Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • BMLE & Belux International: Wie maakt er straks nog etiketten en papierrollen?
  • 03/11/2020

BMLE & Belux International: Wie maakt er straks nog etiketten en papierrollen?

Onlangs installeerde BMLE in Nieuwerkerken twee nieuwe drukpersen en afwerkingsmachines, goed voor een investering van bijna één miljoen euro. Ook de plannen voor een uitbreiding van 1.300 m² opslagplaats staan nog op de to-do-lijst. “Wij produceren etiketten voor supermarkten en e-commerce, maar ook papierrollen die gebruikt worden in kassa’s of betaalterminals”, zegt zaakvoerder Jeremy Looijer. Het bedrijf heeft weliswaar één nijpend probleem. “Ondanks
onze groei, vinden we erg moeilijk technisch geschoolde medewerkers.” Daarom steunt de ondernemer de FIRST LEGO League.

belux

“Ondanks onze groei, vinden we erg moeilijk technisch geschoolde medewerkers", zeggen Jeremy Looijer en Lindsay Vanderstichelen. 
 

“Voor de lockdown stonden we op het punt om te tekenen voor een uitbreiding van de bedrijfsgebouwen. Maar die plannen hebben we even on hold gezet”, zegt Lindsay Vanderstichelen, HR-verantwoordelijke én echtgenote van Jeremy. Hij staat aan het hoofd van BMLE en Belux Mondial. Die laatste is de distributiefirma naar de eindgebruiker, bedrijven die etiketten of papierrollen nodig hebben.

De onderneming viert dit jaar haar 30-jarig jubileum en ziet dat het goed gaat in de etiketten-industrie. “Dankzij de opkomst van e-commerce zijn er steeds meer labels nodig. Bovendien kunnen we dankzij onze digitale persen flexibeler werken, omdat er geen drukplaten meer nodig zijn. Zo genereren we ook meer orders”, zegt Jeremy Looijer. 

Gespecialiseerde druktechniek

Er werken vandaag 30 mensen voor het familiebedrijf, maar dat hadden er ook meer kunnen zijn. “Het is erg moeilijk om geschikte medewerkers te vinden. Wij zijn gespecialiseerd in de flexorotatie-druktechniek, maar dat wordt niet aangeleerd op de scholen”, zegt Lindsay. “In Limburg zijn er slechts een handvol bedrijven die hetzelfde doen, dus is het voor technische scholen niet interessant om die specialisatie aan te bieden.” 

Om die reden moet de zaakvoerder zijn medewerkers zelf in het bedrijf opleiden. “Een opleiding kan vier tot vijf maanden duren. Dat is relatief lang, maar onze machine-operatoren moeten verschillende taken uitvoeren”, zegt Jeremy.

“Je moet een machine goed kunnen instellen, want het is mogelijk dat je voor drukwerken op één dag tijd bijvoorbeeld vijf keer moet wisselen van formaat. In grote bedrijven staan er op één lijn van 15 meter misschien wel 3 operatoren, bij ons is dat er één. We hebben mensen nodig die zowel met hun hoofd als hun handen werken, want je job als operator is hier iedere dag verschillend.”

"In grote bedrijven staan er op één lijn van 15 meter misschien wel 3 operatoren, bij ons is dat er één."

Is dat geen veeleisend profiel waarnaar ze zoeken? “Welnee, iemand die technisch onderlegd én gemotiveerd is, kan dit werk zeker aan. Onze drukker die hier nu het langst werkt, is eigenlijk schrijnwerker”, zegt Lindsay. “Bovendien werken de meeste van onze mensen hier al langer dan 15 jaar. We focussen voor onze medewerkers echt wel op de lange termijn.” 

Geen buffer 

De productieafdeling werkt in twee shiften, maar die zitten door het gebrek aan medewerkers niet vol. Jeremy: “Spijtig genoeg staan er dus vaak ook machines stil. Bij ziekte van medewerkers hebben we ook geen buffer om die afwezigheid op te vangen. Dan moeten we de wachttijden verlengen. In dat opzicht willen we onze operatoren zo veelzijdig mogelijk opleiden.” 

Het mag niet verwonderen dat BMLE en Belux Mondial dit jaar partnerbedrijven werden van de FIRST LEGO League. “We hebben zelf twee kinderen van 11 en 8 jaar. De oudste heeft wel eens een lesuur ‘techniek’ en op sommige basisscholen zie je dat ze dat ook na de lesuren aanbieden. Da’s een positieve evolutie, maar er moet meer gebeuren. Misschien moeten de scholen hun richtingen nog beter afstemmen op de bedrijven? Onze werkshiften zitten alleszins nog niet vol. We blijven dus op zoek naar talent, want onze sector zal écht wel blijven bestaan. Hopelijk kan de FIRST LEGO League jongeren op termijn overtuigen om te kiezen voor techniek”, besluit het koppel.  

Meer info: www.bmle.eu & www.belux-mondial.be 

Contactpersoon

Kristof Thijs

Coördinator Onderwijs

Artikel uit publicatie

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo