Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Bestelt Alexa straks uw koffiebonen?
Teaser ecommerce

Bestelt Alexa straks uw koffiebonen?

Shoppen verandert samen met onze samenleving. Wanneer normen en waarden veranderen, veranderen ook de noden van onze klanten. Maar wat gaat er veranderen? Hoe zal shoppen er in de toekomst uitzien?
ecommerce
Jorij Abraham doet zijn visie uit de doeken in het netwerk E-commerce.

Hoe nieuwe technologie de toekomst van het shoppen beïnvloed


Een van deze nieuwe technologieën verstoort al volop het huidige e-commerce landschap. Heel wat bedrijven proberen zich al “mobileproof” te maken, meent Jorij Abraham. Kijk maar eens snel naar de analytics van jouw webwinkel. Hoe veel van jouw verkeer is ondertussen al mobiel? Hoe jonger je doelgroep, hoe hoger dit percentage waarschijnlijk ligt. Een bedrijf dat het goede voorbeeld geeft op dit gebied is het Amerikaanse Panera Bread. Hun mobiele app laat je toe om te betalen en bestellen. Of je nu thuis zit of aan een tafeltje in het restaurant, de app helpt je verder.

 

Augmented Reality en Virtual Reality laten ondertussen al hun hoofd zien aan de horizon. Zo maakte IKEA een app die je meubels kan tonen in je eigen kamer. Warby Parker stelt je ondertussen brillen voor op basis van de vorm van je gezicht. Het klinkt misschien als sciencefiction, maar in New Yorkse kledingwinkels kan je al kleding passen zonder ze aan te doen. Dit kan dankzij spiegels die gebruik maken van AR.

 

1
Het klinkt misschien als sciencefiction, maar in New
Yorkse kledingwinkels kan je al kleding passen zonder
ze aan te doen.

 

Artificial Intelligence en stem-gebaseerde technologie zijn volgens Jorij de derde groep van belangrijke technologieën. Via AI kunnen we nog verder personaliseren dan nu. Zo gebruikt kledingleverancier Stitch Fix AI om steeds betere kleding aan te bevelen. Stitch Fix is niet alleen. Diensten als Spotify draaien helemaal rond hun slim algoritme.
 

"Data is de nieuwe olie, maar AI is het boorplatform”


AI is inzetbaar in elke stap van e-commerce. Voor de aankoop kan AI klanten en hun interesses identificeren en je helpen met het juiste publiek te targeten. Tijdens de aankoop helpt AI je klant. Het voorspelt hun zoekopdrachten, helpt met het sorteren van producten en raadt producten aan. Na de aankoop helpt AI de klantenrelatie warm te houden via chatbots.

 

Ondertussen opent stem-gebaseerde technologie of kortweg “voice” de deuren voor de conversatie tussen het bedrijf en de klant. Volgens Jorij verwacht dat 50% van alle zoekopdrachten via voice gaan gebeuren tegen 2020. De technologie wordt steeds nauwkeuriger, waardoor ze zich ook verder en verder verspreidt. Zo zien we ook binnen Europa de opmars van “home devices” als de Google Home en Amazon Alexa.

 

2
Alexa merkt wanneer de koffiebonen bijna op zijn en
bestelt ze gewoon voor je bij.

 

Alexa gaat zelfs nog een stap verder via haar integratie met andere elektronica. Ben jij het helemaal moe om steeds zonder koffie te vallen op het verkeerde moment? Geen probleem! Het koffiezetapparaat met geïntegreerde Alexa merkt wanneer de bonen bijna op zijn en bestelt ze gewoon voor je bij.

 

Nieuwe Consumenten Definiëren de Toekomst van het Shoppen


Over de grenzen heen shoppen komt steeds vaker voor in elk huishouden. Rechtstreeks van Chinese bedrijven kopen was nog nooit zo makkelijk. Bovendien vertrouwen de jongere generaties deze Chinese webshops veel meer dan de oudere generaties. Hier hebben ze een goede reden voor. In de afgelopen jaren heeft China de kwaliteit van hun producten aanzienlijk doen toenemen.
 

“China kan dingen met 80% van de originele kwaliteit maken, maar voor 60% van dezelfde prijs. Een goede deal dus.”


