Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • 2021. Insteek 7/9: HR-beleid, (nog meer) gericht op de ha van human
  • 14/01/2021

2021. Insteek 7/9: HR-beleid, (nog meer) gericht op de ha van human

Vaste prik in de toekomst? Zeker 

foto

Covid schudt onze economie en veel bedrijven flink door elkaar. Op organisatorisch vlak, ongetwijfeld, maar ook op het niveau van de individuele medewerker die al maandenlang in een emotionele roetsjbaan zit. Je zal tijdens corona maar in een nieuwe job gestapt zijn… Onboarding in tijden van COVID, het is eens wat anders…
HR-dienstenbedrijven draaien al maanden in overdrive. Klanten gaan massaal op zoek naar corona-advies en zorgen voor barstensvolle mailboxen; ondertussen worden speciale coronateams bemand en brengt men FAQ’s zo scherp mogelijk in kaart voor een snelle ‘eerstelijnshulp’. 

Annelies Rottiers is strategisch adviseur kmo bij HR-dienstengroep SD Worx. Ze merkt dat een bedrijfscultuur in crisistijd nog duidelijker zichtbaar wordt. Open en transparant communiceren, autonomie en zelforganisatie verlenen aan medewerkers, opgedeelde teams blijven motiveren, inspanningen vragen om die extra mile te gaan: het is van elke dag in COVID-tijd. “Bedrijven die het goed aanpakken leveren grote inspanningen om de leiderschapsstijl aan te passen aan de omstandigheden en het individu – nog meer dan voorheen – centraal te stellen.” Van werknemers wordt een grote flexibiliteit verwacht maar ook het HR-beleid van bedrijven zelf moet zich adaptief en wendbaar tonen.

De opvallendste trendbreuk is wellicht de grote toename van telewerk (zie ook insteek 1), een werkwijze die vóór corona maar weinig ingeburgerd was in kmo’s. Grote ondernemingen hadden de techniciteit om thuiswerk mogelijk te maken vaak al langer in huis. Toch is telewerk misschien niet de ‘duurzaamste’ shift in de organisatie en werking van bedrijven. “100% thuiswerk zal zeker geen blijver zijn”, voorspelt Annelies. Wat wel corona zal overleven is de (verhoogde aandacht voor een) gewijzigde cultuur van slim samenwerken en de bekommernis voor de emotionele weerbaarheid van de werknemer.

Lees verder onder de foto
foto
Annelies Rottiers, strategisch adviseur kmo bij SD Worx

 

De nieuwe ‘werkplek van de toekomst’ wordt dus niet zonder meer het thuiskantoor maar een gemengde omgeving waarin fysieke ontmoetingen, digitale tools, formele en informele overlegsystemen gecombineerd worden. “Dat betekent niet teruggaan naar klassieke landschapsbureaus en evenmin een radicale afslanking van kantoren”, licht Annelies toe. “Uit onderzoek blijkt overigens dat kostenbesparing geen echte driver is voor bedrijven bij het opzetten van een nieuwe workspace.“

Wat wordt dan wel een ‘blijver’ eens corona uit de hoofden zal verdwenen zijn? Annelies Rottiers: “Aandacht voor de emotionele weerbaarheid en wendbaarheid van de medewerker zal ook na corona belangrijk(er) blijven in de HR-aanpak van onze bedrijven. De pandemie heeft een duidelijk economische impact gehad, maar ook een effect op het persoonlijke leven van iedereen, op de gezondheid, het privéleven en het evenwicht dat wij allemaal zoeken. Velen stelden zich in het begin van de crisis vragen bij de veiligheid van de werkomgeving. Anderen konden moeilijk om met de jojo-beweging van het werkvolume of vreesden zelfs voor hun job.”
Overigens is het ook voor de bedrijfsleiding een beetje fluiten in het donker: “Pas ik de maatregelen correct toe? Hoe houd ik de geïsoleerde medewerker betrokken? Wat met de besmette collega’s?” Corona verhoogt de mentale druk op zowat iedereen in het bedrijf.

Nu de donkere weken van het jaar er zijn en de connectie met bedrijf en collega’s beperkt blijft, kan dit voor sommige werknemers mentaal moeilijk liggen. Andere persoonlijkheden gaan hier dan weer spelenderwijs mee om. “Voor de werkgever geen makkelijke klus om te sturen. Hij wil een match tot stand brengen tussen de doelstellingen van het bedrijf en de verwachtingen van de medewerker die in ongewone omstandigheden opereert. Daarom is het waardevol om formele contactmomenten te voorzien en daarnaast ook informeel af te toetsen hoe de medewerkers zich voelen”, duidt Annelies.

Volgens Annelies is het menselijk kapitaal in onze bedrijven nog nooit zo belangrijk geweest om een crisis door te komen. De balans tussen werkvloer en thuisomgeving is gewijzigd, de werkinvulling in vele gevallen ook. “Bedrijven moeten inzetten op het individu, in termen van flexibiliteit, verloning, jobcrafting. Het zijn mensen die de crisis zullen bezweren, niet de werkplekken, structuren of processen.” 

Benieuwd naar andere insteken? 
Ontdek ze allemaal op onze overzichtspagina.

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat