Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Bert Panis, innovatiemanager bij Ebema: "Wees geen volger van de markt, maar een vooruitstrevende speler"
  • 08/07/2020

Bert Panis, innovatiemanager bij Ebema: "Wees geen volger van de markt, maar een vooruitstrevende speler"

Bert Panis is innovatiemanager bij Ebema, een familiebedrijf waar de derde generatie ondertussen zijn intrede heeft gemaakt. Bij deze fabrikant van prefab betonmaterialen staat innovatie centraal in een continu proces. In een wereld waar klantenbehoeften en trends consequent veranderen, kiest Ebema voor een innovatiemanager die de drijvende kracht is om te blijven innoveren. Eén van zijn grootste inspiratiebronnen: bedrijven met praktijkgerichte cases.

Bert Panis
"Je moet constant op de hoogte blijven van wat er beweegt en telkens de vertaalslag maken naar je eigen bedrijf."


Waaruit bestaat het takenpakket van de innovatiemanager bij Ebema?

Bert Panis: “Ebema produceert materialen in prefabbeton voor de particuliere en de openbare markt. We maken enerzijds bestratingsmateriaal en anderzijds werken we op maat. Ik ben zelf verantwoordelijk voor innovatie- en vormenbouw, wat een zeer goede combinatie is door de nauwe link.

Het doel van onze product-innovatie afdeling is dan ook om nieuwe producten op de markt te brengen die gebruiksvriendelijker, stijlvoller, kwalitatiever, groter, strakker, zachter, maar vooral ‘beter’ zijn.

In realiteit is mijn takenpakket heel uiteenlopend, want naast productinnovatie is er ook procesinnovatie. Als je dit over verschillende afdelingen heen trekt ben je met heel diverse projecten bezig, die kunnen gaan over een betere offerteweergave tot het exploreren van nieuwe markten met compleet nieuwe producten, al dan niet nieuwe productiemethodes."

Je bent innovatiemanager in een eerder traditionele sector. Mogen we dat zo stellen?

“Dat klopt niet helemaal. Beton klinkt misschien saai en ouderwets, maar er is echt wel wat in beweging in de sector, zowel qua productiemethodes als bepaalde technologieën. En wij moéten mee op die kar springen. Momenteel kijken we in de richting van artificiële intelligentie. Het is niet omdat het ‘maar’ beton is, dat er geen high end oplossingen van toepassing zijn, integendeel!

"Het is niet omdat het 'maar' beton is, dat er geen high end oplossingen van toepassing zijn."

Zeker in onze producten moeten we enorm innovatief zijn. Ongeveer 50% van de producten die we momenteel maken, hadden we vijf jaar geleden niet in ons gamma. Ebema staat niet gekend als een volger van de markt, maar eerder als een vooruitstrevende speler. In mijn job ben ik dan ook constant op zoek naar de hoogst toegevoegde waarde bij elk product.”

Hoe blijf je geprikkeld om dat continue innovatieproces verder te zetten?

“Ik haal veel inspiratie bij andere bedrijven. Waar zijn zij mee bezig, hoe pakken zij dingen aan? Je moet constant op de hoogte blijven van wat er beweegt en telkens de vertaalslag maken naar je eigen bedrijf.

Tijdens de Business Club Innovatie gingen we op bedrijfsbezoek bij Materialise. Iedereen kent hen wel als een bedrijf dat ‘print’. Oké, ik weet wat een 3D-printer is, dacht ik voor het bezoek. Maar ik werd van mijn sokken geblazen door de verhalen achter elk product. Zij printen niet zomaar wat de klant vraagt. Er zit enorm veel research in wat zij afleveren. Zij gaan hierin ook heel probleemoplossend te werk, door heel doorgedreven met de klant op pad te gaan. Op die manier breiden zij ook continu hun markt uit waarin ze werkzaam zijn. Het nauw samenwerken met de klant, is iets dat wij ook doen en ons nog meer in willen onderscheiden.  

Ook het bezoek aan Living Tomorrow, een ontmoetingsplaats voor innovatieve bedrijven, heeft een diepe indruk bij me nagelaten. Wat is er nu eigenlijk allemaal mogelijk? Je krijgt een overzicht van de laatste technieken in de innovatiewereld.”

Hoe vertaal je die learnings naar de praktijk?

“Inspiratie opdoen is één kant van het verhaal, maar je moet er ook iets mee doen. Bij Living Tomorrow was er een demo waar ze een chip in een appel gestoken hadden. Oké, dat is niet rechtstreeks toepasbaar op beton. Maar het zet je wel aan het denken. Wie weet kan je wel iets doen met chipping in een andere toepassing. Je krijgt daarom niet meteen een pasklaar antwoord, maar het blijft je uitdagen om te kijken naar verschillende mogelijkheden.” Meestal zijn dit soort “learnings” niet onmiddellijk toepasbaar in je eigen bedrijfscontext, je neemt dit mee in je rugzak om ze op het gepaste moment tevoorschijn te halen."

"Inspiratie opdoen is één kant van het verhaal, maar je moet er ook echt mee aan de slag."

Tot nu toe hebben we het vooral gehad over productinnovatie, maar zijn er ook andere vormen van innovatie terug te vinden bij Ebema?

“Absoluut. Naast productinnovatie is proces- en materiaalinnovatie zeer belangrijk.  Zo kijken we steeds ‘over het muurtje’, naar wat er leeft binnen de hele betonsector, naar nieuwe productietechnieken en nieuwe materialen die in/voor beton gebruikt kunnen worden.  We halen af en toe de mosterd vanuit andere sectoren, je moet immers verder durven kijken als je eigen sector.  Dat is ook meteen één van de redenen om deel te nemen aan de Business Club Innovatie van Voka.

We proberen ook continu over alle  afdelingen heen te innoveren, daarom niet altijd specifiek vanuit de werkgroep innovatie. Op dat gebied proberen we iedereen te stimuleren om mee te denken, en zodoende alle processen en services steeds te verbeteren.”

‘Innovatie is belangrijk’, dat is de mindset van Ebema. Hoe zorg je ervoor dat dit ook doorsijpelt naar de rest van het team?

Bert Panis: Om innovatie te stimuleren reiken we innovatiepremies uit aan medewerkers met een grensverleggend idee. Premies omtrent procesinnovaties zijn daarbij frequenter.  Bij producten komt heel dikwijls zoveel meer bij te pas als men op eerste zicht denkt, wat niet wil zeggen dat we daar geen goede ideeën van binnenkrijgen.

"Om innovatie binnen Ebema te stimuleren, reiken we innovatiepremies uit aan medewerkers met een grensverleggend idee."

Anderzijds is té breed communiceren over de stappen die je wil nemen ook risicovol. We werken met een intern innovatieteam en berichten pas over vernieuwingen als het concept er ligt, bepaalde zaken zijn getest en eventuele samples werden ontwikkeld.”

Krijg inzicht in de aanpak van andere toonaangevende bedrijven!

  • Tijdens de Business Club Innovatie krijg je maar liefst 10x inspiratie vanuit de bedrijfsrealiteit. Cases waaronder die van Duracell, Bioracer, iLumen en Encon illustreren wat mogelijk is en helpen jouw op weg met de vertaalslag naar je eigen onderneming.
     
  • Meer weten over de Business Club Innovatie? Klik hier of neem rechtstreeks contact op met onze collega Valerie Jennes.

Contactpersoon

Valerie Jennes

Adviseur internationalisatie & innovatie

VDAB
DigiChambers

Artikel uit publicatie

ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
alk
Logo JAM
Ethias
Trixxo