Skip to main content
  • Nieuws
  • Antwerpse politieke tenoren kruisen de degens

Antwerpse politieke tenoren kruisen de degens

  • 21/03/2018

Meer dan 330 vastgoedexperts hoorden vandaag hoe Antwerps N-VA-burgemeester De Wever en zijn belangrijkste opponent Wouter Van Besien van Groen hun visie gaven op stadsontwikkeling. Het debat vormde het hoogtepunt van Antwerp Real Estate, het jaarlijkse vastgoedcongres van de Kamer Antwerpen-Waasland en De Beroepsvereniging van de Vastgoedsector (BVS) en Real Estate Society (RES).  Zoals verwacht werd het een confrontatie op het scherp van de snee.

Het was voor het eerst dit verkiezingsjaar dat de twee protaganisten van meerderheid en oppositie in publiek de degens kruisten. En dat was er ook meteen aan te merken.  ‘Hij hier, (verwijzend naar Wouter Van Besien) heeft me onterecht van corruptie beschuldigd!’ stak Bart De Wever fel van wal bij aanvang van het debat. Wouter Van Besien hield het op ‘een gebrek aan transparantie’. Het mag duidelijk zijn dat de vastgoedrel die  Antwerpen een paar maanden geleden al in een pre-electorale crisis dompelde, nog niet helemaal is verteerd.

Debat

40.000 extra woningen

Maar gaandeweg bleek dat de visies van de Antwerpse meerderheid en oppositie op de ontwikkeling en uitbreiding van de stad uiteindelijk niet zo heel ver uiteen liggen. Allebei zijn ze het er alvast over eens dat er de komende jaren zeker 40.000 woningen moeten bij komen in Antwerpen. En allebei kijken ze daarvoor ook in de richting van de privésector. ‘Ik heb de ideeën, jullie hebben de centen’, richtte burgemeester De Wever zich tot de zaal. Een woonmodel waarbij de stad eigendom blijft van de gronden en de eigenaar alleen de woning verwerft, lijkt beiden dan een betaalbare optie.

Geregeld werd verwezen naar het voorbeeld van Kopenhagen dat dit jaar als beste praktijk model stond op Antwerp Real Estate. Stadsmanager Monica Bellen-Magnussen had bij aanvang van het event toegelicht hoe de Deense hoofdstad de voorbije jaren een metamorfose doormaakte van een oude onaantrekkelijke havenstad naar een hippe metropool. De trendbreuk in mobiliteitsbeleid was daarbij cruciaal gebleken.

En net op mobiliteitsvlak tekenen zich ook de grootste breuklijnen af tussen Groen en de N-VA-meerderheid in Antwerpen. ‘Groen kiest voor een dwangmatig model, waarin alle auto’s uit de stad worden verbannen. Onrealistisch’, aldus Bart De Wever. ‘De N-VA-meerderheid heeft de mond vol over een leefbare stad, maar schrapt intussen overal tramlijnen’,  reageerde Wouter Van Besien, die naar het voorbeeld van Gent een circulatieplan wil invoeren in Antwerpen.

Saeftinghe

Ook over de betaalbaarheid van Oosterweel en de overkapping werd stevig verbaal gebakkeleid. Bart De Wever wees terloops op de noodzaak aan een Vlaamse en federale N-VA-meerderheid ‘om de miljardentrein ook de komende jaren rijdende te houden.’  De kopman van Groen zag dat duidelijk anders: ‘Ik hoor u altijd spreken over Oosterweel. Maar waar zijn de centen voor het totaalproject met de overkapping erbij? Wie er ook in de meerderheid zit de komende jaren, ik zal ze blijven opjagen.’

Ten slotte bleek ook dat in het dossier van de havenuitbreiding en het Saeftinghedok, het water tussen beide politieke families heel diep is. Voor Groen is Saeftinghe een prestigeproject dat vooral tot langere files zal leiden. Volgens de leider van de huidige coalitie daarentegen kan economische expansie van de Antwerpse haven niet losgekoppeld worden van de ontwikkeling van het Saeftinghedok.

Contactpersoon

Pieter Leuridan

communicatiemanager

Gosselin
Welt white paper
CapitalAtWork
Customer Collective
Deloitte
De Ridder
facilicom
GSJ Advocaten
Logo Mensura
Proximus
Recrewtment
SD  Worx
Tormans