Skip to main content
Gunther D'hondt
  • 09/02/2021

Brexit - Wat brengt de toekomst?

Het maandenlang aanslepen van de brexitsaga bezorgde vele Vlaamse ondernemers al heel wat slapeloze nachten. Welke impact kan deze ingrijpende gebeurtenis op de bedrijfsomzet hebben? Hoe zal de in- en uitvoer met het VK verlopen? We vroegen Gunther D’hondt, zaakvoerder van BARÚ, hoe hij de gevolgen van de brexit voor zijn bedrijf inschat.

“Met BARÚ – gevestigd in Diepenbeek – vermarkten we onder ons eigen merk zoetwaren en chocoladeproducten naar een twintigtal landen. We leveren voornamelijk aan de betere supermarkten, delicatessenzaken en de horecasector. Recent startten we ook met leveringen aan onafhankelijke lifestylewinkels, de betere voedingswinkels en de retailsector voor speciale eindejaarspromoties. Voor de productie van ons assortiment werken we samen met Belgische chocolatiers, waarbij we alle producten op één centrale locatie inpakken en van daaruit naar binnen- en buitenlandse klanten verzenden.”

“Onze belangrijkste exportlanden zijn Duitsland, Frankrijk, Denemarken, de VS en – sinds enkele jaren – ook het Verenigd Koninkrijk. De aanslepende brexitonderhandelingen zorgden voor grote onzekerheid, waardoor we geplande commerciële investeringen aan de overzijde van het Kanaal on hold moesten zetten. Toch deden we tegelijk ons best om de reguliere export on track te houden, waarin we trouwens goed slaagden.”

“De uittreding van het VK uit de Europese Unie levert volgens mij weinig winnaars op. Onze Britse collega’s in de voedingssector hebben weliswaar een enorme interne afzetmarkt, maar door de brexit valt hun export naar derde landen weg. Daarbij vraag ik me ook af hoelang de Britse beleidsmakers op de goodwill van binnenlandse ondernemers zullen kunnen blijven rekenen. ‘Getting brexitdone’ klonk misschien goed als verkiezingsslogan, maar de praktische omzetting ervan blijkt een ander paar mouwen.”

“Voor Vlaamse ondernemers is de brexit alvast geen geschenk, met extra document- en transportkosten, vertragingen in leveringen en invoerheffingen. Specifiek voor onze voedingsproducten geldt een hoge prijsgevoeligheid bij onze Britse klanten, wat tot gevolg heeft dat hogere invoerrechten – met een doorrekening aan de klant – een drastische daling in de verkoop zal veroorzaken. Tel daarbij een competitieve FMCG-markt met lokale producten, en de rekening is snelgemaakt… Bij een zachte brexit verwacht ik een omzetdaling van 40 procent, en bij een no deal-brexit zelfs 75 procent.”

“ De hele brexitsaga levert weinig winnaars op. Toch laten we ons niet uit het lood slaan.”

Gunther D'hondt, BARÚ

“Bovendien verplicht de brexit ons om bij handel in het VK onze eigen adresgegevens op elke verpakking te drukken, een maatregel die binnen de EU niet nodig is. Die extra labelling jaagt het kostenplaatje voor ons bedrijf verder omhoog. En daarnaast moeten we op lange termijn ook rekening houden met wijzigende voedingsstandaarden, nieuwe wettelijke benamingen, regelgeving rond ingrediëntenlijsten en voedingswaarden. Omdat deze regelgeving in de EU geharmoniseerd is, zouden we voor het VK specifieke verpakkingen moeten ontwikkelen, met ook hier hogere kosten tot gevolg.”

“Het is duidelijk dat onze groeiplannen in het VK er niet rooskleurig uitzien. We wegen daarom goed alle kosten en baten af, beseffend dat het mogelijk wegvallen van deze afzetmarkt geen existentiële bedreiging vormt voor BARÚ. Maar vanuit emotioneel standpunt blijft het jammer, omdat we in het VK heel wat toffe en inspirerende contacten opgebouwd hebben die we nu dreigen te verliezen.”

“Ik zou Vlaamse collega-ondernemers de volgende tips willen geven: wees creatief in het omzeilen van potentiële bottle necks. Schakel bijvoorbeeld een masterimporteur of lokale warehousing in, zeker als je met kleinere leveringen werkt die sectorspecifiek zijn. Analyseer de Britse situatie op een nuchtere manier en tast alle mogelijke scenario’s af. En neem zeker grondig de waardeketen onder de loep: als bepaalde bewerkingen in het VK kunnen gebeuren, dan kun je hiermee invoerheffingen uitsparen. Dit is trouwens een piste die we zelf ook onderzoeken. We zijn echter niet van plan om onze tanden stuk te bijten op handel met het VK.”

“Blijkt het VK een afzetmarkt zonder groeimogelijkheden te worden? Ga dan op zoek naar nieuwe afzetmarkten en klanten. Ik verwijs hierbij naar de Russische boycot van Vlaamse peren in 2014, waarbij onze telers er succesvol in slaagden om nieuwe markten aan te boren. Ook nu kunnen we de nodige veerkracht tonen.”

Artikel uit publicatie

ING
SD  Worx