Skip to main content
  • 01/04/2021

Blink uit met je eigenheid

Al 30 jaar breken ze potten. Zetten ze trends. Vertellen ze verhalen met markant interieurdesign. Van Limburg tot de andere kant van de wereld. Bart Canini, CEO van Creneau International, legt ons uit hoe hij onderneemt op internationaal niveau.

Bart

 Bart Canini (Creneau International)

Zowat 25 jaar geleden zette Creneau zijn eerste stappen buiten België. Initieel geen bewuste keuze, eerder een organisch proces. “De wereld veroveren? Daar waren we toen nog niet echt mee bezig. Enkele van onze klanten vroegen ons om voor hen projecten in het buitenland uit te voeren. Bovendien lieten bekende modemerken ons hun flagshipstores inrichten. Zo ging de bal aan het rollen ...”

De bierboost

“Onze echte internationale doorbraak kwam er door de keten Belgian Beer Café,  een  franchiseconcept  samen  met Inbev. Op een tiental jaar tijd realiseerden we wereldwijd maar liefst 120 cafés. Een boost voor ons bedrijf, dat spreekt voor zich.”

“Gun jezelf enkele jaren de tijd om een sterk netwerk uit te bouwen.”

Het eerste Creneau-kantoor op internationale bodem kwam er in 2003, in Dubai. Een weloverwogen beslissing. “Op dat moment was de plek booming. Al snel haalden we tal van knappe, grote hotelprojecten binnen. Intussen telt ons Dubaiteam een 30-tal medewerkers en hebben we er een sterk lokaal netwerk. Dat heb je nodig als ondernemer. Al duurt het wel enkele jaren om het op te bouwen.”

Design, build & operate

De beslissing om naast interieurdesign en -bouw ook de uitbating van horecazaken op zich te nemen, zette hen nog meer op de kaart. “Het onderscheidt ons van andere ontwerpbureaus. Onze operationele  ervaring is een meerwaarde en we zijn een belangrijke partner voor projectontwikkelaars. Het is cruciaal dat je als onderneming een eigenheid hebt. Voor ons geen betaalde advertenties en beurzen. Een succesvol project is het beste visitekaartje. We maken mooie fotoreportages voor pers en sociale media en nemen deel aan internationale wedstrijden om Creneau te promoten.”

Een markt per keer

Plannen om een nieuwe markt aan te boren?

Neem je tijd. “Ik raad aan om te focussen op één locatie, daar een stevige basis te leggen en dan verder te kijken. Toen we in Dubai volop met de opstart bezig waren, dachten we er New York eventjes bij te nemen. Maar dat was te veel hooi op onze vork. Je concentratie verdelen helpt de resultaten niet vooruit.”

Ondernemers inspireren

Deelnemers aan het LAB International Development, een begeleidingstraject van Voka – KvK Limburg, krijgen binnenkort nog meer nuttig advies. Er staat namelijk een bezoek aan het Hasseltse bedrijf op de planning. “We willen ondernemers inspireren en aantonen dat je als kleine Belg grenzen kan verleggen. Daarnaast kaarten we enkele valkuilen en uitdagingen aan. Want die zijn er ook. Maar met doorzettingsvermogen lukt het wel.”

“Wil je ons eens ver van huis aan het werk zien? Het Belgische paviljoen op de Wereldexpo in Dubai in oktober is van onze hand én we baten het uit.”

Heeft jouw onderneming nood aan een internationale strategie of wil je die herbekijken? Go International is hét antwoord!

Contactpersoon

Kenneth Stulens

Aanspreekpunt corona

Artikel uit publicatie

ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
alk
Logo JAM
Ethias
Trixxo