Skip to main content
Map
  • Nieuws
  • ‘AI heeft pas zin als je jouw data op orde hebt’

‘AI heeft pas zin als je jouw data op orde hebt’

  • 27/10/2023

De art-decogevel van de vroegere glasfabriek Gaasch doet het misschien niet vermoeden, maar in de kantoren vooraan dit Antwerps pakhuis zijn ze wel helemaal mee met de digitale innovaties van deze tijd. Toon Bogaerts en Stig Bosmans huizen er sinds begin dit jaar met Rollo.ai. Deze start-up helpt bedrijven zich voor te bereiden op de toekomst door data en artificiële intelligentie aan te wenden.

Wat?

‘Artificiële intelligentie is een hype waarop vaak ondoordacht wordt ingespeeld om zeker mee te zijn. Wij zien het als slechts een van de digitale tools om waarde voor bedrijven te creëren. Bijvoorbeeld met eenvoudigere technieken is dat ook mogelijk. We aan eerst na wie onze klant is, waar die naartoe wil, welke data hij heeft en hoe die worden verwerkt. Op basis daarvan kijken we hoe automatisatie, digitalisering en beter databeheer hem kan vooruithelpen. Als je jouw data niet op orde hebt, is het zinloos om al over AI te spreken. Vaak is de eerste stap dus om relevante data kwalitatief beschikbaar te maken en er dan een strategie rond te bouwen. Die rollen we met kleine stappen uit, zodat duidelijk is wat elke stap oplevert. We werken vooral al samen met resellers en bedrijven actief in de bouw of contentcreatie, niet toevallig sectoren met krimpende marges. Net omdat we vertrekken vanuit de data, hebben we een brede scope.’ 

Missie?

‘Door het gebruik van innovatieve technologie willen we onze klanten helpen om kosten te besparen, de efficiëntie te verhogen of extra inkomsten te genereren met een aanpak op hun maat. Daarin willen we hen bijstaan als een partner. Want we geloven er rotsvast in dat wanneer wij onze klanten kunnen helpen en zij daardoor groeien, wij met hen kunnen meegroeien.’ 

Ontstaan?

‘We waren beiden al langer bezig met fundamentele wiskunde en artificiële intelligentie om te zetten naar praktische toepassingen, Stig als industrieel ingenieur en ikzelf als ingenieur elektromechanica’, vertelt Toon Bogaerts. ‘We hebben dan bij professor Peter Hellinckx gedoctoreerd aan de UAntwerpen rond state-of-the- arttechnologieën. De specifieke kennis die we elk hadden, bleek een goeie combinatie. In die periode zagen we al welke mogelijkheden op ons afkwamen. Tegelijk merkten we dat veel Vlaamse bedrijven totaal geen idee hadden vande mogelijke meerwaarde ervan. Dat triggerde ons twee jaar geleden tot het opstarten van ons bedrijf, samen met professor Hellinckx. in Stefan Bracke hebben we een geroutineerde partner gevonden wiens 30 jaar ervaring in de IT- wereld onze kennis perfect aanvult. ’

Ambities?

‘In twee jaar is ons oorspronkelijk team van drie verdubbeld naar zes. Volgend jaar willen we de sprong maken naar tien mensen. Los van de groei die we beogen, willen we vooral uitgroeien tot een topspeler op technologievlak vanuit kwalitatief oogpunt. Dankzij onze connectie met de universiteit slagen we er gelukkig in om ware toptalenten in ons vak aan te trekken. Die willen we ook een werkomgeving aanbieden waarin hun kennis en expertise kan gedijen.’

Uniek?

‘Elk bedrijf is uniek en beschikt dus over vrij specifieke data. Daarom geloven we niet in een one-size-fits-all-oplossing om daarop in te pluggen’, stelt Stig Bosmans. ‘We denken mee met bedrijven over hoe we data en AI kunnen inpassen in hun strategische visie om impact te creëren.
Proof of concepts van oplossingen op maat kunnen we vervolgens snel schalen naar een robuust automatisatie- en dataplatform voor het bedrijf, dat bovendien compatibel is met de huidige systemen. Om efficiënt te werken, kunnen we terugvallen op een aantal basiselementen voor automatisaties. We zorgen ook voor een volledige oplossing, waarbij we zowel de interface, de hoogtechnologische toepassing als de nodige communicatie tussen beiden opzetten. Zo’n totaaloplossing kan lang niet iedereen bieden.’

Internationaal?

‘We hebben al enkele opdrachten uitgevoerd voor bedrijven in Duitsland en Nederland, die ons via hun Belgische vestiging hebben gevonden. Maar in eerste instantie mikken we puur op België, want de vraag hier is nog meer dan groot genoeg. Zodra we erin slagen om in België toonaangevend te zijn, kunnen we dan nog verder doorschalen naar Europa.’

www.rollo.ai

Ontdek al onze Plato-trajecten

Plato Antwerpen-Waasland

AW_Welt_6stappenplan

Artikel uit publicatie