Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • 3 tips om een merk te zijn als je gesloten bent
  • 07/04/2020

3 tips om een merk te zijn als je gesloten bent

Elke dinsdag en donderdag geeft Gutzandglory, onze communicatiepartner, strategische en bruikbare tips om uw onderneming te ondersteunen in tijden van corona.

Zowel externe als interne communicatie ondervinden grote impact in coronaperiode en de nood eraan is des te groter. Laat je vooral niet lijden door wat anderen doen, maar laat je leiden door je gezond verstand. Blijf vooral trouw aan wie je bent als bedrijf of als ondernemer. Een moeilijke tijd, maar een tijd om gedreven door waarde, waarde te geven.

In deze bijdrage proberen we elke dag wat inzicht en advies te delen over communicatie, en over hoe je met communicatie betekenisvol kan zijn voor anderen: je klanten, je medewerkers, je partners, je doelgroep.

Veel ondernemers moesten de afgelopen weken hun zaak noodgedwongen sluiten. Maar het is niet omdat je er fysiek niet bent, dat je er niet meer bent.

Waardevolle merken worden gemist. Als je je klantenrelaties wil behouden, is het ontzettend belangrijk om top of mind te blijven. Dat doe je best vanuit waardevolle content, in een harmonieuze cirkel: door iets waardevol aan te bieden, zal je ook belangrijker voor hen zijn. Enkele tips om dat te doen, vind je hieronder. 


Tip 1Gun een blik achter de schermen
Je klanten zien niet alles wat in je onderneming gebeurt. Dit is het moment om te tonen welke processen er allemaal schuilgaan achter het eindresultaat dat zij in handen krijgen. Geef vooral ook voldoende aandacht aan je werknemers. Stel bijvoorbeeld elke dag 1 werknemer voor via een social post. Geef een forum aan je leveranciers. Breng elke dag een filmpje over een facet van je productieproces. Deel het verhaal van je opstart. Ongezouten en ongefilterde menselijke verhalen. Zo’n content geeft een gezicht aan je bedrijf, en maakt het persoonlijker.


Tip 2: Deel je expertise
Deze dagen hebben al je klanten 1 ding gemeen: ze zitten allemaal thuis. En daar valt niet altijd even veel te doen. Nu is hét moment om je expertise te delen met je klanten. Heb je een koffiebar? Creëer dan online video’s die tonen hoe je de beste espresso maakt. Ben je IT-consultant? Schrijf blogposts over de stappen in je probleemanalyse. Door jouw kennis te delen met je klanten, besteden zij hun tijd nuttig.


Tip 3Verras en inspireer
Deze onzekere periode is al serieus genoeg, dus laten we niet vergeten het ook wat luchtig te houden. Je kan je klanten bijvoorbeeld een postkaartje sturen. Laat ze weten dat je aan hen denkt en de dagen aftelt tot je hen weer ziet. Heb je een webshop? Doe dan iets extra voor je klanten die verjaren tijdens de lockdown. Nodig je leveranciers of de werknemers waar je anders niet mee vergadert uit voor een videogesprek; misschien deed je dat nog nooit eerder. Let wel op dat je ook bij luchtige content trouw blijft aan de bestaansreden van je bedrijf.

Wolf Gutz    Wolfgang Florizoone

    Managing Director Gutzandglory

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat