Skip to main content
  • Nieuws
  • 11 Limburgse creatievelingen leren merk bepalen

11 Limburgse creatievelingen leren merk bepalen

  • 09/03/2017

Voka – Kamer van Koophandel Limburg gaf op maandag 6 maart 2017 de aftrap van CreativeXchange 2.0, een intensief begeleidings- en ondersteuningstraject voor Limburgse ondernemers uit creatieve sectoren. Tijdens de eerste sessie nam gastspreker Carlo Vuijlsteke, senior project manager bij FlandersDC, 11 creatievelingen mee op sleeptouw en werden hun ideeën onder de loep genomen.

De provincie Limburg telt heel wat ondernemers (in spe) in verschillende creatieve sectoren: mode, productontwikkeling, interieurarchitectuur, webdesign, communicatie enzovoort. Voka – Kamer van Koophandel wil de ondernemers in die sectoren beter ondersteunen in hun zoektocht naar de balans tussen creativiteit en ondernemerschap, met meer professionalisering tot gevolg. Daarom lanceerde het CreativeXchange2.0. Dat bestaat uit twee trajecten van vier interactieve workshops onder de noemers “Bepaal je merk” (start 6/3) en “Bescherm en lanceer je merk” (start 8/5), die de deelnemers losstaand of als geheel kunnen volgen.

Waardevol traject

Voor de eerste twee sessies werkt Voka – KvK Limburg samen met FlandersDC. de Vlaamse organisatie voor ondernemingscreativiteit. “We willen zowel startende als meer ervaren ondernemers een waardevol traject aanbieden, omdat het niet gemakkelijk is om een plaats te veroveren in de markt en hierbij de balans tussen ondernemerschap en creativiteit te bewaken”, aldus Joeri Stoop, coördinator Starterswerking Limburg bij Voka – KvK Limburg. 

 

In de eerste sessie werd vooral dieper ingegaan op de profilering van de ondernemer, de bouwstenen van een langetermijnvisie en het ondernemingsmodel, vertrekkend van het Golden Circle-model van Simon Sinek. “Je merk kunnen plaatsen op de creatieve markt is een tijdrovende en intensieve arbeid. Daarom is het belangrijk dat je enkele waarden en zeker de waarom-vraag goed in je opneemt en hiervoor een doeltreffend antwoord formuleert. Zo definieer je je eigen identiteit ten opzichte van je concullega’s”, klonk het tijdens de sessie.

 

Wat is CreativeXchange 2.0?

Creativiteit en ondernemerschap gaan niet altijd hand in hand. Voka - Kamer van Koophandel Limburg gelooft in het economische potentieel van de creatieve sectoren en wil het ondernemerschap mee helpen ondersteunen. Met CreativeXchange 2.0 wil het de creatieve ondernemers (in spe) stimuleren en begeleiden naar professioneler management. Dit gebeurt aan de hand van twee opleidings-, begeleidings- en netwerktrajecten waar (pre)starters inspiratie en concrete ervaring opdoen om de volgende stap te zetten in de opstart of groei van hun bedrijf. Ondernemers en experts delen hun ervaringen en helpen met concrete vragen over bedrijfsvoering, strategie, groeimodellen, financiering, vermarkten van hun product/diensten enzovoort. Praktijkgerichte kennisopbouw, netwerking en ervaringsuitwisseling staan centraal.

 

Meer informatie:

Website: www.voka.be/limburg/diensten/creativexchange-20/

Facebook: www.facebook.com/creativeXchange2.0/

Linkedin: www.linkedin.com/showcase/11036855

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo