Skip to main content
  • Nieuws
  • Adéquat leert bedrijven omgaan met diversiteit

Adéquat leert bedrijven omgaan met diversiteit

  • 15/10/2019

“Discriminatie is niet echt het probleem. Het gaat veelal om een niet gepaste attitude, naast gebrek aan taalkennis en passende competenties. Maar werkgevers moeten wel vaak beter leren omgaan met diversiteit. Wij helpen hen daarbij.” Zo vertelt Samira Farouni, die het Brusselse filiaal van de Franse groep Adéquat leidt, gespecialiseerd in uitzendarbeid en rekrutering. Ze ontvangt ons voor een gesprek op het kantoor van Adéquat aan de Guldenvlieslaan in Brussel.

Interview: Jan Van Doren – Foto’s: Chak Lopez

In Frankrijk is de Groep Adéquat stevig verankerd, met 260 kantoren, 20.000 interims per dag en 1.200 rekruteerders. In België is de groep nog maar een 4-tal jaar actief, met voorlopig één kantoor in Brussel, dat dagelijks een 280 uitzendkrachten (voltijds equivalent) en 15 stafmedewerkers in dienst heeft, die bedrijven ook helpen bij rekrutering.

Het Belgische filiaal bedient in Brussel wel enkele grote klanten. Zo hebben ze in de fabriek van Audi een kantoor dat elke dag 150 interims aan de slag helpt. Dat doet ze voor haar belangrijkste klant, Weerts Supply Chain, de logistieke dochter van de Weerts Groep uit Luik. Een andere belangrijke Brusselse klant is de traiteurzaak Grains Noirs in Sint-Jans-Molenbeek.
 

 

Farouni

Diensten op maat

Adéquat Belgium heeft de ambitie om verder te groeien, vertelt Samira Farouni, die sinds 2017 de leiding heeft. “We willen van 15 naar 25 medewerkers gaan tegen 2020, en nieuwe kantoren openen in Luik, Gent en Antwerpen.” Er wordt ook gekeken naar mogelijke overnames, maar beperkt. “We willen de eigen identiteit en dynamiek van Adéquat verzekeren”, aldus Farouni.

Het is tevens de ambitie om meer in te zetten op rekrutering en selectie. “Momenteel is 80% van de omzet verbonden met uitzendarbeid, tegenover 20%
voor selectie en rekrutering. We willen naar een verhouding 50/50 gaan. We gaan daarbij onze klantenportefeuille ook meer diversifiëren naar kmo’s. Zij hebben vaak het meeste nood aan ondersteuning bij rekrutering.”

Knelpuntberoepen

Waar wil ze het verschil maken? “Wij staan dichtbij onze klanten en zorgen voor een persoonlijke aanpak. In het rekruteringsproces overlopen we de cv’s van kandidaten met de klant, om samen te bekijken welke profielen het meest geschikt zijn. We bespreken de uitdagingen waar de klant voor staat en geven advies dat ruimer gaat dan invulling van concrete vacatures. Dat kan bijvoorbeeld ook gaan over omgaan met absenteïsme, motiveren van medewerkers of omgaan met diversiteit.”

Adéquat wil zijn klanten ook meer ondersteunen bij opleidingen. “Bedrijven moeten meer investeren in training on the job, om zo toch nog vacatures ingevuld te krijgen met mensen van wie het profiel niet volledig past. Dat geldt zeker voor knelpuntberoepen, zoals technische profielen. Maar kmo’s hebben vaak niet de tijd en middelen voor interne opleidingen. Wij willen hen helpen, door de premies die wij ontvangen voor de tewerkstelling van laaggeschoolden door te storten naar onze klanten. We zijn ook een formule van peterschap aan het uitwerken, waarbij het ene bedrijf zorgt voor opleiding en de betrokken medewerkers dan uitbesteedt aan een ander bedrijf.”

Discriminatie?

