Skip to main content
  • Nieuws
  • Andreas Koini, Antwerp International School: “We zijn een sociale onderneming, ons product is toponderwijs”

Andreas Koini, Antwerp International School: “We zijn een sociale onderneming, ons product is toponderwijs”

  • 02/09/2021

340 leerlingen van over de hele wereld, en 64 leerkachten wereldwijd gerekruteerd. Ze vormen het kloppend hart van de Antwerp International School (AIS). Anders dan ‘reguliere’ scholen gebruikt de school internationale onderwijscurricula en is ze zelfbedruipend in een wereldwijde markt die hyperconcurrentieel is. “Alleen door toponderwijs aan te bieden, kunnen we ook onze financiën managen”, zegt Andreas Koini, directeur van AIS die vertelt over de school als sociale onderneming.
 

Bekijk de video van het interview of lees hieronder verder.

Het is 31 augustus, voor de leerlingen van AIS is dit de eerste schooldag. Er gonst een vrolijke vibe doorheen de campus. Leerlingen en leerkrachten hebben er duidelijk zin in. De meeste van de kinderen zijn zoon of dochter van expats, vaak hebben ze al op verschillende plekken in de wereld gewoond. De aanwezigheid van goede internationale scholen die eenzelfde programma aanbieden, het International Baccalaureate (IB), is dan ook enorm belangrijk om expats te kunnen aantrekken. “De kinderen van internationale medewerkers in heel wat grote bedrijven, zoals BASF, Exxon en Atlas Copco, komen bij ons terecht”, zegt directeur Anreas Koini. “Voor die internationale gemeenschap van leerlingen en ouders vervullen we ook een belangrijke community-functie dankzij de vele activiteiten die we organiseren, zowel sportief als cultureel. We zorgen ervoor dat ze zich welkom en thuis voelen in onze regio.”
 

Voor die internationale gemeenschap van leerlingen en ouders vervullen we ook een belangrijke community-functie

Andreas Koini

Ook voor de directeur is het de eerste schooldag. Of toch niet. Want tot de laatste dag van de vakantie is er op AIS hard gewerkt om de gloednieuwe STEM-zone van de school tijdig af te krijgen. “We hebben een oude sporthal omgetuned in ruimtes waar leerlingen en leerkrachten samen of alleen kunnen werken aan STEM-projecten. We stellen alle instrumenten daarvoor ter beschikking.” Het enthousiasme van Adreas Koini over dit project spreekt boekdelen.

Onafhankelijk

Als directeur van de school die financieel volledig op zichzelf aangewezen is, is Andreas Koini, samen met zijn senior management team, zowat verantwoordelijk voor alles. “Onze omzet bedraagt zo’n 10 miljoen euro. We hebben een raad van bestuur – ouders en stakeholders die een belang hebben in de school – die ons verantwoordelijk stellen om alles zo goed mogelijk te managen. Niet alleen de financiën, maar ook de uitwerking van het pedagogisch project, de activiteiten, de infrastructuur, de aanwerving van topleerkrachten. Vooral dat laatste vormt een enorme uitdaging. We rekruteren over de hele wereld – ’s morgens neem ik vaak online sollicitatiegesprekken af met leerkrachten uit Azië, in de namiddag met die uit Amerika (lacht) – maar door de grote concurrentie tussen scholen, is het moeilijk topleerkrachten te vinden. Maar het lukt, als we hen aantrekkelijke pakketten aanbieden. We hebben dat ervoor over, want toponderwijs staat of valt met de aanwezigheid van sterke leerkrachten. Ik zeg vaak tegen mijn raad van bestuur: we moeten er alles aan doen om ons onderwijs te maximaliseren, niet de winst.”

 

We rekruteren over de hele wereld

Andreas Koini

Resultaten

Hoe uit zich dat in de resultaten van de leerlingen? In het reguliere onderwijs in Vlaanderen scoren leerlingen in internationale rankings steeds minder goed. Geldt dat ook voor de internationale school? Andreas Koini: “Om eerlijk te zijn: ik hou niet zo van rankings. Pedagogisch onderzoek heeft zelfs aangetoond dat rankings contraproductief kunnen zijn voor het leren van leerlingen. Maar goed, we participeren elk jaar aan de International Schools’ Assessment, een broertje van PISA. De resultaten geven ons het nodige zelfvertrouwen, vorig jaar waren we beter dan toppers als Singapore en Shanghai. Maar eigenlijk loop ik daar niet graag mee te koop. Omdat ik naast ‘punten scoren’, meer belang hecht aan de manier waarop onze leerlingen zaken leren. We vinden het belangrijk dat ze ook zelf veel verantwoordelijkheid krijgen om alle leerstof te verwerken, dat ze zelfsturend worden zeg maar. Omdat we hier sterk op inzetten, hebben we bijvoorbeeld weinig problemen ondervonden toen we tijdens de Corona-crisis plots de shift moesten maken naar online onderwijs. De meeste van onze leerlingen zijn het gewoon om zelfstandig te werken en waren toen ook al vertrouwd met digitale tools.”

State-of-the-art

De nieuwe state-of-the-art STEM-zone en andere infrastructuur (digitale tools voor iedereen, een prachtig theater, vernieuwde sportinfrastructuur, …) doen vermoeden dat het managen van AIS als een sociale onderneming die dankzij het aanbod van toponderwijs leerlingen kan aantrekken, werkt. Maar Andreas Koini is ook realistisch. “Als internationale school zijn we afhankelijk van de internationale economie. We zagen een economische shift van Europa naar Azië waar nieuwe grote ondernemingen uit de grond rijzen. In Europa blijven we stabiel, maar als er morgen zoals in 2008 en 2009 weer een economische crisis opduikt, dan kunnen we veel van de expats, en dus ook van onze leerlingen, verliezen. Maar gelukkig is dat vandaag niet aan de orde.”
 

Contactpersoon

Sandy Panis

Content manager

VZW_IMU_GROUPS
IMU - Altez 0110
IMU - Sport Vlaanderen
ING
SD  Worx