Skip to main content
OU

Innovatie

Innovatie als strategie om de concurrentie voor te blijven. 

Doelgroep

Je wilt weten hoe je succesvol kan blijven op lange termijn? Betekent innovatief zijn voor jou processen efficiënter maken of zal je op zoek moeten naar nieuwe kanalen of markten? Welke nieuwe diensten en producten zal je moeten ontwikkelen om de concurrentiepositie van jouw organisatie te versterken? Welke vormen van samenwerking zijn dan de beste oplossing voor jouw bedrijf? Hoe kan je het business model van jouw organisatie het beste aanpassen of vernieuwen?

Programma

We vertrekken in deze cluster van de huidige situatie. Wat is je corebusiness vandaag en waar wil je over 10 jaar staan. Producten kan je kopiëren, maar het zijn de businessmodellen die op termijn het concurrentieel verschil zullen maken.
Het onderscheid leren maken tussen core en niet-core. Probleemoplossend innoveren door problemen die de klant ervaart detecteren. Om de slaagkans van een innovatieproject te verhogen is de implementatie en het creëren en stimuleren van een innovatiecultuur van cruciaal belang.

Tijdens de sessies komen onderstaande thema’s uitgebreid aan bod:

  • Businessmodellen: We starten met het opstellen van je huidige businessmodel adv. het Business Model Canvas. Wat is je huidige Value Proposition en wat zijn je Key Activities waarmee je het verschil maakt? In totaal zoeken we een antwoord op 9 kernvragen die als bouwstenen dienen voor je Business Model Canvas.
  • Productinnovatie: Neem de tijd om na te denken over de producten en/of diensten die je aanbiedt. Heeft m'n bedrijf noot aan radicale of incrementele productinnovatie? Aan de hand van praktijkvoorbeelden stel je een eigen productinnovatie strategie op voor jouw bedrijf.
  • Business development: Binnen deze module leer je nieuwe markten te creëren door het toepassen van de Blue Ocean Strategie wat rechtstreeks bijdraagt tot extra groei van je bedrijf.
  • Klantgedreven innoveren: Test jouw oplossing in de markt aan de hand van een Minimum Viable Product. Zet deze feedback om in een Customer Journey om het pad van je klanten van a tot z in kaart te brengen.
  • Service innovatie: Meer en meer bedrijven bieden een innovatieve service aan als antwoord op de toenemende verwachtingen van hun klanten. Welke innovatieve service kan jouw bedrijf aanbieden om zo mee te liften op de 'as-a-service'-economie?
  • Cultuur: innoverend werken stimuleren: Leer hoe je het ontstaan van innovatieve ideeën in je eigen bedrijf kan stimuleren en geen enkel idee laat verloren gaan.
  • Pitch businesscase aan professionele jury: Zet de theorie om in de praktijk en pitch je innovatiestrategie voor een professionele jury!

Docent: Chris Delvaux
Voorzitter: Maarleen Budé 

Kick-off 11/02/2020 13u30 - 21u
Sessie 2 10/03/2020 17u30 - 22u
Sessie 3 31/03/2020 17u30 - 22u
Sessie 4 21/04/2020 17u30 - 22u
Sessie 5 05/05/2020 17u30 - 22u
Sessie 6 26/05/2020 17u30 - 22u

 

Ondernemersuniversiteit                 UHasselt                 Voka Limburg

Contactpersoon

Ellen Olislagers

Senior adviseur eigenaars-ondernemers

Wanneer

Prijs

Voka-leden:
€1.875,00 excl. BTW

Niet-leden:
€2.375,00 excl. BTW

KMO-portefeuille van toepassing

Extra info

Het is op dit moment niet mogelijk om te registreren voor deze activiteit.

Voorwaarden

100% van de deelname is verschuldigd als de annulering op minder dan 14 kalenderdagen voor de activiteit plaatsvindt. De annulering moet schriftelijk gebeuren (per e-mail). Een vervanger mag steeds jouw plaats innemen.

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Hulp nodig?

POM
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
Logo G4S
Logo JAM
Ethias
Trixxo