Skip to main content
  • Nieuws
  • Andy Moors (Veldeman): “De crisis is een wake up call om nu in te zetten op digitale transformatie”

Andy Moors (Veldeman): “De crisis is een wake up call om nu in te zetten op digitale transformatie”

  • 10/08/2020

Digitaliseren doe je stap voor stap. Andy Moors is CEO bij een bedrijf met meer dan 100 medewerkers dat wereldwijd tentoplossingen biedt. Veldeman Group is klaar om de volgende stap te nemen in haar digitaal transformatieproces. Hoe ze dat doen en waar de uitdagingen liggen lees je in onderstaand interview met Andy.

Andy Moors Veldeman Group

In vijf zinnen, wat doet Veldeman Group? 

Andy Moors: “Veldeman Group is ontwikkelaar, producent, verkoper en verhuurder van grote tentstructuren. We zijn internationaal actief en verkopen het Veldeman-product in meer dan 40 landen. Onze structuren worden ingezet in allerlei sectoren en kunnen dienst doen voor verschillende doeleinden. Je denkt automatisch aan de eventsector, die vandaag helaas zwaar onder druk staat. Maar gelukkig zijn we ook actief in de industrie, de oprichting van tijdelijke winkels, de logistieke sector en sportprojecten, al dan niet met een permanent karakter.”

Jullie hebben een tandje bijgestoken in jullie digitaliseringproces. Een bewuste keuze?

“Absoluut. Veldeman is een bedrijf dat al deels gedigitaliseerd was, vooral op operationeel vlak, maar dan eerder op de ‘klassieke’ manier. Wij maakten bijvoorbeeld al langer gebruik van een ERP-systeem zoals je het wel kent. De coronacrisis was voor ons een wake up call en we zijn dan ook heel snel tot de conclusie gekomen dat dit het uitgelezen moment is om een versnelling hoger te schakelen.”

"Dit is het uitgelezen moment om een versnelling hoger te schakelen."

Waar liggen voor Veldeman de grootste uitdagingen in jullie digitale transformatie?

“Eerst en vooral willen we op operationeel vlak volledig bijgebeend zijn. Daarna gaan we kijken hoe we digitalisering verder kunnen uitrollen over de hele organisatie. Bijvoorbeeld, hoe kunnen we processen in communicatie of samenwerking met klanten digitaliseren? En hoe kunnen we dat laten inhaken op onze productontwikkeling? Enzoverder.

We zijn een bedrijf met enorm veel logistieke processen en bewegingen. De natte droom zou dan ook zijn om op elk moment te weten waar welk onderdeel zit, waar dan ook ter wereld. Dat is misschien té ambitieus, maar dromen mag (lacht).”

Jullie hebben heel wat mooie plannen en ideeën, maar hoe begin je eraan om bepaalde processen op poten te zetten?

“Da’s een vraag waar wij ook nog antwoord op zoeken. Vandaar dat we ons als bedrijf geëngageerd hebben om deel te nemen aan de Digital Academy. Veldeman staat nog maar aan het begin van haar digitale transformatie en net daarom is begeleiding heel belangrijk.

"Veldeman staat nog maar aan het begin van haar digitale transformatie en net daarom is begeleiding heel belangrijk."

Wellicht zullen we een intern digitaal team oprichten. Dat hoeven geen experten te zijn, maar het zijn mensen die onze processen, de markt en onze klanten door en door kennen. Dat team moet omringd worden met specialisten ter zake om zo tot een maximaal resultaat te komen.”

Wat raad je andere ondernemingen aan die ook de volgende stap in hun digitaliseringsproces willen nemen?

“Zorg eerst dat je intern op dezelfde golflengte zit. Onlangs lieten we elk lid van ons management comité een vragenlijst invullen om te peilen naar hun verwachtingen op het gebied van digitalisering bij Veldeman. Daar is uitgekomen dat iedereen wel ongeveer op dezelfde lijn zit en dat is voor ons het startschot geweest.

"Zorg dat je intern op dezelfde golflengte zit alvorens je begint aan het digitaliseringsproces."

Wij waren pré-corona al bezig met een strategieoefening. Door de recente ontwikkelingen hebben we onze strategie bijgeschaafd. Digitale transformatie is nu één van onze punten die we er bewust in hebben opgenomen, waar dat tot voor kort slechts in de rand aanwezig was.”

Schakel jij binnenkort een versnelling hoger?

  • Digitalisering binnen je onderneming bespaart kosten, verhoogt de efficiëntie en maakt je organisatie futureproof. Digitaliseren doe je stap voor stap, met een duidelijke focus op de meerwaarde voor jouw bedrijf.
     
  • Ga daarom aan de slag met jouw digitale case! De Digital Academy geeft je stap voor stap een duidelijke structuur en helpt je om prioriteiten te stellen. Meer weten? Klik hier!
Digital Academy

 

Contactpersoon

Valerie Jennes

Adviseur innovatie & digitalisering

Illochroma
VZW - eATA 2021
VZW - DigiChambers 2021
Toerisme Limburg
Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo