Antwerpse bedrijven bekroond

27/10/2017 , katrijn.delie@voka.be
winnaars

 

Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland reikte op woensdag 25 oktober naar jaarlijkse traditie vier awards uit aan excellente bedrijven uit de Antwerpse regio. HistoGeneX werd ‘Excellente Onderneming 2017’. Het bedrijf, dat opgericht werd door twee professoren van de UAntwerpen, doet onderzoek naar nieuwe kankermedicijnen en kende de laatste drie jaren een omzetverdrievoudiging. Meer dan 90 procent van die omzet wordt internationaal gegenereerd. Jan Stevens, zaakvoerder Stevens & Co, mocht met zijn onderneming de ‘Lifetime Achievement Award’ in ontvangst nemen en Steve Van Avermaet van DTM uit Deurne mag zich vanaf nu de Antwerpse ‘PLATO-ambassadeur 2017 noemen. Lemon Companies werd verkozen tot ‘Meest Beloftevolle Starter 2017’.

Op 25 oktober mocht de Kamer naar jaarlijkse traditie awards uitreiken in volgende categorieën: ‘Meest Beloftevolle Starter 2017’, Antwerps ‘PLATO-ambassadeur 2017’, ‘Lifetime Achievement Award 2017’ en ‘Excellente Onderneming 2017’. Voor de tiende keer op rij zet Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland uitzonderlijke groeibedrijven van het arrondissement Antwerpen in de kijker. ‘Dat doen we vanuit de overtuiging dat hardwerkende, innovatieve ondernemers ook een podium verdienen. We willen hun puike prestaties in de verf zetten én de voorbeeldfunctie die die groeibedrijven hebben naar voren schuiven’, zegt Stéphane Verbeeck, voorzitter van Voka – KvK Antwerpen-Waasland.

EXCELLENTE ONDERNEMING VAN HET ARRONDISSEMENT ANTWERPEN

HistoGeneX haalde het in deze categorie van Quality by Design en Trilations.

HistoGeneX zag het levenslicht toen twee professoren van de Universiteit Antwerpen besloten om de handen in elkaar te slaan en zo het leven van kankerpatiënten te verbeteren. Mark Kockx richtte in 2001 HistoGeneX op met de hulp van collega-professor Dirk Hendrickx. HistoGeneX doet onderzoek naar nieuwe kankermedicijnen. Zo willen ze voorspellende testen ontwikkelen die een oncoloog toelaten voor elke kankerpatiënten de meest optimale en persoonlijke therapiekeuze te bepalen.

De criteria om tot Excellente Onderneming uitgeroepen te worden, zijn groei in toegevoegde waarde en werknemers, een uitstekend hr-beleid, een duidelijke innovatiestrategie én inzetten op internationalisatie. HistoGeneX is een globale speler die de laatste jaren haar omzet verdrievoudigde en meer dan 90 % van die omzet in het buitenland genereert. Hun sterke internationale groei in combinatie met continue investeringen in technologie, innovatie en hr-beleid gaven bij de jury de doorslag.

 MEEST BELOFTEVOLLE STARTER 2017
De kandidaten voor de titel van ‘Meest Beloftevolle Starter 2017’ hebben maximaal twee boekjaren achter de rug en kennen nog heel wat groeimogelijkheden. Ook dit jaar kozen we ervoor het publiek online te laten stemmen op hun favoriet en vroegen we een onafhankelijke jury mee het eindresultaat te bepalen.

De genomineerden van dit jaar waren technologiebedrijf Lemon Companies, handtasontwerpster Lies Mertens en online reisorganisatie Summer Bash.

Lemon Companies is een dynamisch technologiebedrijf met een breed aanbod aan producten en diensten. Zij ondersteunen bedrijven met creatieve oplossingen voor hun platform, zowel on- als offline. Daarnaast focussen ze zich op andere diensten als netwerkoplossingen, IT-diensten en webondersteuning. Ondertussen groeide het team van grondlegger Filip Smet al uit naar meer dan 20 medewerkers.

Lies Mertens startte haar carrière als freelance ontwerpster maar besloot haar eigen lederwarencollectie te tekenen en op de markt te brengen. Ze startte met een rugzak maar door het groeiende succes breidde ze haar collectie, die ze verkoopt onder het merk Lies Mertens, al snel uit met handtassen en laptophoezen. In haar collectie streeft ze steeds naar een combinatie van efficiëntie en schoonheid en werkt ze uitsluitend met kwaliteitsvolle producten.

Summer Bash werd tien maanden geleden opgericht door Jordy S’Jongers. De online reisorganisatie zich in jongeren- en studentenreizen die kwalitatief, betaalbaar en goed begeleid zijn. Een schot in de roos, want deze zomer nam de organisatie al 550 jongeren mee op reis. Om dit jong geweld in goede banen te leiden, werkt Jordy samen met een crew van zo’n 50 monitoren.

Stuk voor stuk dus jonge bedrijven met veel potentieel. Na een spannende strijd ging Lemon Companies uiteindelijk met de overwinning lopen. 

LIFETIME ACHIEVEMENT AWARD

We bekronen ook jaarlijks een uitzonderlijk bedrijf uit het arrondissement Antwerpen met een ‘Lifetime Achievement Award’. De ‘Lifetime Achievement Award’ kennen we dit jaar heel graag toe aan Stevens & Co, een Antwerps bedrijf gespecialiseerd in de import van naaldhout. Momenteel staan met Jan en Ann Stevens de vierde en vijfde generatie aan het roer van het in 1936 opgerichte familiebedrijf. Het houtimportbedrijf richt zich de laatste jaren meer en meer op innovatie en ecologie en gaat de toekomst zelfverzekerd tegemoet.

PLATO-AMBASSADEUR 2017

PLATO inspireert al meer dan 25 jaar ondernemers. Het PLATO-traject loopt meestal gedurende 1 jaar en is enkel succesvol indien er enthousiaste deelnemers zijn. Daarom kiezen we elk jaar de meest uitzonderlijke PLATOnist die zich een heel jaar lang PLATO-ambassadeur mag noemen. Wat maakt iemand ambassadeur? Omdat hij of zij PLATO uit- en inademt, zeer enthousiast deelneemt, veel bijdraagt en leert maar ook andere ondernemers enthousiasmeert om deel te nemen aan een traject. Aan de hand van die criteria werden Marleen Demeyer (Stoopen & Meeûs), Sandra Peeters (Seven Miles) en Steve Van Avermaet (DTM) geselecteerd als kandidaat-ambassadeurs. Dit jaar werd er door een jury en online publieksstemming samen beslist wie van de drie kandidaten uiteindelijk met een award naar huis mocht gaan.

Na het tellen van de stemmen en na ettelijke uren beraadslagen door de jury werd Steve Van Avermaet, zaakvoerder DTM, verkozen tot Antwerpse PLATO-ambassadeur 2017! ‘Ik vind PLATO een geweldig uitwisselingsplatform. DTM is de laatste jaren erg gegroeid waardoor er heel wat uitdagingen op ons afkomen. Het is fantastisch om op PLATO-sessies die uitdagingen af te toetsen bij collega-ondernemers. We moeten constant innoveren om vooruit te blijven gaan, zo’n wisselwerking is dan echt wel belangrijk. Wat ik in PLATO steek, haal ik er dubbel en dik terug uit’, vertelt kersvers Antwerps PLATO-ambassadeur Steve Van Averrmaet.

 

Bekijk de foto's en het filmpje van de avond.