Daarnaast veranderen ook de prioriteiten. De nieuwe consument denkt meer aan zichzelf dan ooit. Meer en meer zoekopdrachten starten met “Zou ik” of eindigen in “voor mij”. Daarbovenop is tijd nu waardevoller dan geld. Jouw product moet steeds handiger zijn in gebruik of hen zelfs tijd besparen. Voor e-commerce betekent dit dat goed UX-design steeds belangrijker wordt. Terwijl bij fysieke winkels de locatie enorm belangrijk wordt.

 

3
Tegen 2050 is 20% van de wereldbevolking
ouder dan 60.

 

In de toekomst wordt de gemiddelde klant ook steeds ouder. Tegen 2050 is 20% van de wereldbevolking ouder dan 60. Dit betekent niet dat je niet meer moet investeren in nieuwe technologie. De oudere generaties van vandaag zijn veel actiever dan die van de jaren ’70. Deze trend zal zich steeds verderzetten en bewijzen dat leeftijd maar een getal is.

 

“Als je loyaliteit wil, koop dan een hond…”


Brand loyalty zit op een absoluut dieptepunt. De klanten van vandaag denken steeds minder over het merk en meer over prijs en gebruiksgemak. In de toekomst zet deze trend zich gewoon verder. Slechts een beperkt aantal merken zal dit overleven. Deze brands zijn dan ook wat we “love brands” noemen.

 

Wat zijn Love Brands?


Love brands zijn brands die gaan voor een totaalervaring, met behulp van een hoop data. Ze doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de klant krijgt wat hij/zij verwacht. Er zijn een aantal manieren om jouw brand om te vormen tot een love brand. Dit doen ze vaak aan de hand van minstens een van de 5 FRESH factoren. We geven je ook steeds een goed voorbeeld bij elke factor.

 

De laatste uitdaging: nieuwe bedrijfsmodellen


Marktplaatsen zijn nu al een grote kracht in de e-commerce van vandaag. Toch gaan ze enkel maar belangrijker worden. Op dit moment proberen Amazon en Alibaba elk zo veel mogelijk van de wereld te veroveren. Dit terwijl Facebook’s marktplaats nu ook richting de retailers begint te lonken met de leuze: “Retail’s new storefront”.

 

Innovatieve bedrijfsmodellen verschijnen links en rechts. Wie dacht er 10 jaar geleden aan dat we scheermesjes als abonnement konden kopen? In de auto van een onbekende persoon stappen in plaats van een taxi? Dat zou vroeger al helemaal absurd klinken. Toch doen diensten als Uber en Lyft het zeer goed. De zogenaamde “sharing economy” is hier en gaat zeker niet meer weg.

 

4
De zogenaamde “sharing economy” is hier en
gaat zeker niet meer weg.

 

Twee vragen die de toekomst van het shoppen gaan bepalen

 

Op het einde van zijn presentatie gaf Jorij ons twee vragen. Afhankelijk van het antwoord op deze vragen, gaat shoppen er totaal anders uitzien.

 

  1. Hoe groot zal voice worden?

Voice is al aan het groeien. Dat het een impact gaat hebben weten we al zeker. Maar waar zal deze groei stoppen? Stopt het bij de voice assistants, of gaan we nog verder?

 

  1. Blijft China een open economie?

Dit is een interessant vraagstuk. Zou China ooit zijn economische grenzen terug sluiten? Het is een mogelijkheid volgens sommigen. Wanneer hun economie een bepaald punt bereikt, kunnen ze opnieuw volledig zelfvoorzienend werken. Hierdoor zouden heel wat bedrijve++n over de hele wereld een enorme afzetmarkt mislopen.

 

We zijn nooit helemaal zeker over wat er in de toekomst gaat gebeuren. We kunnen er compleet naast zitten. Het enige dat we kunnen doen is afwachten.

 

Groepssfoto ecommerce
Jorij Abraham (uiterst links) en leden van het netwerk e-commerce.

 

Over de netwerken van Voka - KvK Limburg
Het netwerk E-commerce is één van de vele vakgerichte netwerken binnen Voka - KvK Limburg. Je kan het volledige aanbod ontdekken op deze pagina. 

 

Lid worden?

ING
Logo Mensura
Proximus
SD Worx
Logo KPMG
Logo Hands
Logo G4S
Logo JAM
Ethias
Markedeer
Trixxo