Hoe kijkt Farouni, die zelf Marokkaanse roots heeft, aan tegen de omgang van bedrijven met diversiteit en klachten van discriminatie? Farouni: “Er bestaat zeker discriminatie, die er altijd is geweest. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Bedrijven die discrimineren, zullen wij alleszins niet bedienen. Ik ben ze echter nog niet tegengekomen. We merken integendeel dat meer en meer klanten belang hechten aan diversiteit, en het zien als een opportuniteit.”

Volgens haar is er in ons land wel nog een weg af te leggen voor een betere omgang met diversiteit. “Ik denk dat België nog niet klaar is voor hoofddoeken op het werk, in tegenstelling tot Nederland. Vele bedrijven hebben nood aan coaching daarrond. Ze moeten leren hun communicatie naar medewerkers meer gericht te maken, rekening houdend met hun culturele achtergrond, en hen coachen om gemotiveerd en gedisciplineerd te zijn.” Bij Weerts Supply Chain heeft Adéquat Belgium al een paar opleidingen gegeven over respecteren van regels, aanpak van de communicatie tussen verschillende teams, leadership ...

Discriminatie is niet het probleem, wel de attitude.

Samira Farouni

Motivatie en discipline

Waarom ligt de werkloosheid nog altijd veel hoger bij de groep van allochtone afkomst? Farouni antwoordt kordaat: “Discriminatie is niet het probleem. Veel belangrijker zijn de gebrekkige talenkennis, een onaangepaste attitude of een mismatch van competenties. Kijk, in dit land, zeker in Brussel, moet je Nederlands en Frans kennen. Ik geef vele werkzoekenden die bij ons komen ook dat advies. Het schort bovendien vaak aan een gebrekkige motivatie. Men wil bv. geen nachtwerk of ploegenarbeid doen of het ontbreekt aan discipline en respect. Zo ken ik iemand die de eerste dag dat ze in dienst was meteen een ziektebriefje indiende. Of ik had onlangs een jonge vrouw, perfect tweetalig, maar ze wilde niet in ploegen werken. Dat je gemakkelijk op een uitkering kan terugvallen, bevordert de motivatie niet.”.

Onze gesprekspartner geeft ook een persoonlijke getuigenis, als Marokkaanse. “Ik heb zelf nooit problemen gehad. Ik heb twee zussen en een broer. Allen hebben ze verantwoordelijke functies. We kregen thuis een strenge opvoeding, in het Frans. Ik liep school in het Franstalig onderwijs. Nadien heb ik Nederlands geleerd, deels tijdens mijn studies, nadien op de werkvloer in een callcenter voor Proximus. Er is geen probleem als je de cultuur respecteert van het land waar je bent”, vertelt ze in vlekkeloos Nederlands.

Overigens heeft ze ook het Franse moederbedrijf al leren omgaan met de culturele verschillen in België. “In Luik hechten ze vooral belang aan de relatie, terwijl in Vlaanderen gefocust wordt op competenties van kandidaten, want ze moeten renderen. Je moet in dit land rekening houden met culturele verschillen.”

Wat drijft haar? “Het is mijn grote ambitie om mensen aan het werk te helpen. En daarvoor moeten we creatief zijn, meer over de hokjes heen kijken, omgaan met verschillen, en ook partnerships aangaan.

Farouni

 

WIE & WAT

Samira Farouni (43 jaar)

  • Sales and Operations Director Belgium - Adéquat Belgium
  • Spreekt Frans, Nederlands, Engels en noties van Italiaans, Duits en Arabisch
  • Woont in Grimbergen, met partner en 3 kinderen
  • Pendelt dagelijks naar Brussel met de wagen en brengt 's morgens haar dochtertje naar de crèche
  • Houdt van het groen en de rust in de Vlaamse rand

Adéquat Belgium, uitzendkantoor en rekrutering

  • Frans moederbedrijf
  • Kantoor in Brussel
  • 15 medewerkers
  • 250 uitzendkrachten dagelijks (VTE)
  • 8 miljoen euro omzet voorzien in 2019

Contactpersoon

Proximus

Artikel uit publicatie

BMW Brussels
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Premed
Logo Randstad