AB Inbev-topman bij Voka – KvK Limburg: “Niet Facebook, maar bier is hét sociale netwerk”

17/05/2018

Donderdagochtend vond een nieuw inspiratieontbijt plaats met AB Inbev-topman Jean-Jacques Velkeniers. Hij speelde  als Hasselaar in het Huis van de Limburgse Ondernemer een thuismatch waarin hij de uitdagingen toonde waar zijn bedrijf mee kampt. AB Inbev stelt in België meer dan 3.000 mensen tewerk in 5 brouwerijen. Wereldwijd werken er 200.000 medewerkers voor de brouwer.

Velkeniers
Francis Wanten (voorzitter Voka - KvK Limburg), Jean-Jacques Velkeniers en Johann Leten (gedelegeerd bestuurder Voka - KvK LImburg).

32 prijzen en medailles

De Belgische biermarkt gaat structureel achteruit, maar bier blijft een alomtegenwoordig product. Dat maakt dat de concurrentie groot is en dat bewijst de groei van de kleine en lokale brouwerijen. “Met AB Inbev hebben we te lang getoond dat we een financiële machine zijn en te weinig benadrukt dat we ook kwaliteitsbieren maken”, vertelt Jean-Jacques Velkeniers, Business Unit President bij Ab Inbev voor West-Europa. “Daar leggen we nu meer de focus op. Dit jaar alleen al wonnen we bijvoorbeeld 32 medailles en bier awards”, vertelt de topman.  

Een belangrijke prioriteit voor de bierbrouwer is open innovatie. “Dit jaar pakten we uit met een innovatie waarbij het brouwproces minder energie verbruikt. Dat stelden we open voor iedereen.”

Belgium

Daarna ging Velkeniers ook dieper in op het beruchte Belgium-verhaal waarbij AB Inbev haar befaamde Jupiler omdoopte tot Belgium. “Het waren de zwaarste discussies die ik ooit gevoerd heb, maar uiteindelijk zijn we er toch voor gegaan. Sommigen hadden schrik dat de politiek er zou opspringen, maar in het kader van sport krijgt de naam ‘Belgium’ toch een andere beleving”, vertelt hij.

Een ander groot evenement waar AB Inbev volop op inzet is het muziekfestival Tomorrowland. “Jongvolwassenen zijn op zoek naar Instagram-momenten die ze kunnen delen. Dan heb je een mooi decor nodig en het festival is daar uitermate geschikt voor. We hebben verschillende merken verbonden aan de podia, zodat we op iedere foto staan die de bezoekers van het evenement delen. Dat is earned media die zich via sociale media verspreidt”, legt Velkeniers uit.

Als het dan toch over de sociale media gaat, meent de topman dat bier het originele sociale netwerk is. “Facebook was op dat vlak niet de eerste. Oude vrienden gaan eerder ‘een pint drinken’ en daar zetten we in onze campagnes ook op in: mensen samenbrengen. Aan dat verhaal hebben we consistent gebouwd”, besluit de topman. 

Velkeniers 2
(Ex-)brouwers weten waarom! Vlnr. Rudi Smeets, Cindy Gerets, Fons Martens, Jean-Jacques Velkeniers, voorzitter Voka – KvK Limburg Francis Wanten, Jeroen Luys en Bea Princen.

Foto's

Powered by flickr embed.