Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Anuna is een kans (voor ondernemers)
Rudi De Kerpel
  • 07/03/2019

Anuna is een kans (voor ondernemers)

Als ondernemers/retailers weten we het al langer: niet mevrouw maar de kinderen zijn baas bij belangrijke keuzes. Daarom zijn Anuna en al haar volgelingen niet alleen een ecologische maar ook een economische kans.

Rudi De KerpelHaar verzet zou een antwoord moeten bieden op een driedubbele vraag: wat kan ik zelf doen, wat kunnen bedrijven doen en wat kan de overheid doen.
Sedert ik al een tijdje met stijgende verbazing de ontwikkeling volg van de plastic soep in de oceanen én de gevolgen ervan, probeer ik zoveel mogelijk pet & plastic te weren. Ik koop vooral glas en gebruik nu een drinkfles om mij van vocht te voorzien tijdens autotochten. Ik geef toe: het kost wat moeite, maar uiteindelijk geeft het een goed gevoel om een bijdrage te leveren.

Anuna en haar volgelingen zouden de daad bij het woord kunnen voegen en niet alleen aan de voordeur van de Wetstraat gaan betogen, maar ook aan de poorten van muziekfestivals waar men weigert herbruikbare bekers en flessen aan te bieden. De Warmste Week van StuBru bewees dat het kan, want ze weerden maximaal plastic flessen en gingen voluit voor herbruikbare bekers. 

Recent hoorde ik een vriend die me vertelde dat hij sedert geruime tijd met zijn herbruikbare plastic bakjes bij de slager gaat om zijn wekelijkse aankopen te doen. In het begin was verbazing en gemompel zijn deel op zaterdagmorgen, maar ondertussen kreeg hij een heleboel volgelingen en verkoopt de slager de bakjes nu aan promoprijs omdat op die manier minder afval geproduceerd wordt. 

Bedrijven kunnen hier ook volop op inspelen. Heel wat bedrijven zijn ondertussen met een duurzaamheidstraject bezig en bieden water aan in drinkwaterfonteinen. Veel werkgevers bieden ook leasefietsen aan en de werknemers krijgen een belastingvrije fietsvergoeding. Er liggen ook grote kansen voor start-ups die zich op de markt willen gooien van herbruikbare en milieuvriendelijke verpakkingen in de ruimste zin van het woord. Ik zie in de start-upscene een heleboel boeiende initiatieven. Overheid zou een equity kunnen starten waar deze initiatieven een deel van hun basiskapitaal kunnen ophalen.

Als investeerder kies ik bewust nog enkel voor participaties die de vergroening of verduurzaming bevorderen en bewerkstelligen. Mijn ondernemershanden jeuken bij het zien van zoveel opportuniteiten. Maar ook de overheid kan een bijdrage leveren door niet langer te plooien voor allerhande lobbygroepen. Zo sneuvelen bijvoorbeeld duizenden bomen aan nutteloze eco- en maaltijdcheques. De overheid zou ook de verplichting van statiegeld op petflessen en verloren verpakkingen moeten invoeren.

Uiteraard staan een aantal sectoren en beroepsverenigingen hiervoor op hun achterste poten, maar dat deden we ook decennia geleden toen we startten met het scheiden van het afval onder impuls van de Duitsers die in 1990 hun Grüne Punkt invoerden. En kijk welke positieve impact die maatregel heeft op ons milieu. 

De verandering begint bij de bewustmaking van de publieke opinie en die begint zich duidelijk te roeren. Daar moeten we gebruik van maken om meer dan ooit te gaan voor people – planet – profit (en niet in omgekeerde volgorde). 

 

Rudi De Kerpel

 

REAGEREN? RUDI@DEKERPEL.COM

 

(Vrije Tribune - onder de redactionele verantwoordelijkheid van de auteur)

Er liggen grote kansen voor start-ups die zich op de markt willen gooien van herbruikbare en milieuvriendelijke verpakkingen

Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD Worx
BovaEnviro+
GutzandGlory
G4S
Soundfield
Jobat Media