Skip to main content
  • Nieuws
  • 50 ondernemingen promoten technisch talent op 100 m² spandoeken

50 ondernemingen promoten technisch talent op 100 m² spandoeken

  • 28/11/2018

Confederatie Bouw Limburg en Voka – KvK Limburg starten een spandoekcampagne om technisch talent te promoten. Bij bouwonderneming Grizaco werd de eerste spandoek opgehangen. Er zullen 50 spandoeken van 2 op 1 meter verschijnen bij evenveel Limburgse bedrijven, goed voor 100 m² aan techniekpromotie. “Jong talent naar onze STEM-opleidingen loodsen is een gedeelde verantwoordelijkheid”, zeggen Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg, en Chris Slaets, directeur van Confederatie Bouw Limburg.

50 ondernemingen promoten technisch talent op 100 m² spandoeken

Bekijk hier het nieuwsitem van TV Limburg

De krapte op de arbeidsmarkt raakt zowat alle ondernemingen, maar technische profielen zijn al langer een knelpunt voor de Limburgse bedrijven. Daarom zetten Confederatie Bouw Limburg en Voka – KvK Limburg een nieuwe campagne op poten om de kansen van technisch talent te benadrukken. Vijftig Limburgse ondernemingen zullen buiten een spandoek ophangen met het opschrift “Wij bouwen mee aan het technisch talent van morgen!”.

De eerste spandoek hangt dus op bij bouwonderneming Grizaco. Actief in asfaltproductie en -plaatsing. “Wij werken met 60 medewerkers, maar voelen duidelijk dat het vinden van technisch geschoolde talenten niet eenvoudig is. Als je die kan vinden op onze arbeidsmarkt, betekent dat ook groeien”, zegt CEO Erik Keijers.

Jong talent vinden

Waar er in 2007 nog 9.820 TSO- en BSO-leerlingen actief waren in ‘harde’ richtingen rond wetenschap en techniek, waren dat er in 2017 nog maar 8.046. Hoewel er sowieso een algemene daling is in het aantal Limburgse studenten, is deze daling procentueel groter.

Chris Slaets: “Om het tekort aan arbeidskrachten weg te werken, is er een mentaliteitsswitch nodig in het onderwijs. Duaal leren moet daarbij de prioriteit zijn, maar dat onderwijsstelsel raakt heel moeilijk ingeburgerd in ons land. Deze campagne draagt zijn steentje bij om daar verandering in te brengen.

Johann Leten beaamt dat. “De actie kadert in ons SALVO, Strategisch Actieplan Limburg tot de Vierde Orde. Wij zijn blij dat de Arbeidsdeal van de federale regering wordt uitgevoerd, hoewel we hier en daar op onze honger blijven zitten. Je kan weliswaar niet stil blijven zitten. We moeten ook zelf onze handen vuil maken om de match tussen onderwijs en werkveld succesvol te maken. Deze spandoeken dragen daar toe bij.”

FIRST LEGO League

De spandoekactie is niet het eerste wapenfeit van Voka – KvK Limburg en Confederatie Bouw Limburg om de STEM-opleidingen te promoten bij jongeren. Dat doen ze vandaag al met de organisatie van de FIRST LEGO League, een Lego-robot-wedstrijd voor jongeren tussen 11 en 14 jaar. Vrijdag komen maar liefst 750 Limburgse leerlingen samen voor de grote finale in de sporthal van Hogeschool PXL. 

De deelnemende bedrijven:

Aarixa Alro
AMS Belgium APK
ASAP.be Bensar (Spaas)
BKM Cats & Dogs
Chapo CKS
Constructiv Confederatie Bouw Limburg
Cooltech De Witte & Co
Driesen Ebema
Europower Generators Flanders Make
Fluentis  Grizaco
Groep Jam Heraeus Electro-Nite International
Impact Imtech Belgium
Infrax Jong CBL
Limeparts Loomans Plastics
LRM Mathieu Gijbels
Multimedi Nelissen Steenfabrieken
Ondernemersclub @hoc Pami
Prefamac Chocolate Machines P&V Electrotechniek
Punch Powertrain Rato Education
Reynders Rezinal
Ridge Tool Europe SD Workx
SKF Logistics Services Belgium SWM
TRIXXO Vandersanden Steenfabrieken
Voka-Kamer van Koophandel Limburg VOS Technics
Willemen Yontec

 

Contactpersoon

Kristof Thijs

Coördinator Onderwijs

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo