Skip to main content
  • Nieuws
  • Automobilist, test eens een ander vervoermiddel

Automobilist, test eens een ander vervoermiddel

  • 15/10/2019

Step, deelauto, deelfiets, trein, tram, bus … In de Brusselse metropool groeit het aanbod van alternatieven voor de auto. De organisatie MaestroMobile wil automobilisten en bedrijven op weg zetten naar die alternatieven, met gerichte informatie en gratis tests. VOKA, BECI en VBO werken mee.

Tekst: Jan Van Doren – Foto: MaestroMobile

De vzw MaestroMobile werd twee jaar geleden opgericht door enkele mobiliteitsexperten actief in Brussel. Het is hun ambitie om burgers er toe aan te zetten meer gebruik te maken van duurzame vervoersmiddelen, gaande van openbaar vervoer, over het delen van voertuigen en fietsen, tot nieuwe mobiele oplossingen als de step.

MaestroMobile ontwikkelde een digitaal platform waar geïnteresseerden makkelijk informatie vinden over alle verplaatsingsopties in de Brusselse regio. Via de website www.maestromobile.eu kunnen burgers en bedrijven een toolbox raadplegen waarin ze alle info, en bijhorende apps, aantreffen omtrent de vervoersmogelijkheden, net als opleidingen en workshops.

“MaestroMobile is een experimenteel platform dat mobiliteitsdienstverleners helpt om hun diensten te laten testen door bedrijven en burgers. Onze structuur
ondersteunt het opkomende ‘Mobility as a Service’-ecosysteem op een neutrale manier”, aldus Xavier Tackoen, voorzitter van MaestroMobile.

 

Mobility Passport

Op 24 oktober wordt Mobiline gelanceerd, een callcenter waar iedereen terecht kan met vragen over mobiliteitsoplossingen. Je kan deze dienst bereiken via telefoon, chatsessie (met een widget) of via Facebook. De dienst zal gedurende een proefperiode van drie maanden beschikbaar zijn. Het callcenter wordt gehuisvest in de Mobility Shop in de Galeries Anspach, op de Anspachlaan in hartje Brussel. De shop omvat een ruimte voor onder meer coworking, training en workshops over mobiliteit. Alle privé- en publieke mobiliteitsactoren zullen er visibiliteit krijgen en zich kunnen richten tot een breed B2B2C-publiek.

MaestroMobile heeft ook een programma beschikbaar om geïnteresseerden de kans te bieden aan gunstvoorwaarden allerlei mobiliteitsoplossingen uit te
testen, het zogenaamde Mobility Passport. Deelnemers kunnen hierbij gebruik maken van een toolbox die alle bestaande aanbiedingen bevat. Ze genieten van kortingen op de verschillende mobiliteitsdiensten. Vele worden gratis ter beschikking gesteld voor een proef. Deelnemers kunnen ook meedoen aan een wedstrijd waarmee prijzen te winnen zijn, zoals een elektrische plooifiets.

Brussels Metropolitan

VOKA, BECI en VBO beslisten om een partnership aan te gaan met MaestroMobile. Dit partnership ligt volledig in het verlengde van hun samenwerkingsplatform Brussels Metropolitan. Het platform werd tien jaar geleden door de gewestelijke en de federale werkgeversorganisaties opgericht
om samen acties te ondernemen ten voordele van de sociaaleconomische ontwikkeling van de Brusselse metropool.

De jongste jaren was Brussels Metropolitan gefocust op mobiliteit. De vzw werd opgericht voor een periode van tien jaar en de voorbije zomer, na het
verstrijken van deze periode, ontbonden. Brussels Metropolitan heeft als platform sterk bijgedragen tot een metropolitane benadering van de ontwikkeling van Brussel en omstreken. De werkgeversorganisaties gaan verder ad hoc samenwerken rond concrete projecten, zoals het project van MaestroMobile.

Meer informatie?

www.maestromobile.eu

Contactpersoon

Wim Pannecoucke

Mobiliteit en Logistiek - Mobiliteit en Bereikbaarheidsmanager

Proximus
BMW Brussels
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Premed
Logo Randstad