Skip to main content
  • ESF-oproep: duaal leren in hoger onderwijs en volwassenenonderwijs

ESF-oproep: duaal leren in hoger onderwijs en volwassenenonderwijs

Dit project werd mogelijk gemaakt met steun van ESF

combinatielogo ESF

 

Voka - Kamer van Koophandel Limburg lanceert een nieuw project in het kader van de ESF-oproep 451 Duaal leren in Hoger - Onderwijs en volwassenenonderwijs. Hiermee wil het trajecten van duaal leren mee kwalitatief vorm geven en zorgen voor een succesvolle implementatie door scholen en bedrijven.

Willen duale trajecten in het hoger onderwijs slagen, dan is het belangrijk om in de projecten de focus te leggen op drie zaken:

1.    Een kwalitatieve uitrol van het individuele traject van de student.
2.    Een duidelijke afstemming tussen onderwijs en bedrijfswereld waarin er één gemeenschappelijke taal wordt gesproken.
3.    Een logisch, eenvoudig en neutraal systeem van opvolging en evaluatie dat toelaat om eventueel tijdig het traject bij te sturen.
4.    Visie op duaal leren binnen de hogeschool en de bedrijven

Gemeenschappelijke taal

Alles vertrekt echter vanuit de visie en strategie op duaal leren die zich vertaalt in een gemeenschappelijke taal die onderwijs en bedrijfswereld met elkaar moeten hanteren. Hierin faciliteren wij met ons project de mogelijkheid om in kleine, praktisch ingerichte werkgroepen tot deze taal te komen.

Onze ervaring in het eerder ESF project “innovatie door adaptatie” leert ons dat deze formule werkt tussen secundaire scholen en bedrijven. Het biedt beide partijen immers de gelegenheid om uit hun eigen leefwereld te treden en deze van de andere te ontdekken. Dit leidt er vervolgens toe dat de kans op een goede uitrol van het individueel traject van de student groter is. Binnen dit project willen we uittesten of deze manier van werken ook werkt in een meer complexe en omvangrijke omgeving zoals een hogeschool.   

Werkgroepen

Heel concreet brengen we in vier provincies in verschillende werkgroepen de opleidingsverantwoordelijke van de hogeschool samen met de verantwoordelijken van de bedrijven. De werkgroep wordt gefaciliteerd door een medewerker van Voka die aan de hand van een stappenplan de deelnemers begeleidt om het duaal traject kwalitatief vorm te geven en te doorlopen. 

Na afloop van het project leveren we een gevalideerd stappenplan op dat door hogescholen en bedrijven gebruikt kan worden om duaal leren op een succesvolle manier te implementeren. Anderzijds formuleren we een aantal beleidsaanbevelingen om duaal leren in het Hoger Onderwijs verder succesvol te implementeren zowel binnen het hoger beroepsonderwijs (niveau 5) als binnen de professionele bacheloropleidingen (niveau 6). 

Meer info:

Debbie Goudriaan

Adviseur Onderwijs

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo