Overslaan en naar de inhoud gaan

Navigatie

Terug naar het overzicht

Alles start met een goede elevator pitch!

In een mum van tijd je job, business of idee zó krachtig verwoorden dat de interesse van jouw gesprekspartner helemaal is gewekt. Dat is de bedoeling van een elevator pitch. En daarover willen we het met jullie hebben in deze blogpost met bijhorend filmpje

Doelstelling van jouw elevator pitch

Je moet met je pitch niet onmiddellijk iets willen verkopen, integendeel. Te salesmatig pitchen heeft vaak het tegenovergestelde resultaat. Een goede elevator pitch maakt dat de luisteraar enthousiast raakt en meer wil weten over wat jouw onderneming doet, hoe je dat doet en waarmee je hem of mensen binnen zijn netwerk kan helpen en/of waarmee hij jou dan weer verder kan helpen.
 

Maar hoe zet je dan een goede pitch op?

Wij zien 6 belangrijke bouwblokken. Bij het opstellen van jouw pitch werk je best met post-its, waarop je jouw bouwblokken neerpent. Daarna kijk je hoe je jouw verhaal het beste kan opbouwen. De volgorde van de bouwblokken kies je dus zelf om jouw verhaal extra kracht bij te brengen. 

1. Wie ben je? 

Je wil niet weten hoe vaak mensen tijdens het pitchen vergeten om hun eigen naam en/of de bedrijfsnaam te vermelden. Stel jezelf en jouw team dus zeker voor, want mensen doen nog altijd zaken met mensen.

2. Jouw relevante historiek

Zoom in op relevante opleidingen, werkervaringen, familiale geschiedenis, hobby’s,… Toon aan de hand van jouw passie, skills en/of ervaring aan dat jij alles in huis hebt om het probleem waarop jij focust op te lossen. 

Verlies je niet in jouw hele historiek en geef alleen die aspecten van jezelf mee die relevant zijn voor jouw project. Als je een softwarebedrijf wil opstarten, heeft jouw publiek er bijvoorbeeld geen baat bij dat je een barista-opleiding volgde!

3. Wat los je op? 

Schets het probleem dat je oplost. Voor wie is het een probleem? De luisteraar moet begrijpen waarom jij interessant kan zijn voor hem of zijn netwerk. In een pitch hoef je in principe nog niet te focussen op jouw oplossing. Indien je toch al je oplossing aan bod wil laten komen, vermeld dan vooral jouw onderscheidend vermogen: Hoe is jouw oplossing anders dan wat er al op de markt te vinden is? Verveel mensen niet met details. Als jouw luisteraar méér wil weten, zal die ongetwijfeld wel doorvragen.

4. Referenties

Referenties scheppen vertrouwen en vertrouwen doet kopen... Met welke (bekende) mensen heb je samengewerkt? Wie maakt al gebruik van jouw product/dienst? Je mag hier zeker namen droppen als ze gekend zijn bij jouw publiek. Zoniet kan je ze ook omschrijven, bijvoorbeeld: "een 10-tal traditionele familiebedrijven in West-Vlaanderen doen al beroep op onze diensten".

Daarnaast zijn ook prijzen die jij of jouw bedrijf gewonnen hebben en gerealiseerde fundingcampagnes interessant om te vermelden. Kies de referenties uit waarvan je verwacht dat ze het meest bekend zijn bij de persoon die voor je staat.

5. In welke fase zit je? 

Schets in welke fase je zit met jouw bedrijf: in de pre-start of startfase? Zo ja, wanneer denk je te lanceren? Zijn er al betalende klanten? Hoeveel jaren ben je al actief? 

De fase waarin je nu zit kan ook een perfecte aanzet zijn om over te schakelen naar het 6de bouwblok, want wat zijn jouw komende uitdagingen en waarmee kan je gesprekspartner je helpen om de volgende stap te zetten?  

6. Call to action

Waarom ben je eigenlijk aan het pitchen? Wat wil je van je gesprekspartner bekomen? Waarmee kan hij je nu verder helpen? Geef een duidelijke call to action! Ben je op zoek naar financiering of naar klanten? Wil je meer naamsbekendheid? Zelfs een oproep tot een simpele like op Facebook kan een goeie call to action zijn.

