Skip to main content
  • Nieuws
  • Bedrijfsleven en onderwijs verenigd in een Lego-robot

Bedrijfsleven en onderwijs verenigd in een Lego-robot

  • 11/09/2018

“We kunnen klagen dat er te weinig jongeren voor technische richtingen kiezen ofwel er iets aan doen,” besluit Koen Morrhey, talent manager bij Punch Powertrain. Daarom werd de producent van versnellingsbakken partner van de FIRST LEGO League, een jongerenwedstrijd die STEMrichtingen promoot met LEGO-robots.

Koen Morrhey-Punch Powertrain
Koen Morrhey-Punch Powertrain

In het heetst van de strijd

Deze samenwerking tussen onderwijs en het bedrijfsleven is uniek. Daarom wou Koen Morrhey er ook zeker aan meewerken. “Je kan kinderen en leerkrachten tonen dat een fabriek, in tegenstelling tot het beeld dat vaak leeft, een mooie en prettige omgeving kan zijn.” En dat is vandaag belangrijk, aangezien bedrijven de grootste moeite hebben met het rekruteren van technische profielen.

En als er één onderneming zich midden in het slagveld van de ‘War for Talent’ bevindt, dan is het wel Punch Powertrain. Dat bewijzen de groeicijfers van hun personeelsbestand. Eind 2015 stonden er 450 medewerkers op de payroll, vandaag zijn dat 1.250 collega’s die het groeiverhaal mogelijk maken.

“Drie jaar geleden vond je nog vrij makkelijk gemiddeld geschoolden met een technisch profiel, maar vandaag stellen we vast dat ook daar het vet van de soep is. Hoger geschoolden op bachelor- en masterniveau zijn al geruime tijd zeldzaam op de arbeidsmarkt,” legt Koen uit.

Het tekort aan technisch talent raakt Punch Powertrain op alle vlakken. Koen: “We zijn voortdurend op zoek naar CNC-operatoren, assemblage- operatoren en onderhoudstechnici. Maar ook in onze R&D-afdeling zoeken we ingenieurs met allerhande specialisaties als software, hydraulica, electronica of elektromechanica. We hebben in alle gelederen technisch talent nodig.”


Unieke wedstrijd


Punch Powertrain besloot vijf jaar geleden om de FIRST LEGO League te steunen. Dat is een Limburgse wedstrijd waar jongeren een LEGO-robot ontwerpen en programmeren. Vervolgens moet de robot verschillende opdrachten uitvoeren op een wedstrijdtafel. De Limburgse editie was vorig jaar goed voor 60 teams en 600 deelnemers uit het vijfde en zesde studiejaar of uit de eerste graad van het secundair onderwijs.

"Een CNC-machine lijkt tegenwoordig haast op een een Playstation."

“De manier waarop de kinderen uitgedaagd worden, maakt deze wedstrijd uniek”, vertelt Koen. “Ze moeten een technisch probleem oplossen, steeds op zoek gaan naar verbeteringen en nauw in team samenwerken. Wie is bijvoorbeeld
goed in welk onderdeel van de wedstrijd? Uiteindelijk moet je al die uitdagingen ook bij ons op de werkvloer
overwinnen. Er zijn dus heel wat parallellen met het professionele werkveld.”


Coachen en motiveren


Punch Powertrain staat ook dit jaar weer klaar om de nieuwe editie mee te lanceren. Letterlijk, want het thema luidt dit jaar ‘Into Orbit’. De wedstrijd zal met andere woorden opgebouwd worden rond verschillende elementen uit de ruimtevaart.
Punch Powertrain zal ook weer een team coachen en ondersteunen.

“We gaan langs in de school en nodigen de kinderen en leerkrachten uit voor een bedrijfsbezoek. Zij steken veel tijd in deze wedstrijd en dan wil je hen natuurlijk motiveren en aanmoedigen,” legt Koen de wisselwerking uit. “Je mag ook niet vergeten dat deze wedstrijd voor leerkrachten een stap buiten hun comfortzone is. Ze moeten het programmeren van robots samen met hun leerlingen ontdekken en zijn niet noodzakelijk de experten die alles weten.”


De connectie tussen het bedrijfsleven en onderwijs vindt Koen een grote sterkte van de FIRST LEGO League. “Je kan tonen dat een fabriek een mooie en prettige omgeving kan zijn. Het bedieningspaneel van een CNC-machine lijkt tegenwoordig haast op een Playstation. Je kan het beeld van je onderneming in positieve zin bijstellen.”


Een moeilijker te bereiken doelgroep zijn de ouders. Koen: “Als je het perceptieprobleem ten aanzien van de technische richtingen wil oplossen, moet je ook hen bereiken. Dat is niet gemakkelijk. Gelukkig komen zij hun kinderen aanmoedigen tijdens de finale van de FIRST LEGO League. Daar zien ze dat techniek wel degelijk de toekomst is!”

Meer informatie?Surf dan naar www.techniekpromotie.be.

Contactpersoon

Kristof Thijs

Coördinator Onderwijs

Toerisme Limburg
VZW - DigiChambers 2021
VZW - eATA 2021
Illochroma
Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo