Skip to main content
  • Nieuws
  • Automatiseren en extra jobs creëren: kan het?

Automatiseren en extra jobs creëren: kan het?

  • 17/01/2018

Automatisering impliceert bijna altijd jobs die definitief verdwijnen. De kunst is om je medewerkers nieuwe functies aan te bieden en/of te herscholen. Een interview met Jef Monballyu, plant manager van Ontex Eeklo en Ninnia Cours, CEO van het sociaal-economisch bedrijf Gandae over mens en machine, de operatoren van morgen en de gedeelde care for people, ondanks de robotisering. 

Ontex

 

Eén operator, één hulpoperator en één inpakverantwoordelijke zijn in de weer bij een 40-meter lange productielijn, waar onafgebroken luierbroekjes volautomatisch worden geproduceerd – zo’n 20.000 per uur – waarna ze al even snel en volautomatisch worden verpakt in dozen en op palletten worden gezet. Een camera neemt 530 foto’s per minuut van elke luier, om te checken of ze goed geplooid en geplakt zijn. Wat verderop passeren maandverbanden – 1.200 stuks per minuut - voorbij onze blik, die ogen te kort komt. Een spider robot draait ze 180°, zodat ze met hun ‘voorkant’ in de doos belanden. 

Automatisering rules! Momenteel worden er bij Ontex Eeklo zo’n 700 open en gesloten babyluiers, babybroekjes, maandverbanden en inlegkruisjes geproduceerd op 23 volledig geautomatiseerde productielijnen in 3 ploegen, met aparte weekendoverbruggingsploegen, 24/7. Onlangs werd aangekondigd dat er twee volautomatische lijnen voor de productie van babybroekjes bij komen. “Bij ons wordt er nog veel meer door de ‘handjes’ gedaan”, zegt Ninnia Cours, CEO van sociaal-economiebedrijf Gandae (zie kaderstuk), terwijl we door de fabriek wandelen. Al heeft ook in haar bedrijf de automatisering definitief zijn intrede gedaan.

Mevrouw Cours, hoe moeilijk is automatiseren als maatwerkbedrijf, dat als missie heeft om zo veel mogelijk doelgroepwerknemers een zinvolle job aan te bieden? 

Ninnia Cours: “Als beschutte werkplaats krijg je een loonsubsidie en die hangt vast aan een contingent (quotum, sdk). Bij ons is dat 258 fulltime equivalenten (FTE), goed voor zo’n 300 personen. Als we daarboven gaan, krijgen we die subsidie niet. We kunnen dus niet zomaar volop aanwerven. Bepaalde zaken gaan we automatiseren om het ritme van onze klanten te kunnen blijven volgen, al is dat niet altijd gemakkelijk, want onze zwakkere medewerkers kunnen niet altijd aan machines meewerken. Het is belangrijk dat we een goed evenwicht creëren. Toch zijn we genoodzaakt om met onze klanten mee te groeien, zodat ze niet naar de concurrentie gaan of zelf automatiseren. Daarom proberen we zo veel mogelijk mee te denken met de klant en daar hoort investeren in machines bij. Voor onze ontsleevemachine voor Brouwerij Van Steenberge, een trouwe klant, kregen we van de provincie Oost-Vlaanderen wel een projectsubsidie van 20.000 euro. Dit jaar hebben we maar liefst 1 miljoen geïnvesteerd.”

Ontex is een wereldspeler die vooral fors groeit over de Grote Plas. En toch wordt er in de twee Belgische vestigingen ook nog fors geïnvesteerd. Hoe verklaar je dat? 

Jef Monballyu: “In Eeklo zijn we al tien jaar specialist in gesloten luiers, de zogenoemde pants. Dat is een premium product, in tegenstelling tot de standaard open luiers. Laat ons daar niet flauw over doen: we zijn één van de duurste qua uurloonkost binnen de Ontex-groep, hoe snel we ook werken.
Maar we excelleren in technologie en in 2008 kregen we de kans om een volledige productielijn op te starten om deze broekjes te maken. Dat heeft ons geen windeieren gelegd, want in 2012 werd een tweede productielijn en begin 2016 een derde productielijn opgestart. Waarom in Eeklo? Eén: we hebben de kennis; die is niet overal wereldwijd voorhanden. Twee: we produceren dicht bij de eindconsument, want onze afzetmarkt van babybroekjes is vooral West-Europa. Vergeet niet dat we een volumineus product maken. Hoe goed we onze vrachtwagens ook laden, we verkopen veel lucht, wat de transportkost verhoogt. Drie: we zitten relatief dicht bij twee grote zeehavens: Zeebrugge (35 km) en Antwerpen Linkeroever (70 km). Dat vereenvoudigt de aanvoer van overzeese grondstoffen. En ja, de laatste grote investeringen gebeurden over de Grote Plas, vooral in Mexico en Brazilië, maar ook bij onze buren in Buggenhout wordt er fors geïnvesteerd in incontinentieproducten.”

Is automatiseren de enige vlucht vooruit, anno 2018?

Jef: “Wij doen aan smart automation. Je mag nooit automatiseren om te automatiseren. Omdat we voor zoveel retailers werken, hebben we een enorme complexiteit aan producten waarop je snel moet kunnen inspelen. Door ergens te automatiseren, moet je oppassen dat je je niet vastrijdt waardoor je niet meer aan een goede prijs kan leveren. Als je automatiseert, maar je moet je machine dagelijks of nog vaker laten omstellen door een technieker, dan ben je ook niet efficiënt bezig. Van elke potentiële automatisatie maken we een businesscase: ‘Heeft dit zin?’ Als je slechts één merk produceert, is de situatie anders, maar wij zijn afhankelijk van de vraag van grote retailers die veel macht hebben. Zij bepalen welke verpakking ze wanneer willen.” 

TEKST: SAM DE KEGEL
FOTO’S: GERT SWILLENS

 

Lees het volledige coververhaal in het januarinummer van ons magazine Ondernemers in Oost-Vlaanderen. Ontdek hier de digitale editie.

 

Automatisering en maximale tewerkstelling

 

 

Adverteren in ons magazine Ondernemers? Vraag Barbara Vuylsteke (09 266 15 72 - 0474 84 31 79) naar de aantrekkelijke voorwaarden.

Het antwoord zit in ons netwerk!

Eerstelijnsadvies voor uw bedrijf? Onze leden, partners en experts helpen u graag verder!

Stel uw vraag ViaVoka

Machines komen jou het probleem vertellen. Maar mensen zal je nooit kunnen uitschakelen

Bij ons wordt de machine afgestemd op de mens, ze draait trager als het team ‘trager’ is

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat