “Wie niet groeit, blijft stilstaan en gaat bijgevolg achteruit. Dat wil uiteraard niet zeggen dat stilstand slecht hoeft te zijn. Om de drie tot vier jaar heb je wel eens een jaar van consolidatie. In die tijd moet je jouw groei managen en de rangen sluiten. Bij ons was dat vorig jaar het geval en hebben we onze tijd genomen om de neuzen in dezelfde richting te krijgen. Goede communicatie en een duidelijke roadmap met alle lopende projecten zijn dan erg belangrijk,” merkt ze op. “Je moet weten dat we vestigingen in Maastricht, Luik en Sint-Truiden hebben. Het is belangrijk dat iedereen zich hoe dan ook verbonden voelt met de onderneming.”

Wees realistisch

Voor beginnende ondernemers heeft ze alvast één goede tip. “Laat je goed begeleiden
door een accountant,” klinkt het beslist. “Een accountant denkt mee met je businessplan en kijkt drie tot vijf jaar mee vooruit en geeft je belangrijk fiscaal advies. Moet je een managementvennootschap oprichten of werk je beter als bediende in je onderneming? Op dat soort vraagstukken heb je goed gefundeerde antwoorden nodig. Hetzelfde geldt voor je verzekeringen en fiscaal advies.”

En wat zijn volgens haar de eigenschappen van een goede ondernemer? “Je moet met beide voeten op de grond staan en realistische plannen maken voor medewerkers, je stakeholders en jezelf,” zegt ze resoluut, waarna ze een bedenking maakt. “Maar eigenlijk stel je de vraag verkeerd… Het gaat niet over de eigenschappen van een ondernemer, maar eerder over de eigenschappen van
goed ondernemerschap. Ondernemen doe je niet alleen. Je doet dat steeds samen met je medewerkers en klanten. Wees dus nooit een CEO die in zijn ivoren toren kruipt, maar wees participatief.”

Was Karin Van De Velde geen ondernemer of CEO geworden, wat had ze dan gedaan? “Het lijkt me een interessante uitdaging om een hotel te managen. Of nog beter: een dierentuin uitbaten! Ik ben een échte dieren-madame. Moesten ze bij Planckendael ooit naar een nieuwe CEO zoeken, dan ben ik zeker kandidaat,” lacht ze.
 

Contactpersoon

Jeroen Verbeeck

Coördinator pers & communicatie

POM

Artikel uit publicatie

ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
Logo G4S
Logo JAM
Ethias
Trixxo