Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • 2021. Insteek 3/9: Meer internetverkoop naar b2c, ook in de b2b-sector
  • 08/01/2021

2021. Insteek 3/9: Meer internetverkoop naar b2c, ook in de b2b-sector

Vaste prik in de toekomst? Zeker

foto

Door de coronapandemie moesten fysieke winkels een aantal weken de deuren sluiten. Consumenten schakelden in groten getale over naar onlineshoppen en kochten hun spullen digitaal. De grote webwinkels zagen de kassa rinkelen maar ook lokale handelaars en ondernemers in de b2b-sector sprongen op de kar en knutselden een webshop ineen. 

Uit recent onderzoek van de Universiteit Antwerpen blijkt dat 1 op 2 Vlaamse handelaars die voor de lockdown nog niet online verkochten, nu wel een webshop hebben. Bovendien halen ze zelfs 20% van hun omzet uit dat kanaal. “De webshop heeft zonder meer ons jaar gered”, stelt Bruno Stas, zaakvoerder van Eskimo uit Melle, producent en groothandel in ondergoed en nachtgoed. “Tot eind 2019 hadden we een eigen, fysieke winkel in de Langemunt in Gent. Die draaide niet zoals we wilden en we besloten ermee te stoppen. Meteen erna lanceerden we onze webshop. In onze eerste maand verwerkten we 200 bestellingen. Exact een jaar later zitten we voor diezelfde maand aan 3.000, een enorme vooruitgang.”

Het succes van de online verkoop is volgens Bruno te danken aan enkele factoren. “Nachtgoed en ondergoed bieden comfort en laat dat net hetgeen zijn wat mensen willen tijdens een lockdown. Bovendien doe je zo’n aankoop meestal voor het hele gezin en ben je minder kieskeurig naar maten. Een pyjama die wat te groot zit, is niet fijn maar ook niet onoverkomelijk. We zien opmerkelijk weinig retours binnenkomen. Ook onze communicatiestrategie hebben we tot in de puntjes aangepakt. Op sociale media pakken we nu veel meer uit tijdens periodes waarin mensen veel cadeautjes kopen, zoals tussen Kerst en Nieuw.” 

Lees verder onder de foto
foto
Bruno Stas, zaakvoerder van Eskimo 

 

Ook na corona blijven inzetten op internetverkoop blijkt uit het onderzoek een absolute noodzaak voor de lokale economie. Als dat niet gebeurt, dreigen de bol.com’s en Zalando’s van deze wereld nog meer marktaandeel te veroveren. Ook bij Eskimo wordt dat een van de grote uitdagingen. “Op gebied van customer intimacy kunnen we een groot verschil maken. We zetten bewust een telefoonnummer op onze webshop waarop klanten met al hun vragen terecht kunnen. Het symboliseert ook voor een stuk de waarden van ons bedrijf: dicht staan bij onze klant. We mogen dan wel geen eigen winkel meer hebben, de operationele kosten die we daardoor uitsparen, spelen alleen maar in het financiële voordeel van onze consument.”

Volgend jaar wil Bruno met Eskimo 25% van de omzet genereren uit online verkoop. “We willen doorgaan op ons elan en verder groeien op dat vlak. Technisch en logistiek gezien zullen we onze voorbereidingen moeten treffen maar daar zijn we klaar voor.” Toch ziet Bruno ook nog een belangrijke rol weggelegd voor fysieke winkels. “Een geïntegreerde multichannel-aanpak is volgens mij de beste. Onze producten leveren aan onze retailers is cruciaal voor ons voortbestaan, maar we zullen ook sneller moeten reageren op de wensen van onze klanten.”

Ook bij Roltex in Aalst hebben ze dat goed begrepen. De Europese marktleider in de productie van professionele dienbladen levert onder meer aan de zorgsector en de horeca maar evengoed aan museumshops. In volle coronatijd startte het bedrijf met OneTwoTray, een b2c-webshop waar je een gepersonaliseerd dienblad kan ontwerpen en bestellen. “Sinds de lancering zien we hier dagelijks leuke plateaus passeren. Van kindertekeningen tot foto’s van huisdieren, het is allemaal mogelijk via enkele klikken”, zegt Ellen Huylebroeck, HR-verantwoordelijke, die samen met marketingmanager Sofie Daeleman de webshop vorm gaf. “Tegenwoordig willen consumenten graag iets persoonlijks en dit is de ideale gelegenheid om creatief aan de slag te gaan. We leggen ook sterk de focus op duurzaamheid door met ecologische grondstoffen te werken. Het is iets dat consumenten appreciëren en het geeft misschien dat extra duwtje naar lokaal winkelen.”

foto
Een gepersonaliseerd dienblad van Roltex dat je via de webshop zelf kan ontwerpen en bestellen

 

Benieuwd naar andere insteken? 
Ontdek ze allemaal op onze overzichtspagina.

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat