Skip to main content
  • Nieuws
  • 28 bedrijven en 60 vluchtelingen op Talentenmarkt in Red Star Line

28 bedrijven en 60 vluchtelingen op Talentenmarkt in Red Star Line

  • 15/10/2018

Telenet, Umicore, Engie, Esas, Iris Group,… bijna 30 grote en minder grote bedrijven verzamelden vanochtend in het Antwerpse Red Star Line museum om werkzoekende asielzoekers en erkende vluchtelingen te ontmoeten. Daarmee was de eerste editie van ‘Grenzeloos talent’,  een organisatie van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland in samenwerking met Fedasil een onverhoopt succes. 

foto

Migratie was de voorbije weken een van de grote campagnethema’s van de lokale verkiezingen. ‘In dit gepolariseerde debat nemen wij als Kamer geen standpunt in. Maar intussen weten we uit ervaring dat er opportuniteiten liggen voor bedrijven die bereid zijn om naar die groep van nieuwkomers te kijken, om hun knelpuntvacatures in te vullen. Alleen vraagt dat natuurlijk wat investering qua opleiding en begeleiding. Daarom hebben we dit event bewust geen jobbeurs maar een talentenmarkt genoemd‘, legt Pieter Leuridan projectcoördinator Arbeidsmarkt bij de Antwerps-Wase Kamer van Koophandel uit.  ‘Het was een idee waar ook de mensen van het Red Star Line vanaf dag één warm voor liepen. ‘Grenzeloos talent’ sluit perfect aan bij het verhaal dat het museum vertelt over de 19de eeuwse landverhuizers. De locatie was dus niet toevallig gekozen.’ 

Van de 60 aanwezige kandidaten op ‘Grenzeloos talent’ waren er vooraf al een 40-tal gescreend op taal, kennis en vaardigheden. Pieter Leuridan: ‘Buitenlandse diploma’s worden in ons land vaak niet erkend. En voor iemand uit Eritrea of Afghanistan is het erg moeilijk om zijn of haar werkervaring te bewijzen. Daarom hebben we vooraf een online tool gemaakt waarop bedrijven kunnen omschrijven welk soort profielen ze zoeken. Op basis daarvan zijn arbeidsbemiddelaars zoals Risesmart of SBS Skillbuilders dan heel gericht op zoek gegaan naar geschikte kandidaten. Competentiegericht matchen, heet dat. Die aanpak heeft ervoor gezorgd dat bijna alle bedrijven op deze talentenmarkt, kandidaten hebben uitgenodigd voor een tweede gesprek.’

Daarnaast zijn er ook kandidaten die niet geregistreerd waren, spontaan op het event afgekomen. ‘De voorbije weken was er in de media al behoorlijk wat te doen over het event. Een aantal van de kandidaten hadden krantenknipsels bij of waren getipt door een vriend of een buur die het gelezen had. Een bewijs van hoe gemotiveerd die mensen zijn. Taal is dan vaak de belangrijkste barrière. Maar als ze een duidelijke motivatie tonen om aan hun Nederlands te werken, merken we dat steeds meer bedrijven bereid zijn om daar een stuk in mee te gaan.’
 

Contactpersoon

Pieter Leuridan

communicatiemanager

Welt white paper
Gosselin
CapitalAtWork
Customer Collective
Deloitte
De Ridder
facilicom
GSJ Advocaten
Logo Mensura
Proximus
Recrewtment
SD  Worx
Tormans