Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Bryo blog 2: Kijk verder dan je neus lang is en word expert van je omgeving!

Bryo blog 2: Kijk verder dan je neus lang is en word expert van je omgeving!

  • 12/03/2019

Een idee heb je. In de vorige blog heb je jouw idee en hypotheses hierover neergeschreven in het Business Model Canvas en verrijkt met je fertiele grond en persoonlijk profiel. Way to go, pal! Maar helaas wil dat niet zeggen dat jouw idee nog niet bestaat of levensvatbaar is. De tweede stap: bekijk, onderzoek en analyseer de omgeving en spot de opportuniteiten om financiële katers te vermijden. Pak je koffers, we gaan naar Parijs!

Je idee mag nog zo origineel, inventief of baanbrekend zijn, het is de omgeving die mee bepaald of jouw idee al dan niet zal slagen. We doen aan market opportunity validation, oftewel een vies woord voor de validatie van je idee door een omgevingsanalyse te gaan uitvoeren. Dat snap je volledig in theorie, maar hoe word jij expert van jouw omgeving?

Analyse van de markt

‘Niet geschoten, altijd mis’, die uitspraak klopt als een bus. Maar als starter kan je niet lukraak op iedereen beginnen schieten. Je moet de doelgroepen die je interessant vindt in kaart brengen, segmenteren en hun noden gaan onderzoeken. Sterker nog, je gaat je product naderhand verder ontwikkelen en valideren aan de hand van je inzicht in deze groepen.

Stel: je wil een business opzetten in het transporteren van mensen tussen Brussel en Parijs. Tof idee, maar hoe ziet je markt er uit?

Eén van je doelgroepen is studenten. Elementen die je hierbij zeker moet onderzoeken, zijn: is deze doelgroep groot genoeg? Hoeveel geld hebben studenten over voor een tripje Brussel-Parijs? Welke nadelen ondervinden ze vandaag? Gaan studenten eigenlijk wel naar Parijs? Enzoverder, enzovoorts.

 

Analyse van de industrie

De belangrijkste vraag die je jezelf hierbij moet stellen is: in welke business ben ik actief? Bekijk hierbij niet alleen je directe concurrenten, maar ook de alternatieve oplossingen voor de behoefte van een bepaalde doelgroep.

Terug naar Parijs. Stel dat je een shuttle-service wil opzetten tussen Brussel en Parijs. Je concurrenten zijn in dit verhaal transportmiddelen zoals taxi’s, Über, busmaatschappijen, enzovoorts.

Maar er zijn nog andere manieren om in Parijs te geraken. Denk maar aan de TGV of de korte vluchten. Ook al zijn het geen directe concurrenten, ze zitten beide in dezelfde industrie.

Ga nog breder. Bekijk de hele transportsector. Ook vrachtwagens rijden tussen Brussel en Parijs. Zij zijn concurrent noch substituut voor de dienst die jij wil leveren, maar de industrie blijft (in grote lijnen) dezelfde.

vijf krachten porter

Gelukkig bestaan er hulpmiddelen om expert van je concurrentiële omgeving te worden. We lichten er eentje uit: het ‘Vijf-krachten-model’ van Michael Porter.

Dit model helpt je om het winstpotentieel van de markt (of een specifieke bedrijfstak) te gaan bepalen. Volgens Porter schuilt er een kracht in elk van deze vijf factoren die jouw idee op zijn beurt probeert te ontkrachten (om je zo te behoeden voor financiële en andere katers). Dit model kan een handige tool zijn om het potentieel van je idee te gaan valideren of om je aan te zetten tot verder onderzoek van je opportuniteiten.

Analyse van het team

Wie zit er in jouw team? En dat mag je in z’n breedste vorm bekijken: waaruit bestaat je team, je partners en je netwerk?

In eerste instantie bestudeer je de toewijding van je team met betrekking tot waarden, normen en de missie jouw bedrijf. Weet iedereen waar we voor staan? Waarom zijn zij samen met jou in deze business? Draagt iedereen dezelfde passie uit, etc?

Bij uitbreiding moet je misschien beroep gaan doen op partners. Zij worden verwacht om jouw value proposition sterker te maken of bepaalde aspecten te gaan versnellen.

And last but not least rest er nog je netwerk. Ook dit mag je niet vergeten in kaart te brengen. Beschik je over voldoende geloofwaardigheid binnen jouw sector? Ben je voldoende geconnecteerd met het ecosysteem (d.w.z. je leveranciers, distributeurs, potentiële klanten en concurrenten)?

Analyse van de trends

Ons vierde en laatste punt voor vandaag: hou ook rekening met externe trends in je omgevingsanalyse. Welke macro-trends beïnvloeden je idee? Maak kennis met een handig acroniem: STEEPLED.

S: sociological
T: technological
E: economical
E: environmental
P: political
L: legal
E: ethical
D: demografic

Neem nu bijvoorbeeld Über. Blijkt dat onze doelgroep, de studenten, dit transportmiddel massaal gebruikt. Über is dus voor ons een trend die we niet zomaar kunnen negeren.

Ontkracht Über jouw idee of heb je bij jezelf een ‘sweet spot’ kunnen ontdekken waar je op kan inspelen? Moet je nu pivoteren naar een andere doelgroep of een bijgesteld ondernemingsmodel? Et cetera.

Door expert te worden van je omgeving kan je op een meer gefundeerde manier de volgende stappen in ons 9-stappenplan aanvatten. In de volgende blogs gaan we dieper in op de missie, visie en strategieformulering van jouw onderneming.

Kunnen we jou helpen? 

  • Wil je een eigen onderneming starten of ben je net uit de startblokken geschoten? Dan is het Bryo-traject misschien ook iets voor jou.
     
  • Heb je vragen? Onze collega's Joeri Stoop en Lucas Bellens helpen je graag verder.