Skip to main content
  • Corona bij Dox: Terug naar ons DNA ‘Ontmoeten en verbinden’

Corona bij Dox: Terug naar ons DNA ‘Ontmoeten en verbinden’

Ons modellenatelier werd tamelijk snel stilgelegd, onze klantendienst loopt gewoon door, onze sales zijn aan de slag. Grote projecten worden geleverd in afwachting van installatie.

En dan na een aantal dagen, en een beetje brommen (we waren nu zo goed bezig!!), kwam er plots tijd voor het mooiste van de job ‘ondernemerschap’. Tijd om te kijken hoe we hier nu mee omgaan. Vanuit onze eigenheid, vanuit onze DNA…

dox

Als leider van ons zeer oude familiebedrijf, ik ben de 5de generatie Doxkes, we zijn bijna 200 jaar oud,  voelt voor mij deze periode niet aan als ‘het ergste’ wat er is…Wij hebben met ons bedrijf 2 wereldoorlogen doorgemaakt, en er zijn altijd zwaardere verhalen dan dit.. 

Maar we leven wel in een speciale realiteit momenteel een tijd met veel ‘angsten’ die van overal afkomen…goed dat we daar iets van kennen. Onze job is interieurconcepten uitwerken voor onderwijs, bedrijven , en particulieren. In onze missie staan de woorden creativiteit, vakkennis en passie. En alle drie die woorden zijn en blijven essentieel.. want wij gaan elke dag om met angst: omgaan met vernieuwing is omgaan met angsten..
En dat komt heel goed van pas…want Corona-tijd is een tijd van angsten, negatieve berichten, deze tijd is disruptief in alle richtingen..

Mogelijk komen vele vernieuwingen nu in een versnelling, het digitale werken , op afstand werken, of net niet…We ontdekken…onze ‘thuis’ op een andere manier... De ‘thuis’ op school, op het bedrijf, die we nu missen, de waarde van digitalisering als tool, maar ook meteen het bijzondere belang van de écht ontmoeting. Het ontmoeten van mensen, die mekaar inspireren, ontmoeten als interactie, en communicatie…Vele dingen gaan nu in overdrive (allemaal thuis gaan werken, alles online gaan bestellen?), maar wij zijn er van overtuigd dat dit een periode, een tijd zal in gang zetten van zoeken naar een nieuwe evenwicht

Dox heeft een duurzame DNA, wij kunnen alleen projecten uitwerken die echt lange termijn meegaan. We ontwerpen meubelen vanuit die kwaliteitsvisie, en zijn ooit uitgelachen dat we ‘te degelijk’ waren. In onze koppigheid zijn we zo gebleven. 

Van daaruit hebben we duurzame partnerships opgebouwd en werken we nu zelfs met circulaire concepten. Het één kan alleen als het andere aanwezig is.

Deze ramp die zo zwaar weegt in alle richtingen is het pijnlijke bewijs dat duurzaamheid niet alleen een collectieve plicht is, maar dat de natuur zal blijven drukken tot het ook een collectieve evidentie is, mét resultaten…In onze ogen zijn bedrijven in staat om samen een deel van de oplossing te zijn.

Duurzaamheid, in al zijn factoren (milieu, mens, evenwicht N-Z, ..) is enorme een kans voor bedrijven die verantwoordelijk, gedreven en met passie met hun vak omgaan. Bedrijven met een duurzaam DNA, zoals wij, hebben sleutels om verder aan de toekomst te bouwen. Zie dit niet als een arrogante bewering, maar als een rustige vaststelling, in een periode waarin er toevallig veel stilte is om daar over na te denken…

Persoonlijk zie ik het als taak om als bedrijfsleider de toekomst positief te bekijken, omdat ik van nature niet anders kan...maar ook omdat ik het als ondernemer een basistaak vind  om kansen te zien, en een toekomst mee te maken…samen met onze Doxkes, met het team én ook samen met andere ondernemers, we hebben mekaars kracht en moed nodig.

De verhalen, en de getuigenissen van collega’s ondernemers zijn voor mij het bewijs dat ondernemers pur sang, nu in hun kracht komen, en er tegen aan gaan. Ze geven me niet alleen moed, maar ook inspiratie. 

Laat ons ‘als een colonne wagens’ samen vooruit rijden, en niet de ene wachten op de andere, dat duurt vele langer…laat ons positief blijven ondernemen, voorzichtig, maar vooral ook enthousiast en gedreven.


 

Logo Mensura
Proximus
SD  Worx