Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • 3 nieuwe consumententrends die tijdens COVID-19 opduiken
3 nieuwe consumententrends die tijdens COVID-19 opduiken
  • 08/06/2020

3 nieuwe consumententrends die tijdens COVID-19 opduiken

Gutzandglory, onze communicatiepartner, geeft strategische en bruikbare tips om uw onderneming te ondersteunen in tijden van corona.

Zowel externe als interne communicatie ondervinden grote impact in coronaperiode en de nood eraan is des te groter. Laat je vooral niet lijden door wat anderen doen, maar laat je leiden door je gezond verstand. Blijf vooral trouw aan wie je bent als bedrijf of als ondernemer. Een moeilijke tijd, maar een tijd om gedreven door waarde, waarde te geven.

In deze bijdrage proberen we elke dag wat inzicht en advies te delen over communicatie, en over hoe je met communicatie betekenisvol kan zijn voor anderen: je klanten, je medewerkers, je partners, je doelgroep.

Als bedrijf heb je natuurlijk klanten nodig om te overleven. Maar hoe je ze best benadert en servicet, is de afgelopen weken drastisch veranderd. Wij bundelenden de meest opvallende trends en geven enkele voorbeelden van hoe merken er succesvol op inspelen.


1. DIY-revival

Mensen hebben nog altijd de neiging om thuis te blijven. Ook wanneer de maatregelen versoepeld worden. De angst om besmet te worden met het coronavirus is nog steeds groot. De tijd die ze normaal spenderen om op café te gaan, uitgebreid te gaan shoppen of een activiteit met vrienden te doen, vullen consumenten vandaag helemaal anders in. Op een nuttige manier.

Velen leren een nieuwe taal, starten met een nieuwe hobby of starten zelfs met de meest ambitieuze DIY-projecten. En als we van één iets zeker kunnen zijn, is het wel dat iedereen zijn toevlucht zoekt tot het internet wanneer ze informatie nodig hebben over hoe ze iets moeten aanpakken. Ook al heb je geen doe-het-zelf-zaak, creëer nuttige content waar je (potentiële) klanten thuis mee aan de slag kunnen. Van een materiaalchecklist voor het bouwen van een schommel, tot een stappenplan voor zelf speelgoed maken. Etaleer jezelf als een bedrijf dat behulpzaam is en de beste informatiebron is binnen jouw vakgebied.

Een internationaal bedrijf dat op deze DIY-trend inspeelt is Google. De techgigant ontwikkelde namelijk een app waarmee het gebruikers de basis van coderen aanleert via spelletjes. Slim gezien, want:
- Mensen zitten vaak op hun smartphone.
- Coderen is een nieuwe skill die in deze tijden nog relevanter is geworden.

2. Digitale technologie is een blijver

De groei en het gebruik van digitale technologie zijn altijd fel besproken onderwerpen geweest. Na de afgelopen weken kunnen we wel stellen dat digitaal door zo goed als iedereen stevig omarmd is. Zeker door de consument. Aan jouw onderneming om niet achter te blijven. Bedrijven moeten zichzelf constant pushen om digitale technologie op een efficiënte manier in te zetten, zodat ze aansluiting vinden bij het veranderde gedrag van de consument.

Steeds meer merken zetten bijvoorbeeld in op virtual reality, augmented reality en mixed reality. Dat zijn grote woorden die vaak te snel worden gebruikt, maar het zijn échte trends die heel wat beïnvloeden. Veel consumenten hebben namelijk hun focus verplaatst van het product naar de ervaring die ze hebben tijdens het shoppen. Dat laatste vormt trouwens voor klanten steeds vaker een reden om een bepaald merk de voorkeur te geven. Denk maar aan de configuratortool van een automerk of de kleurkiezer van je verf. Een ondermening die deze nieuwe technologieën heel slim inzet, is rooOomy. Dit bedrijf biedt de mogelijkheid om een ruimte virtueel in te richten en om vastgoedbezoeken in 3D te organiseren. Ontzettend handig in tijden waarop social distancing de norm is.

Daarnaast is het ook noodzakelijk om als bedrijf in te spelen op e-commerce. Uit een onderzoek van het Amerikaans technologie- en mediabedrijf Morning Consult blijkt dat maar liefst 24% van de Amerikanen zeker 6 maanden zou wachten met een bezoek aan shoppingcentra, te tellen vanaf de heropening van de winkels. Aan jouw onderneming om online shoppen dus zo aangenaam en efficiënt mogelijk te maken. Hoe je dat doet, lees je in een van onze vorige bijdrages.


3. Direct to Consumer wint aan populariteit

Een vorm van e-commerce is D2C, Direct to Consumer. Deze marketingvorm houdt in dat een bedrijf zijn product of dienst rechtstreeks aan de consument verkoopt. Door een meer persoonlijke aanpak creëren merken die op D2C inspelen vaak een sterke band met hun klant, waardoor ze ook een beter inzicht krijgen in wat die klant relevant vindt.

Vroeger speelden vooral kleinere, startende ondernemingen in op D2C. Omdat zij het moeten opnemen tegen grotere concurrenten, hielp de D2C-aanpak hen om zich te onderscheiden van die merken, om klanten een ervaring te bieden die ze niet kennen. Tegenwoordig trekken ook grote, bekende ondernemingen meer en meer de D2C-kaart. Heineken is er een van. Met zijn Beerwulf startup levert het merk bier van grote brouwerijen rechtstreeks tot aan de voordeur van de consument. 
 

    Wolf GutzWolfgang Florizoone

    Managing Director Gutzandglory

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat