Skip to main content
  • Nieuws
  • “1 op 4 Limburgse bedrijven overleeft nieuwe lockdown niet”

“1 op 4 Limburgse bedrijven overleeft nieuwe lockdown niet”

  • 13/05/2020

Komt het tot een nieuwe lockdown zoals die van de voorbije weken, dan overleeft 1 op de 4 Limburgse bedrijven dat niet. Zo blijkt uit een nieuwe enquête van Voka – Kamer van Koophandel Limburg. “Het is van groot belang dat iedereen de nodige veiligheidsmaatregelen blijft volgen”, zegt gedelegeerd bestuurder Johann Leten. “Komt het toch tot een tweede golf van besmettingen, dan moeten we die slim en gericht aanpakken, met de focus op testing en tracing. Wij moeten in dat geval het virus lam leggen en niet de economie en onze bedrijven.”

  • 1/4 van de Limburgse bedrijven overleeft 2e lockdown niet
  • 55% van de Limburgse ondernemingen steunt brede lockdown
  • 2/3 van de Limburgse ondernemingen houdt in zomer of najaar rekening met nieuwe lockdown

Exact twee maanden geleden ging een brede lockdown in om de verspreiding van het coronavirus af te remmen. De meerderheid van de Limburgse ondernemingen (55%) steunt die beslissing van de overheid, blijkt uit de nieuwe enquête. Een op drie Limburgse bedrijven kan zich niet vinden in de lockdown, wat begrijpelijk is want voor veel bedrijven heeft die (te) lang geduurd en voor een aantal sectoren (horeca, toerisme, luchtvaart, evenementen,…) blijft die nog steeds gelden.

“Bedrijven volgen de veiligheidsmaatregelen nauwgezet op, met telewerk, social distancing en door beschermingsmateriaal te voorzien zoals tussenwanden of handschoenen en mondmaskers voor de medewerkers”, stelt Johann Leten vast. “Iedereen wil een heropflakkering van de epidemie vermijden, want dat zou bijzonder negatieve gevolgen hebben.”

jjll
“Komt het toch tot een tweede golf van besmettingen, dan moeten we die slim en gericht aanpakken, met de focus op testing en tracing."


Structurele schade dreigt

In de nieuwe Voka-enquête zegt een kwart (25 procent) van de bevraagde bedrijven dat een nieuwe lockdown voor hen de doodsteek zou betekenen. Twee op drie van de Limburgse ondernemingen (64 procent) houdt in de zomer of het najaar toch rekening met een nieuwe lockdown van de economie, in Vlaanderen is dat 51% van de bedrijven.

“Onze provincie werd hard getroffen en dat vertaalt zich ook in de houding van onze ondernemingen."


“Onze provincie werd hard getroffen en dat vertaalt zich ook in de houding van onze ondernemingen. Zij zetten zich nog meer schrap dan de rest van Vlaanderen. Een tweede lockdown zou overigens catastrofaal zijn”, waarschuwt Johann Leten.

“Bedrijven gebruiken nu al hun buffers op. En de faillissementen en ontslagen van de eerste golf moeten nog komen. De Nationale Bank raamt nu al 180.000 ontslagen bij werknemers en 70.000 faillissementen bij zelfstandigen. Bij een tweede golf wordt het nog dramatischer, met ontslagen, uitstel van investeringen, grote onzekerheid en de vraag of de overheid nog meer steunmaatregelen zal voorzien.”

Slimme en gerichte aanpak nodig

Bij een tweede golf moeten we het slimmer en gerichter aanpakken. “Een ruime lockdown of isolatiestrategie zoals die van de voorbije weken waren logisch bij gebrek aan testen, maar momenteel niet meer”, zegt Johann Leten. 

“Experts wijzen erop dat we inmiddels over tools beschikken die we voordien niet hadden. Die moeten we volop inzetten zodat wie gezond is, kan gaan werken en de economie kan doen draaien. We moeten daarbij de switch maken van een isolatiefocus naar een testing- en tracingfocus, zodat isolatie meer adequaat wordt ingezet en beperkt wordt tot besmette personen, personen met symptomen of met een heel hoog risico. Isolatie heeft immers een grote impact. Voor bedrijven bemoeilijkt het de heropstart, maar ook voor de gezinnen in kwestie is isolatie een hele opdoffer, zowel sociaal als mentaal.”

Ook zonder symptomen testen

Cruciaal is om bij een besmettingshaard de contacten te testen die nog geen symptomen vertonen. Op die manier voorkomen we dat zij op de werkvloer of elders de besmetting doorgeven. Johann Leten: “Ook ons land heeft nu de testingcapaciteit, en kan die nog vrij vlot uitbreiden via onder meer de industrie en ziekenhuislabo’s. Velen zijn vragende partij om deze rol bijkomend op te nemen.”

Contactpersonen

Kenneth Stulens

Adviseur Duurzaam Ondernemen

Jeroen Verbeeck

Coördinator pers & communicatie

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo