Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Aalsterse hotels standby om ziekenhuiscapaciteit uit te breiden
Aalsterse hotels standby om ziekenhuiscapaciteit uit te breiden
  • 25/03/2020

Aalsterse hotels standby om ziekenhuiscapaciteit uit te breiden

De Stad Aalst bereidt zich al van bij de start van de coronacrisis voor om oplossingen te voorzien als de capaciteit van de ziekenhuizen onvoldoende blijkt. Eén van de initiatieven van de dienst noodplanning was contact leggen met vier hotels in Aalst: Keizershof Hotel, Royal Astrid, Tower Aalst en Ibis Aalst. Ze zijn allen bereid om hun steentje bij te dragen.

“De mensen van de crisiscel zijn alle informatie aan het bundelen en de evolutie aan het opvolgen”, vertelt zaakvoerder Jan De Clercq van Keizershof Hotel. “Ze kwamen langs om een inventaris te maken van de capaciteit van onze hotels, maar ook andere faciliteiten, zoals de toegangsmogelijkheden, liften, bereikbaarheid met rolstoelen en bedden. Uiteraard is een hotel niet voorzien om bedden met de lift te verplaatsen.”

Er worden verschillende pistes onderzocht voor het geval dat de capaciteit van de Aalsterse en omringende ziekenhuizen ontoereikend is. “Coronapatiënten verwachten we in elk geval niet in ons hotel”, aldus De Clercq. “Eén piste is dat we mensen opvangen die het ziekenhuis moeten verlaten maar bepaalde nazorg nodig hebben die ze thuis niet kunnen krijgen. Een andere piste is dat hier mensen terechtkomen die via spoed opgenomen worden voor zaken die niets met corona te maken hebben. Een derde mogelijkheid is dat we hier artsen en verplegend personeel de rust bieden die ze broodnodig hebben. Bijvoorbeeld mensen die ’s nachts werken en overdag jonge kinderen thuis hebben, of artsen die ver van hier wonen.”

De meeste personeelsleden van Keizershof Hotel staan momenteel op tijdelijke werkloosheid, en dat zal waarschijnlijk ook zo blijven. “We kunnen mensen oproepen, maar dat is niet zo evident. Denk bijvoorbeeld aan schoonmaak en het wassen van lakens: voor ziekenhuiskamers gelden heel andere eisen dan voor hotelkamers. Ons personeel is hier niet voor opgeleid. Mijn mensen zijn het ook niet gewend om met patiënten om te gaan. We laten het aan de stadsdiensten over om te bekijken hoe ze dit organiseren.”  

Tekst Marijke Van Gysegem

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
GutzandGlory
G4S
Soundfield
Jobat