Enkele aanzetten die je verder kan aanvullen: Wat is jouw mening over…? Hoe gaan jullie aan de slag met…? Wie ken jij die…? Hoe zou jij…? Wat zijn jouw ervaringen met…? 
 

Extra Tips

Mind your language. 

Jouw taalgebruik kan jouw pitch naar een hoger niveau tillen. Besteed hieraan dus voldoende aandacht.

  • Kies (werk)woorden die bij jou passen. 
  • Vermijd typische woorden als creatief, innovatief, USP, kwaliteit,… Iedereen biedt kwaliteit aan. Of het goede of slechte kwaliteit is een ander verhaal. Als je goede kwaliteit aanbiedt willen we eigenlijk horen waarom jouw kwaliteit beter is dan wat er nu op de markt is. 
  • Vermijd vakjargon en afkortingen. Het is een typische valkuil voor specialisten en technische profielen om te moeilijke termen in hun pitch te verwerken. Zoals Albert Einstein zei: "If you can't explain it simple, you don't understand it well enough". Maak dan ook gebruik van de KISS-methodiek. Gebruik je moeilijkere woorden of afkortingen zoals KISS, licht deze dan verder toe, met andere woorden "Keep It Simple and Stupid". Leg complexere modellen zo eenvoudig mogelijk uit zodat de persoon die voor je staat, begrijpt wat je zegt. 
  • Vermijd woorden als 'misschien', 'eventueel' of 'wellicht'. Ze ondermijnen jouw verhaal. Als jij het nog niet zeker bent, kan je niet verwachten dat jouw luisteraar overtuigd raakt.
  • Gebruik geen verkleinwoorden. Je hebt geen bedrijfje of een ideetje, je hebt een bedrijf of een idee.
  • Maak je zinnen niet te lang. Zeker als je jouw pitch uitschrijft, moet je hierop letten. Er is een groot verschil tussen schrijftaal en spreektaal. Maak kortere zinnen van maximum 9 woorden en schrap woorden zoals ‘desalniettemin’ die je nooit in de mond neemt.  
  • Adem en gebruik de kracht van stilte. Een stilte op de juiste plaats maakt jouw pitch alleen maar krachtiger! 

Mind the feeling

  • Maak je elevator pitch persoonlijk. Vertel waar jouw kracht ligt, wat je graag doet. Prikkel je publiek. Begin met een kort verhaal, een voorval, een actuele gebeurtenis,... 
  • Kies een stijl die bij je past. Wees authentiek en zorg er steeds voor dat je jouw passie voor jouw project uitstraalt, alsof je je verhaal nu voor het eerst vertelt. 
  • Kom enthousiast en sprankelend over. Als je zelf niet enthousiast bent, wordt het zeer moeilijk om iemand anders verliefd te laten worden op je project. 

En nu we toch bezig zijn, nog enkele finale tips:

  • Speel in op je doelpubliek: Elke pitch is anders. Pas jouw verhaal aan afhankelijk van waar je bent en wie voor je staat. Zo kan je op een event voor starters beter focussen op andere starters als referenties dan op bv. de kmo's naar wie je je ook richt.
  • Praat luid en duidelijk. Op netwerkactiviteiten ben je niet alleen en is er sowieso veel 'ruis'. Zorg dat je luid genoeg praat en voldoende articuleert zodat je duidelijk verstaanbaar bent voor de persoon die tegenover jou staat.  
  • Doen, doen, doen. Picthing en karate, wat hebben ze gemeen? Hoe meer je oefent, hoe beter je wordt! Sosai mas Oyama, grondlegger van het Kyokushin Karate, zei tegen zijn studenten: "Een weg is nooit compleet, je beheerst hem pas als je hem minimaal 1000 x hebt volbracht! Dan pas kun je beginnen hem te perfectioneren! Het is altijd anders, je zal telkens weer nieuwe dingen ontdekken die je de voorgaande keren niet zag. En zodoende kan je die verbeteren!"
    Dus… 
  • Oefen jouw pitch. Oefen hem voor een kind van 7 jaar, dan zal je sowieso moeilijke woorden moeten vermijden. Oefen hem voor opa of oma, dan ben je ook direct verplicht om luid genoeg te praten. Oefen je pitch ook eens bij mij: Ik maak graag een uurtje vrij in mijn agenda om kennis te maken en jouw pitch te optimaliseren.

We wensen je alvast veel succesvolle pitches toe!