Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Bereid je bedrijf nú voor op post-coronatijden
Bereid je bedrijf nú voor op post-coronatijden
  • 16/04/2020

Bereid je bedrijf nú voor op post-coronatijden

Elke dinsdag en donderdag geeft Gutzandglory, onze communicatiepartner, strategische en bruikbare tips om uw onderneming te ondersteunen in tijden van corona.

Zowel externe als interne communicatie ondervinden grote impact in coronaperiode en de nood eraan is des te groter. Laat je vooral niet lijden door wat anderen doen, maar laat je leiden door je gezond verstand. Blijf vooral trouw aan wie je bent als bedrijf of als ondernemer. Een moeilijke tijd, maar een tijd om gedreven door waarde, waarde te geven.

In deze bijdrage proberen we elke dag wat inzicht en advies te delen over communicatie, en over hoe je met communicatie betekenisvol kan zijn voor anderen: je klanten, je medewerkers, je partners, je doelgroep.

Gisteren besliste de Nationale Veiligheidsraad om de coronamaatregelen te verlengen t.e.m. 3 mei. Een datum die een nieuwe boost geeft om er binnenkort met een nóg frissere en ondernemende blik tegenaan te gaan. 

De consument of je andere stakeholders zijn dan niet inherent veranderd – sommige van hun gewoontes zijn toch wat bijgestuurd. Denk maar aan nieuwe vormen van entertainment-consumptie en het intenser gebruik van digitale toepassingen. Tijd dus om je af te vragen of dat een impact zal hebben op jouw onderneming. En vooral om na te denken hoe je je bedrijf toch recht houdt na deze onzekere tijden. Laat je daarvoor leiden door onderstaande vragen. 
 

1.    Zullen de noden van je klanten veranderen?

Afhankelijk van in welke sector je actief bent, bestaat de mogelijkheid dat de behoeftes van je klanten zullen veranderen. Een bedrijf dat bijvoorbeeld high-definition computermonitors produceert, verkocht vroeger misschien vooral aan jonge tech start-ups. Veel van deze start-ups zullen echter hun uitgaven moeten beperken, waardoor ze tijdelijk als klant zullen afhaken.
Denk na over wie vanaf nu wél nood heeft aan zo’n monitor. Veel senioren hebben bijvoorbeeld de magie van videobellen ontdekt en willen misschien investeren in een goed product. Vergeet dan niet dat die doelgroep niet geïnteresseerd is in bv. resoluties. Zij zoeken eerder een monitor die ze eenvoudig zelf kunnen aansluiten en een goede geluidskwaliteit biedt. Bekijk dus hoe je je producten anders in de markt kan zetten – via boodschap en kanaal – zodat ze relevant worden voor nieuwe klanten.

2.    Zal je bedrijfscultuur veranderen?

De laatste weken zijn we massaal van thuis uit beginnen werken. Niet elk bedrijf was daar klaar voor, of stond ervoor open. Toch maakten veel bedrijven van de nood een deugd, en veranderden enkele processen op een positieve manier. Vergaderingen werden bv. een stuk efficiënter, want videobellen is nu eenmaal niet zo gezellig als een praatje aan een vergadertafel. Vraag jezelf dus af of telewerken vanaf nu geïnstalleerd kan worden. Al dan niet vast, of wanneer een werknemer daarom vraagt.
Denk ook na over hoe het met de teamspirit gesteld is. Collega’s moeten elkaar nu al enkele weken missen. Naast het werken, zijn ze vooral met zichzelf bezig. Het gevaar bestaat dat het teamgevoel aan kracht heeft moeten inboeten. Zullen je werknemers je bedrijf anders bekijken na de crisis? Vraag het aan je medewerkers en zet alles op alles om er na de criris samen, als team, weer te staan. Weet je niet waar te beginnen? Start een employer branding traject op om alle neuzen opnieuw in dezelfde richting te krijgen.

3.    Zal je je toeleveringsketen moeten hertekenen?

De globalisering heeft ervoor gezorgd dat veel bedrijven in crisistijd kwetsbaarder zijn dan vroeger. Ondernemingen die bv. sterk afhankelijk zijn van Aziatische leveranciers, kampten de afgelopen weken met tekorten aan producten. Elke onderneming die afhankelijk is van leveranciers in regio’s die door het virus getroffen zijn, zal moeten nadenken over het diversifiëren en weerbaarder maken van de toeleveringsketen. Nagaan welke de zwakke(re) schakels in de keten zijn, is een begin. 
Kijk naar wat anders, en vooral beter kan. Misschien kan je meer inzetten op regionale leveranciers of op verdere integratie van je keten. Geen eenvoudige opdracht, maar wel het overwegen waard.
 


    Wolf GutzWolfgang Florizoone

    Managing Director Gutzandglory

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat