Skip to main content
  • Nieuws
  • Aertssen Group bouwt mee aan landmarks in Golfregio

Aertssen Group bouwt mee aan landmarks in Golfregio

  • 21/06/2021

Al moeten Golfstaten als de Verenigde Arabische Emiraten leven met hitte en droogte, voor bedrijven als Aertssen Group bieden ze een vruchtbare bodem. ‘De Golfregio is in 15 jaar tijd uitgegroeid tot onze tweede thuismarkt’, wijst co-CEO Yves Aertssen op de groei gerealiseerd vanuit de vestiging in Abu Dhabi. Deelnemers aan de Kamermissie naar Dubai en Abu Dhabi brengen daar dit najaar een bezoek aan.

In het kielzog van baggergroep DEME streek Aertssen Group in 2006 voor het eerst neer in het Midden-Oosten. ‘We hebben toen in Qatar grootschalig grondverzet uitgevoerd voor de bouw van de internationale luchthaven Hamad. Nadien werden we aangezocht voor gelijkaardige projecten in de Golfregio, ook door andere Belgische bedrijven die er al actief waren’, herinnert Yves Aertssen zich nog hoe hij meteen na zijn studies samen met enkele medewerkers koers zette naar de Golfregio. ‘Zo hebben we er onze activiteiten stap voor stap kunnen uitbouwen met beperktere risico’s. Die aanpak rijmt ook met de aard van onze familie, die het bedrijf heeft opgebouwd vanuit een boerderij. Daarbij was het principe heiig dat je wel de oogst mag verwedden, maar niet de boerderij. Ambitieus zijn bij internationaliseren is belangrijk, maar dat mag niet ten koste van alles gaan.’

Oilandgas landmarks Golfregio

Na eerst nog Oman kwamen ook de Verenigde Arabische Emiraten in het zicht van Aertssen Group. ‘De voorbije twee decennia zijn er in de Golfregio tal van investeringen in infrastructuur, projectontwikkeling en energiewinning gebeurd. Dat heeft ons de kans geboden om mooie opportuniteiten te grijpen’, zegt de telg van de derde generatie van het Stabroekse familiebedrijf. Dat kan uitpakken met een indrukwekkend lijstje van referenties, zoals het Dubai Water Canal, Dubai Expo en het strandwinningsproject La Mer. ‘Ook voor oeververdedigingswerken of de bouw en het onderhoud van offshore energie-eilanden zijn we ingeschakeld. Sinds 2011 is onze hijskraanafdeling er eveneens actief. Het Louvre Abu Dhabi en de Shindagha Bridge die Besix momenteel in Dubai bouwt, zijn iconische landmarks waarin onze kraandivisie een hand heeft. Hierdoor zijn we ook rechtstreeks voor lokale overheden kunnen beginnen werken.’

‘Wie zich op nieuwe markten wil richten, moet werken aan zijn internationaal netwerk. Een missie opent dan deuren die anders veel moeilijker opengaan.’

Yves Aertssen - Aertssen Group

Concurrentiële ervaring loont

Aertssen Group kan in de Emiraten intussen terugvallen op een goed geolied team van 350 man sterk, dat al tien jaar door lokale general manager Tony Nuyts wordt geleid. ‘Om de connectie met het hoofdkwartier te behouden, vertrouwen we de leiding toe aan Belgische expats. Je beste mensen inzetten voor je buitenlandse activiteiten, draagt er enorm toe bij om die volop tot ontwikkeling te laten komen’, stelt Yves Aertssen vast. ‘Werken met betrouwbare mensen die met expertise en een open mind handelen, helpt in het buitenland altijd. Net als onze ervaring met werken aan de hoogste kwaliteit in een sterk concurrentiële omgeving. 95 procent van onze ploeg in de Golfregio bestaat uit Aziatische expats. Als onze belangrijkste steunpilaar bieden we hen goede huisvesting en een meer dan marktconform loon. We bedanken ervoor om winst na te jagen ten koste van onze arbeiders, ook al vallen we dan weleens duurder uit. Maar op veiligheid en kwaliteit van het geleverde werk willen we niet inboeten. Daarnaast hebben we een aantal locals in dienst. Zij kennen nu eenmaal het best de lokale geplogenheden en fungeren ook als onze ambassadeurs ter plaatse.’

Aertssen Group - Yves Aertssen

Ook de komst van de Wereldexpo of het WK voetbal naar het Midden-Oosten kan nieuwe projecten opleveren, zo gelooft Aertssen Group. ‘We willen niet te veel eieren in dezelfde mandjes leggen. Daarom prospecteren we nu ook in Afrika. Een specifieke regio targeten op basis van een goede analyse en je daarop focussen, biedt de meeste slaagkansen bij internationale expansie. Het Midden-Oosten is nu goed voor zo’n 20 procent van de groepsomzet. Ooit viel dat hoger uit, maar dan nog is de investeringsdrang hier nog groter dan in Europa. Toegenomen aandacht voor onder andere toerisme, industriële productie en duurzame energie toont aan dat men werkt aan een economie voor de langere termijn. Dat brengt weer nieuwe kansen mee. Daarom hebben we er in 2019 ook geïnvesteerd in een gloednieuwe vestiging.’

Bij onze missie naar Abu Dhabi toont Aertssen Group die graag aan de deelnemers. In het verleden nam het ook zelf al deel aan uiteenlopende missies. ‘Wie zich op nieuwe markten wil richten, moet werken aan zijn internationaal netwerk. Een missie opent deuren die anders veel moeilijker opengaan. En tegelijk kan je veel nuttige zaken opsteken door de peer-to-peerervaringsuitwisseling met andere deelnemers’, spreekt Yves Aertssen uit ondervinding.

Contactpersoon

Jan Van de Poel

Communicatiemedewerker

VZW - DigiChambers 2021
Gosselin
Degroof - Petercam
Welt white paper
VZW - eATA 2021

Artikel uit publicatie

CapitalAtWork
Customer Collective
Deloitte
De Ridder
facilicom
GSJ Advocaten
Logo Mensura
Proximus
Recrewtment
SD  Worx
Tormans